2021-07-14, 17:19
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Danmark tillhör inte Skandinavien, heter ju skandinaviska halvön, endast svenskar och norrmän är skandinaver. Du borde ha varit på lektionerna istället för att röka en holk som fördummar folk.

Oj, nu definerar vi om självaste Skandinavien
Citera
2021-07-14, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaffanSting
Jomshof hette tidigare Lohikoski i efternamn efter sin far. Han är en sverigefinsk politiker och lärare. Ska inte han hålla käften och flytta tillbaka till FINLAND?

I november 2012 efterträdde han Kent Ekeroth som Sverigedemokraternas rättspolitiska talesperson. Kent. Ekeroth har judisk bakgrund, från sin mor som föddes och växte upp i Kazakhstan, dåvarande Sovjetunionen, och invandrade till Sverige via Polen.

Ekeroths mamma har suttit inne för ekonomiska brott.

JÄVLIGT fina svenskar ni röstar på.

Är det någon som röstar just på Jomshof och på Ekeroths mamma?
Citera
2021-07-14, 17:21
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Därför att väldigt få människor vill flytta till fattiga underutvecklade länder, det är väl inte svårare än så.

Så alla länder i EU förutom Sverige, Frankrike, Tyskland, Holland och Belgien är underutvecklade?
Danmark låter väldigt, väldigt få negrer invandra dit nu. Är Danmark ett underutvecklat land?

Herregud vilken tomte du är. Jag orkar inte svara på ett enda inlägg till från dig.
Citera
2021-07-14, 17:21
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Danmark tillhör inte Skandinavien, heter ju skandinaviska halvön, endast svenskar och norrmän är skandinaver. Du borde ha varit på lektionerna istället för att röka en holk som fördummar folk.

Danskar räknas fortfarande som ett skandinaviskt folk, dumjävel
Citera
2021-07-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Breakaway1
Nej, det är det inte.

Du pratar om medborgarskap. Jomshof pratar om Sveriges ursprungsbefolkning. Två helt olika saker med helt olika betydelser.

Då får du en läxa och slå upp vilken av våra dussinet folkstammar/folkgrupper som är "Sveriges ursprungsbefolkning". Du kan börja med att försöka knyta någon av våra folkstammar till någon av grupperna Komsa, Fosna, Azilien, Urnefält eller Maglemose. Sedan kan du börja knyta dessa genom Tratbägar- eller Stenyxekulturen.

Du kommer snart se att det inte är så lätt att avgöra vilken folkstam som är "Sveriges ursprungsbefolkning". Du kommer troligen att ända upp i att ingen av våra folkstammar är det, utan troligen en gammal franker eller någon typ av keltisk folkstam som har spridit sig upp från Indoeuropa genom Urnefältskulturen då Centraleuropa är nästan tusen år för Nordeuropa i utveckling.
Citera
2021-07-14, 17:22
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Ptja, om man tycker att det är svårt att enas om vilka som är ursprungsbefolkning i Sverige så ska man nog inte ge sig på att försöka reda ut den frågan när det kommer till Israel. Att judar funnits i den regionen sedan urminnes tider är en sak, men ska man börja gräva i vilken grupp som "var först" där blir man förmodligen sittande till sina dödsdagar.

Vad sedan gäller EU så tror jag snarare att man får tala om federalism än någon "EU-nationalism", där de som förespråkar ett "gemensamt Europa" snarare är federalister än nationalister. Nationalister tenderar att förespråka fristående nationalstater och vara skeptiska till mer centralstyrning än så medan federalister (ganska rejält förenklat) vill placera maktcentrat på nästa nivå. Ser man till de partier i Europa som ses (av sig själva eller andra) som nationalistiska så är de inte sällan även "EU-skeptiska" just av den anledningen att de anser att unionen inkräktar på den egna nationalstatens självbestämmande och suveränitet.

Samtidigt så är det inte så ovanligt att nationalismen utvecklas till imperialism. Då ingår flera folkgrupper.
Citera
2021-07-14, 17:24
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Så alla länder i EU förutom Sverige, Frankrike, Tyskland, Holland och Belgien är underutvecklade?
Danmark låter väldigt, väldigt få negrer invandra dit nu. Är Danmark ett underutvecklat land?

Herregud vilken tomte du är. Jag orkar inte svara på ett enda inlägg till från dig.

Det har inte med att Danmark inte tillåter "negrer". Det beror på att Danmark kraftigt har minskat sin asylinvandring, vilket Sverige också borde göra.
Citera
2021-07-14, 17:25
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Jo men kolla på palestinsk kultur, arkitektur osv anknutet till landet Palestina. Dessa folkmördare gillar ju att förneka andra folk medans de kan dikta upp vad som helst för att den heliga juden ska ställa sig överst, inte minst moraliskt. Det verkar finnas ett homogent folk i Sverige, så även Palestina hur mycket ni Zionister än förnekar det. Sen alla dessa judar som kom in Palestina senare har ju inte längre någon anknytning till landet.

För det första, vilka "ni Zionister" (antar att du menar sionister men tror att vi talar engelska)? Jag är varken jude eller judisk nationalist så på vilket sätt skulle jag vara sionist? Blir man det så fort man förklarar vad sionism är eller blir man det för att man menar att det finns andra än rent religiösa kopplingar mellan judar och Israel?

Vad gäller frågan om ett homogent "palestinskt folk" så skulle jag säga "Nja" med stort "N". Om du syftar på de muslimska araber som idag lever i Israel, på Västbanken eller i Gaza så är frågan om man kan finna något gemensamt hos dessa som exempelvis skiljer sig från araber i grannländer, som exempelvis Jordanien, etniskt eller kulturellt.
Citera
2021-07-14, 17:27
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Samtidigt så är det inte så ovanligt att nationalismen utvecklas till imperialism. Då ingår flera folkgrupper.
Finns väl inget mer imperialistiskt idag än globohomo-vänstern som tagit över mer eller mindre hela västvärlden. Jag menar, kolla bara på ungern nu t.ex. Och vad fan har George Floyd att göra med Sverige egentligen? Jag vill bara bli av med multikulturalismen så är jag nöjd.
Citera
2021-07-14, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Så om en familj kom hit när Stefan Löfven blev statsminister så är de svenskar 2064?

Nej, varför det? Svenskar har väl germanska rötter. Du vet, det där med om jag skulle flytta till Japan...Blir aldrig japan. Eller en hund. Den byter inte heller ras för att man flyttar på den. Märkliga resonemang det där tycker jag. En blatte är inte svensk. Har ingenting med tid att göra. Om en blatte får barn med en svensk, då blir det utblandat. Barnet blir delvis svenskt. Är inte detta uppenbart för alla?
Citera
2021-07-14, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det är en seglivad rasistisk myt att det skulle vara inskrivet i grundlagen. Googla på det så får du förklarat att det bara är snömos.

Ska spana in det där. Tyckte det lät jävligt märkligt.
Citera
2021-07-14, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Vilka fakta bygger ditt korkade påstående på?
Ett historiskt fakta är att de flesta danskar som bodde i det erövrade Skåneland tvingades att bli svenskar efter freden i Roskilde 1658 och deras nuvarande efterlevande är lika mycket svenskar som alla andra.
En gång fanns ett gemensamt skandinaviskt språk som våra förfäder talade.
Finns många som behärskar båda språken perfekt. Det kan vara svårt för en dansk att jobba bort sin brytning men det finns ganska många som lyckats med bedriften.

Som sagt, läs lite historia om varför "danskar" inte kan vara "svenskar". Sedan har vi ett gemensamt språk med halva Nordeuropa.

En Dane är inte Göte och en Dane var inte "svensk" 1658 heller. De var fortfarande att beräkna som daner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in