2021-07-14, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag är genuint nyfiken på efter hur lång tid i Sverige som folk menar att man ska betraktas ​som svensk.
Eller handlar det om något annat än tid? Kan somliga aldrig bli svenskar oavsett hur många generationer de bor här eller kan man bli det direkt efter man fått sitt medborgarskap?

Det hela är mycket enkelt. Ser du dig själv som svensk och uppfattas av andra svenskar som svensk ja då är du svensk.

Har du exempelvis större lojalitet till islam än till Sverige så är du inte svensk.

Men, är du endast muslim kulturellt men pratar svenska och identifierar dig i allt väsentligt med den svenska kulturen och samhället ja då kan du vara svensk. Det hela är en gråzon, finns inga 100-procentiga definitioner. I slutändan handlar mångt och mycket om din egna vilja att identifiera dig som svensk och hur stark den viljan är.

Etnisk svensk är något helt annat, det kan inte vem som helst bli. Däremot kan man bli kulturellt svensk genom att anamma svenska kulturen och språket.
Citera
2021-07-14, 19:02
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Så i din värld är det ingen utanför dessa grupper som kan bli svenskar oavsett hur många generationer de bor här?
Vår statsminister är tex inte svensk då, ej heller den förra eller vår drottning och hennes ättlingar?
Svenska medborgare, men inte svenskar som folk.
Och ja det är klart detta även inkluderar kungafamiljen, men de har väl ändå beblandat sig under århundradena med svenskar också.
Jag är helt för att samer ska ha en plats här t.ex., men de är ju knappast ett svenskt folk. Dock så är de svenska medborgare.
Folk från MENA borde inte få vara kvar här, då de bevisligen varit en nettoförlust utan dess like. De är också främlingar med rötter långt härifrån.

EDIT: Utöver det skulle jag vilja påstå att européer över lag är rent genetiskt närmare oss, och således är kungafamiljernas giftermål och beblandning mellan olika länder de senaste årtusendet inte like främmande som dessa sandfolk är. Vi har influerats av varandra i Europa och det har i stort varit positivt för oss svenskar att tagit del av den bredare europeiska kulturen. Men det är en jävla skillnad på en europé och en arab/neger t.ex.
Senast redigerad av UngCyniker 2021-07-14 kl. 19:11.
Citera
2021-07-14, 19:02
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Jag är genuint nyfiken på efter hur lång tid i Sverige som folk menar att man ska betraktas ​som svensk.
Eller handlar det om något annat än tid? Kan somliga aldrig bli svenskar oavsett hur många generationer de bor här eller kan man bli det direkt efter man fått sitt medborgarskap?

En neger eller blatte kan aldrig någonsin bli svensk.

Deras ättlingar kan möjligtvis räknas som svenskar någon gång men då gäller det att minst 95% av Sveriges befolkning består av germaner/skandinaver.

Om du häller i en liten skvätt med choklad i en vaniljmilkshake och sedan fyller på med mer vanilj hela tiden så kommer det att fortsätta att vara en vaniljmilkshake.

Förstår du?
Senast redigerad av Talespin 2021-07-14 kl. 19:07.
Citera
2021-07-14, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
En neger eller blatte kan aldrig någonsin bli svensk.

Deras ättlingar kan möjligtvis räknas som svenskar någon gång men då gäller det att minst 95% av Sveriges befolkning består av germaner/skandinaver.

Om du häller i en liten skvätt med choklad i en vaniljmilkshake och sedan fyller på med mer vanilj så kommer det att fortsätta att vara en vaniljmilkshake.

Förstår du?
Jag förstår hur du tänker men undrar vad du menar med blatte? Blatte för mig är alla utanför Nordeuropa. Är det samma för dig?
Citera
2021-07-14, 19:09
Medlem
Citat:
Det blir ju svårt att avgöra det eftersom Sverige inte har några historiska exempel av en så här omfattande invandring. Tidigare assimilerades de få invandrare som kom in i det svenska folket, medan det nu finns geografiska enklaver där invandrare lever helt isolerade från svenskarna.

Om svenskar bara är en grupp bland alla andra i Sverige blir assimilering mycket svårare. Omfattningen av invandringen gör det därför ännu svårare för invandrare att bli svenskar.
Citera
2021-07-14, 19:10
Medlem
Skåne, Blekinge och Halland är egentligen danska från början. Tycker faktiskt att de landskapen borde återlämnas till Danmark. Rätt ska vara rätt!
Citera
2021-07-14, 19:10
Medlem
Detta har sannolikt varit uppe tidigare. Men ändå. Jomshof är son till en finsk invandrare som kom hit på 1960-talet. Av någon anledning har han brutit med sitt fäderne och heter numera således Jomshof. Vad är det som gör att denne man kan göra anspråk på att företräda Sverige och svenskheten?
Citera
2021-07-14, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Svenska medborgare, men inte svenskar som folk.
Och ja det är klart detta även inkluderar kungafamiljen, men de har väl ändå beblandat sig under århundradena med svenskar också.
Jag är helt för att samer ska ha en plats här t.ex., men de är ju knappast ett svenskt folk. Dock så är de svenska medborgare.
Folk från MENA borde inte få vara kvar här, då de bevisligen varit en nettoförlust utan dess like. De är också främlingar med rötter långt härifrån.

EDIT: Utöver det skulle jag vilja påstå att européer över lag är rent genetiskt närmare oss, och således är kungafamiljernas giftermål och beblandning mellan olika länder de senaste årtusendet inte like främmande som dessa sandfolk är.
Så om en svensk och tex en irakier får barn är dessa uppblandade och svenskar? Eller krävs det mer uppblandning?
Citera
2021-07-14, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Lite väl spydig tweet från denne byfåne. Han har inte rätt. Sverige är ett mångkulturellt land vilket är angivet i grundlagen. Som politiker i ett demokratiskt land borde han ha koll på det.
Var i grundlagen står detta? Jomshof har för övrigt 100% rätt. Varje folk har rätt till sitt land och denna rätt kan inte hotas eller tas bort på grund av dåraktiga människors invandringspolitik.
Citera
2021-07-14, 19:13
Medlem
S.Kandals avatar
Tro fan att Jomshof har rätt att säga precis vad han vill numera. Han är en av, låt säga totalt 50 offentliga personer i hela landet, som inte stillatigande sett förfallet eskalera. Han säger sanningar i ett land av förnekelse.
Citera
2021-07-14, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Haha, va?
Tja, jag delar uppfattningen med wiki men du är uppenbarligen inte av den åsikten varför jag undrar över din definition av ordet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Blatte
Citera
2021-07-14, 19:15
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Så om en svensk och tex en irakier får barn är dessa uppblandade och svenskar? Eller krävs det mer uppblandning?
Jag vet inte vad de är. Om en svensk och en britt fick ett barn så skulle exempelvis storleken på frontalloben eller deras utseende inte bli allt för annorlunda från etniska renrasiga svenskar, det skulle troligtvis vara svårt att märka någon skillnad. Med en irakier hade vem som helst kunna se att den inte passar in, och om du hade tillräckligt många av dessa att föra statistik på så hade du enkelt sett att IQ och andra egenskaper skilde sig avsevärt.
Jag förstår att vänsterpack och judar älskar idén om rasblandning av just denna anledning. De hatar Européer och jobbar stenhårt för att se till att våra etniciteter försvinner ut i intet. Jag tänker inte leka med ditt tankeexperiment, för att det är fullkomligt vidrigt att någon skulle blanda på det sättet i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in