Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Det är kul det här med selektiva referenser. Nu säger jag inte att du är en av dem som annars menar att vi bara kan jämföra oss med våra grannar (Taiwan går också bra, av någon anledning).
Men när det dör sjuka (i jämförelse med svenska barn) barn i Indonesien då ska det likställas med att det kommer ske här också.
Vårt fel är väl att vi (liksom resten av Europa) snott åt oss allt vaccin. Men va fan, Asien klarade ju detta galant innan, det har ju många vittnat om i denna tråd.
Fast nu skrev jag att Sverige och Indonesien inte är samma land, för jag tänkte att någon kanske skulle reagera på att jag nämnde Indonesien precis så som du nu gjorde. Varför Indonesien är intressant att se på är för att de har så få vaccinerade bara 5% och kommit en bra bit in i delta vågen. Våra länder är ju mycket annorlunda deras sjukvård har ju redan kraschat.
Men just nu är det ju jätteintressant att titta på länder som drabbats av deltan. Dels för att veta vad som väntar oss men också är det intressant att jämföra länder med vaccinerad befolkning och de länder med ovaccinerad befolkning.
Men i detta fall jämförde jag inte Sverige med Indonesien utan nämnde Indonesien för att det skrivit i flera artiklar att deltan till skillnad från tidigare varianter är hårdare mot bebisar där. Helften av alla barn som avlidit har varit under 5 år. Det behöver inte bli så här, men jag minns att det skrevs lite om döda bebisar när deltan plågade Indien.
Ja att världens resurser fördelas ojämnt är väl inget nytt. Det är väl inte konstigt att Europa och USA kan vaccinera nästintill alla. Hade du förväntat dig att det skulle vara på ett annat sätt?