2021-07-14, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nya avlidna: 0 (-3)
Nya fall: 562

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffror nya avlidna: 6, 3, 8, [Ingen rapport 16/6]
Senaste onsdagssiffror nya fall: 363, 249, 506, [Ingen rapport 16/6]

Oj.
Stor ökning gentemot senaste veckorna.
Delta+EM?
Citera
2021-07-14, 14:14
Medlem
Danmark 14/7
———————
Nye smittede - 1202
Antal testede - 83.042 (positivprocent 1,45%)
Døde - 0

Vaccinerede 1. dose - 77,1% (befolkning 18+)
Færdigvaccineret - 50,5% (befolkning 18+)

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-coronatal-overblik-over-smittede-indlagte-og-doede

https://vaccinetracker.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#uptake-tab
Senast redigerad av Esrum 2021-07-14 kl. 14:23.
Citera
2021-07-14, 14:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Rubriken var
"Danska siffrorna skrämmer"
Det är väl en tydlig signal från tidningen, nu ska vi åter öka på oron hos folk.

Sedan kan man efter alla siffror i artikeln läsa:
"– Visst, de unga smittade belastar inte sjukvården på samma sätt, men en del av dem blir säkert drabbade av olika långdragna covid-19-symtom och det måste vi hålla ögonen på."
Vilket gör att rubriken faller och är ren jävla skrämselpropaganda, varför håller media på med detta? Ge folk lite andrum, räcker inte snart 2 år propaganda?
OK, då håller jag med dig. Jag är lite dålig på att läsa rubriker, jag läste bara texten och inte rubriken.

"Danska siffrorna skrämmer" vem vill inte läsa en artikel med den titeln? Sedan var kanske innehållet inte fullt så upphetsande.

Men visst är det knäppt, vi har ju precis samma siffror i Sverige. Skulle slagit lite bättre med "Svenska siffror skrämmer" men det kommer kanske nästa vecka?
Citera
2021-07-14, 14:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Oj.
Stor ökning gentemot senaste veckorna.
Delta+EM?

Ja, tittar du på en dag så.

Men det räcker med att lägga ihop igår+idag så är ökningen borta.
Citera
2021-07-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Med den lilla skillnaden att nu har de öppnat landet nästan helt. I vintras var de i total, drakonisk lockdown.

Och det har gått mer än två veckor, så det där två-veckors-lossbrakandet uteblev också.
Ditt inlägg åldrades sådär kan man väl säga

Citat:
Storbritannien når högsta dödssiffran sedan april
Citat:
Dödssiffran är den högsta sedan början på april tidigare i år. Det är också den sjunde dagen i rad som smittalen överstiger 30 000, skriver Sky News.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/storbritannien-n%C3%A5r-h%C3%B6gsta-d%C3%B6dssiffran-sedan-april/ar-AAM7mRY?ocid=msedgntp&fbclid=IwAR26nC-3TFK5YMtIHnlTyJRAiPGCmXBTqAhcmxAXkAb-Da6iyqyTdPGoqMA
Citera
2021-07-14, 14:35
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shermz

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/storbritannien-n%C3%A5r-h%C3%B6gsta-d%C3%B6dssiffran-sedan-april/ar-AAM7mRY?ocid=msedgntp&fbclid=IwAR26nC-3TFK5YMtIHnlTyJRAiPGCmXBTqAhcmxAXkAb-Da6iyqyTdPGoqMA
Ja, de rapporterar 50 nya döda. 0,74 döda per miljon invånare. Håll i hatten.
Citera
2021-07-14, 14:38
Medlem
Villons avatar
Citat:

Allt det där stämmer - men det som inte framgår av rubrikerna är att dödstalen redan i april hade gått ner till en väldigt låg nivå.

Faktum kvarstår att de allra flesta i de åldersgrupper som löper särskilt stor risk att dö till följd av Covid-19 redan är vaccinerade med två doser, såväl i Storbritannien som i EU. Dödstalen kommer därför inte följa smittalen på samma sätt som tidigare.

Med det sagt kan förstås en smittexplosion vara problematisk om det innebär större risk för långtidscovid hos yngre personer, samt såklart för personer som av en eller annan anledning inte kunnat ta vaccinet.
Citera
2021-07-14, 14:38
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är kul det här med selektiva referenser. Nu säger jag inte att du är en av dem som annars menar att vi bara kan jämföra oss med våra grannar (Taiwan går också bra, av någon anledning).

Men när det dör sjuka (i jämförelse med svenska barn) barn i Indonesien då ska det likställas med att det kommer ske här också.

Vårt fel är väl att vi (liksom resten av Europa) snott åt oss allt vaccin. Men va fan, Asien klarade ju detta galant innan, det har ju många vittnat om i denna tråd.
Fast nu skrev jag att Sverige och Indonesien inte är samma land, för jag tänkte att någon kanske skulle reagera på att jag nämnde Indonesien precis så som du nu gjorde. Varför Indonesien är intressant att se på är för att de har så få vaccinerade bara 5% och kommit en bra bit in i delta vågen. Våra länder är ju mycket annorlunda deras sjukvård har ju redan kraschat.

Men just nu är det ju jätteintressant att titta på länder som drabbats av deltan. Dels för att veta vad som väntar oss men också är det intressant att jämföra länder med vaccinerad befolkning och de länder med ovaccinerad befolkning.

Men i detta fall jämförde jag inte Sverige med Indonesien utan nämnde Indonesien för att det skrivit i flera artiklar att deltan till skillnad från tidigare varianter är hårdare mot bebisar där. Helften av alla barn som avlidit har varit under 5 år. Det behöver inte bli så här, men jag minns att det skrevs lite om döda bebisar när deltan plågade Indien.

Ja att världens resurser fördelas ojämnt är väl inget nytt. Det är väl inte konstigt att Europa och USA kan vaccinera nästintill alla. Hade du förväntat dig att det skulle vara på ett annat sätt?
Citera
2021-07-14, 14:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fast nu skrev jag att Sverige och Indonesien inte är samma land, för jag tänkte att någon kanske skulle reagera på att jag nämnde Indonesien precis så som du nu gjorde. Varför Indonesien är intressant att se på är för att de har så få vaccinerade bara 5% och kommit en bra bit in i delta vågen. Våra länder är ju mycket annorlunda deras sjukvård har ju redan kraschat.

Men just nu är det ju jätteintressant att titta på länder som drabbats av deltan. Dels för att veta vad som väntar oss men också är det intressant att jämföra länder med vaccinerad befolkning och de länder med ovaccinerad befolkning.

Men i detta fall jämförde jag inte Sverige med Indonesien utan nämnde Indonesien för att det skrivit i flera artiklar att deltan till skillnad från tidigare varianter är hårdare mot bebisar där. Helften av alla barn som avlidit har varit under 5 år. Det behöver inte bli så här, men jag minns att det skrevs lite om döda bebisar när deltan plågade Indien.

Ja att världens resurser fördelas ojämnt är väl inget nytt. Det är väl inte konstigt att Europa och USA kan vaccinera nästintill alla. Hade du förväntat dig att det skulle vara på ett annat sätt?

Indonesien har ju knappt haft några tidigare varianter. De har ju som stora delar av Asien varit förebilder i att hålla smittan borta. Så när de inte längre klarar det är det väl inte konstigt att även fler barn drabbas. Betyder inte att Delta orsakar svårare sjukdom, mycket tyder istället på att det är tvärtom.
Citera
2021-07-14, 14:42
Medlem
Skönt att det äntligen är över.
Citera
2021-07-14, 14:54
Medlem
Hrass avatar
Citat:

Ja, jösses...

Graf

Viruset har muterat till en mild(are) förkylning
Citera
2021-07-14, 14:56
Medlem
AnnaDeas avatar
Damn, kaos i Frankrike idag efter Macron sket ur sig om tvångsvaccinering.

https://europe.infowars.com/macron-announces-those-without-covid-vaccine-pass-will-be-banned-from-routine-life-activities/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in