2021-07-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
"

I mitt stilla sinne undrar jag
Hur kommer dom misstag som vi gör, som leder till vår invadering förslavning och kuvning att låta i öronen på dom som läser om vår historia om 2500 år

jag får en känsla av att dessa läsare kommer att tycka att det är ofattbart att vi inte såg världen inte alls kommit till den punkt där vi sett det sista folket erövra ett annat
att dom inte kommer att kunna begripa hur vi kunde tro det.
att det kommer att stå självklart för dom, att vi vid vår tidpunkt fortfarande hade kvar den allerstädes historiskt närvarande gamaldags fientlighet ett folk känner mot andra folk, "för era förfäder invaderade oss och nu ska vi hämnas" som får dem att vilja erövra och förslava dom

det ovan skrivna är en reflektion över varför vi har diskussionen vi har i den här tråden, vi diskuterar om vårt land och vårt folk finns, hur är det möjligt, för det är ett väldigt konstigt samtalsämne egentligen

Det beror antagligen på vilka som får skriva historien
Citera
2021-07-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Breakaway1
Grattis till att vara femma på bollen.

Samerna är inte Sveriges urinvånare.

Om samerna vill leka urbefolkning tycker jag att de ska sluta åka skoter, använda fyrhjuliga MC och bo i kåtor.

Då ska de fan inte leva på skattebetalarnas bekostnad.

95% av svenskarna levde av jordbruket för 120 år sedan.

Vad är det idag? 2%

Kanske dags att samerna också anpassar sig och släpper sargen och kommer med i matchen.
Citera
2021-07-14, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Om samerna vill leka urbefolkning tycker jag att de ska sluta åka skoter, använda fyrhjuliga MC och bo i kåtor.

Vad är det idag? 2%

Kanske dags att samerna också anpassar sig och släpper sargen och kommer med i matchen.

Varför är det då inte en bra idé att låta Samerna få ett område land (varav någon andel från Sverige, Norge och Finland)? Ingen vinner på att de integrerar sig snällt och smälter in i norrlänningars genpool.

Så länge vi ser dem som våra "gäster" har de möjlighet att gnälla. Jag tror inte det är är bra för deras psyken. Se på indianerna i USA som mest är alkoholiserade och deppar i reservat.
Citera
2021-07-14, 14:47
Medlem
Warmanes avatar
Menar han att samerna är svenskar och alla andra inte?
Citera
2021-07-14, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch

Vad är det idag? 2%

Framför allt bör inte rätten till att bedriva rennäring vara juridiskt knuten till etnicitet. Hade Samerna utsatts för normala maknadskrafter och rätten till att få bedriva rennäring inte varit knutet till etnicitet (whats next bara judar får vara guldsmeder?) hade Sverige inte varit så förvirrat i de här frågorna. Sverige har raslagar.
Citera
2021-07-14, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Menar han att samerna är svenskar och alla andra inte?

Samer är samer, och svenskar vita nordeuropéer. Vita tog landet i besittning före samerna. Isen smällte först bort i de södra delarna av landet. De tog sig hit norröver långt senare. Jag skulle säga att de har sin landplätt på nåder.
Citera
2021-07-14, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Att punkt tre behöver en enorm förtydlig för det ser ut som Jomshof sin vana trogen inte vet varför uttrycket "ursprungsbefolkning" finns (snart kommer han kalla oss alla "first nation" som den aspisen han är), att punkt två är rätt självklar och ingen säger emot det (finns nog nån som vill diskutera regeringsformens utformning med statschefens roll som "ägare" men annars ingen), att punkt ett är något som alla är med på också.
Jag, min granne Ahmed och hans två ungar, min kusin - hela gänget är Svenskar som existerar och är folk.

Men det är inte det Jomshof menar - och det han är för pantad eller för feg för att hajja.

Jomshof likt så många på den sidan av stängslet och andra autister tror att uttryck är nån form av strikt regelverk som perfekt existerar som definitioner applicerbara i liknande situationer utan andra detaljer. Såna som står och dunkar på dörren till tjejernas omklädningsrum vrålande "det här är könsförtryck! Jag vill in!" och inte riktigt kan förstå nyanserna i orden dom använder.

Att Jomshof tror att folk inte vet vad han egentligen vill säga - och tror att det är höjden av slughet, likt ett barn med downs syndrom som försöker ljuga om stulet godis, ler i mjugg och inte hajjar att folk mest rullar med ögonen... det är det trista.

Så "ja med reservationer" och "nej med reservationer" samt "kan nån bara avliva Jomshof nån dag eller ge honom testiklarna för att göra det han bara vågar ensam: fylleheila armen av sig"

Genant när normala Svenskar till och med tycker nazister verkar förståndigare än det kromosonfelet.

Hur dum i huvudet får man vara?

För att vara svensk krävs att man är av den vita rasen och har vita förfäder som också var svenskar genom samma definition.

Väldigt simpelt.
Citera
2021-07-14, 14:57
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Har inte Israel och israeler liknade åsikter om sitt land då? Du kanske menar att dom inte har rätt till sitt land? Dom utrotade ett helt folk en gång i tiden för att ta det men lyckas sällan försvara det själva utan mister det stup i ett så du kanske har rätt. Svenskar har dock lyckas behålla sitt land åtminstone enat i ett språk och kultur tillsammans med andra skandinavier. Tja, fram till 80-talet och nu ser det ut som det gör och snart står vi där israelerna är nu med taggtråd och murar samt folk som kräver land och självbestämmande.

Men Israel bygger på en tro (zionism). Vad jag vet så han inte så förtjust i religion. Det palestinska folket (muslimer, kristna, judar) fanns där innan Israel.
Citera
2021-07-14, 15:02
Medlem
88g14flashplants avatar
Nej men hur tänker han!? Sverige är ju zigenarnas, muselmanernas och de statslösa människornas land! All utveckling har kommit utifrån!
Citera
2021-07-14, 15:07
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Men Israel bygger på en tro (zionism). Vad jag vet så han inte så förtjust i religion. Det palestinska folket (muslimer, kristna, judar) fanns där innan Israel.

Sionism är snarare en politisk idé/ideologi än någon tro eller religion. Rent krasst kan man kalla sionism för judisk nationalism då grundidén i sionismen handlar om judarnas rätt till och återvändande till Israel. Att som nationalist, vilket jag förmodar att Jomshof ser sig som, ställa sig bakom andra folks nationalism är väl knappast så konstigt.

Sedan, när det gäller just Israel så blir frågan förstås mer komplex än när det handlar om "mindre röriga" regioner. Det är helt uppenbart att det funnits judar i det område som idag är Israel sedan urminnes tider men det har förstås även funnits andra folk där och vilka som styrt och ställt i området har förändrats om och om igen.
Citera
2021-07-14, 15:11
Medlem
Tuttarna-I-Soppans avatar
fattar inte varför han ska prata om att Sverige är ursprungsbefolkningens hela tiden. hans pappa invandrade från Finland till Sverige på sextiotalet så ur den aspekten kan han ju faktiskt ta sitt pick och pack och dra han vill vara svensk så hårt så att han till och med ändrade namn till johansson ett tag
Citera
2021-07-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Nej men hur tänker han!? Sverige är ju zigenarnas, muselmanernas och de statslösa människornas land! All utveckling har kommit utifrån!

Ursvenskt är endast barbariet. Helt otroligt att man en gång lyckades skapa ett av världens bästa länder ur enbart barbari. Och vad konstigt att allt gick utför så fort dp de som utalade sig så fick makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in