2021-07-14, 16:57
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Kiwi and the Dogboys förklarar pedagogiskt vilka svenskarna är med en glad trudelutt:

Kiwi - Svenskar är vita
https://vimeo.com/285818568

Det var allt en bisarr liten trudilutt, och den verkar inte vara speciellt populär. Men den misslyckas också tyvärr helt med att ge en entydig definition.

En albino-afrikan som invandrat till Sverige helt nyligen är tydligen svensk, enligt trudilutten.
Citera
2021-07-14, 17:00
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Ursprungsbefolkningen var mörkhyade.

Lite mörkare hy innebär inte att någon är icke-europeisk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det var allt en bisarr liten trudilutt, och den verkar inte vara speciellt populär. Men den misslyckas också tyvärr helt med att ge en entydig definition.

En albino-afrikan som invandrat till Sverige helt nyligen är tydligen svensk, enligt trudilutten.

En albino-afrikan som invandrat till Sverige har möjlighet att bli svensk.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Nationsgränser finns till för att skydda folket som bor innanför dessa gränser.

Du kan inte jämföra dagens värld med hur det såg ut för 100-150 år sedan. Idag lever vi i en globalistisk sörja.
Men som svar på din fråga så tillåter varken Ungern eller Polen några negermigranter förutom i mycket särskilda fall.

Det verkar inte stämma, varken Polen eller Ungern sätter stopp för invandring på grund av hudfärg, vad jag kan läsa.

Sen pratar du om två av EU's fattigaste länder, så ganska få immigrerar till dessa länder överhuvudtaget.
Citera
2021-07-14, 17:02
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breakaway1
https://twitter.com/RichardJomshof/status/1414895085871931396
Har han rätt?

Det är som jag ser det frågeställningar (frågeställningar som har teoretiskt bestämda svar). Vilka vänster ofta vill sitta och diskutera. 1:an är rätt om orden "etniskt svenskt folk" används, alltså vita infödda svenskar och ej folk födda i annat land från annan kultur.

1. Det finns ett svenskt folk.
2. Sverige är det svenska folkets land.
3. Det svenska folket är Sveriges ursprungsbefolkning/urbefolkning.

Jag tycker det är "diskussionsfrågor" som lämpar sig i en korridor eller en skolsal. I praktiken tycker jag ej något av ovan är relevant för att diskutera invandrare, respektive migration till Sverige.

Men helt riktigt så provocerar han rumpan av vänstern genom sina tre påståenden. Personligen är jag ej 100% säker på någon av ovan tre frågeställningar. Någon (Triptyken) i tråden sade det är autistiskt att komma med dylika påståenden. Jag får säga jag tycker det är tvärt om, att ha frågeställningar och ej se bortom frågeställningarna tycker jag tyder på svårigheter att se nyanser.

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jomshof likt så många på den sidan av stängslet och andra autister tror att uttryck är nån form av strikt regelverk som perfekt existerar som definitioner applicerbara i liknande situationer utan andra detaljer.

Jag skulle nog påstå tvärt om att ni från vänstern som gör frågeställningar av allt, typ "är det rätt eller fel" eller "stämmer påstående Y med X" är tecken på att ej vilja eller kunna se nyanser.
Senast redigerad av Hegamon 2021-07-14 kl. 17:04.
Citera
2021-07-14, 17:03
Avstängd
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Inte för att det spelar roll för klippets legitimitet, men den var väldigt populär på Youtube innan den blev svartlistad av dina judekumpaner inom det lögnindustriella mediakomplexet.
Citat:
Du verkar ha problem med förståelsen. Att vara vit handlar om mer än hudfärgen, det är en raslig kategori. Både aboriginer och negrer är till exempel mörkbruna men de tillhör olika rasliga kategorier.

Men du låtsas bara missförstå begreppen, för du är vår fiende som vill utplåna oss. Orm ⚔️.
Senast redigerad av PK-befriad 2021-07-14 kl. 17:07.
Citera
2021-07-14, 17:04
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Lite mörkare hy innebär inte att någon är icke-europeisk

Finns det någon färgkarta som man kan införskaffa och jämföra personer med? Eller kan du ange gräns i RGB eller något annat färgreferenssystem?

Det bör också finnas folk som är svenskar på vintern, men upphör att vara svenskar under sommarhalvåret, då solen legat på (om de ligger på gränsen under vintern)
Citera
2021-07-14, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Fast får vi verkligen det? Jag har aldrig hört talas om de där grupperingarna du pratar om man kallar sig väl ändå för svensk och inte av danebörd etc

Okej...

I Sverige har vi några större inhemska folkgrupper:

Svear, götar, daner, jutar, gutar, jämtar, hälsingar, samer, finnar.

Vi kan härröra våra grupper med dess landskap:

Svealand, Götaland, Jämtland, Hälsingland, Gotland, Lappland (samer). Den enda gruppen som inte har ett landskap kallar efter sig är daner, för daner var de som i huvudsak bodde i Skåne. Den grupp som ofta får representera gamla vikingatida Sverige är både daner och jutar. Jutar är en dansk grupp som hör hemma på just Jylland (Jutland), men var de som spred sig till England, Tyskland, Frankrike osv.

Sedan har vi givetvis mindre minoritetsgrupper som har kommit under åren där valloner, franker (ja, franker som Frank-rike), romer, judar etc. finns med. Alla dessa betecknar sig idag som "svenskar" och du kan inte skilja på dessa från de andra i dag.

Ordet danebörd är en gammal beteckning på dane-börd, dvs en person som är född dane. Ordet börd är just född/härstamning.

Detta är något man bör ha läst om i grundskolan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Jo alla, för alla andra definitioner faller på sin egen orimlighet. Alkisarna på bänken är det också och även om man vill det eller inte. Så vi kanske borde sluta ge ut medborgarskap till höger och vänster?
Alkisarna på bänken förstör ju bara sina egna liv, men påverkar inte omgivningen särskilt mycket. Faktum är att det är väldigt ovanligt för svenskar att ägna sig åt grov och systematisk kriminalitet. Det är ett osvenskt beteende, även om det har funnits svenskar som har gjort det tidigare som Svartenbrandt, Clark Olofsson och Christer Pettersson.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Håller med dig blev lite OT. Behöver inte diskutera denna fråga.

Tycker bara att det känns lite konstigt att han pratar ursprungsbefolkning och sedan så står partiet bakom Israel. Förstår det nationalistiska, men samtidigt får jag intrycket att han lika enkelt skulle kunna bli EU-nationalist i sådant fall. Bildandet av EU som nation.

Ptja, om man tycker att det är svårt att enas om vilka som är ursprungsbefolkning i Sverige så ska man nog inte ge sig på att försöka reda ut den frågan när det kommer till Israel. Att judar funnits i den regionen sedan urminnes tider är en sak, men ska man börja gräva i vilken grupp som "var först" där blir man förmodligen sittande till sina dödsdagar.

Vad sedan gäller EU så tror jag snarare att man får tala om federalism än någon "EU-nationalism", där de som förespråkar ett "gemensamt Europa" snarare är federalister än nationalister. Nationalister tenderar att förespråka fristående nationalstater och vara skeptiska till mer centralstyrning än så medan federalister (ganska rejält förenklat) vill placera maktcentrat på nästa nivå. Ser man till de partier i Europa som ses (av sig själva eller andra) som nationalistiska så är de inte sällan även "EU-skeptiska" just av den anledningen att de anser att unionen inkräktar på den egna nationalstatens självbestämmande och suveränitet.
Citera
2021-07-14, 17:07
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det reagerade jag också på, han kommer inte bli inbjuden till TV studios när han uttrycker sig på det här sättet. Bara att säga attIslam som mördar homosexuella och förtrycker kvinnor är en hemsk religion går vänsterjournalisterna bananas.

Att det finns människor som gör allt möjligt i olika religioners namn är inget nytt och jag
Tror inte speciellt många journalister skulle gå bananas över att någon säger det.

Om man däremot påstår att muslimer mördar homosexuella som en enad front så är det en annan sak.
Det blir som att säga att alla katoliker begår övergrepp på barn.
Citera
2021-07-14, 17:07
Medlem
dannbaggens avatar
Mikael Sandström är definitivt en filur som inte är svensk vissa perioder under året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in