Citat:
Ursprungligen postat av
John.Walker
Vallonerna sågs som smuts och sågs ner på som kriminella på sin tid. Kaosbkallarna är vad du väljer att fokusera på. Jag väljer fokusera på de som kom på 80-90-talet och idag bidrar otroligt mycket till samhället. De dom kom 2015 kommer också bidra med tiden eller deras barn
Det är bara struntprat att vallonerna sågs som smuts och kriminella på sin tid. Vad finns det för grund för det? Jag har själv valloner i släkten och har aldrig hört talas om att någon av de skulle ha ställt till med problem. Tvärtom snarare. De var mer än välkomna hit som jag förstår det.
Sverige har haft en väldigt lång tradition av invandring från Finland, Tyskland, Nederländerna och Belgien. Göteborg grundades väl av holländare och Stockholm hade en gång i tiden en tysk majoritet i staden. Den invandringen har nog aldrig betraktats som ett problem.
Om vi ska dra jämförelser mellan invandringen från Jugoslavien på 80- och 90-talet med invandringen från mellanöstern på 2000-talet. Varför slog Sverige rekord i skjutvapenvåld år 2020 och inte år 2000? Varför lyckades inget invandringskritiskt parti få gehör på den tiden, men likväl nu?
Skillnaden är att länder som Finland, Tyskland, Nederländerna, Belgien och Jugoslavien är väldigt lika Sverige till hur de fungerar och är uppbyggda. Medan länder som Irak, Afghanistan och Somalia skiljer sig extremt mycket från Sverige när det kommer till saker som religion, utveckling, klankulturer, korruption och våldsanvändning. Därför finns det väldigt mycket som talar för att den invandringen skiljer sig väldigt mycket från invandringen från Jugoslavien och de långsiktiga effekterna av den senare invandringen kommer att bli helt annorlunda.