2021-07-14, 13:36
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Det var därför jag undrade varför du befarar att det skulle vara annorlunda med detta Coronavirus. Varför skulle man inte kunna ta ett årligt vaccin när nuvarande verkar fungera på mutationer? Dessutom vet vi ju inte ens om immuniteten är borta ett år efter vaccinering.

Gällande stycket om massmedia har jag svårt att avgöra om du är ironisk eller ej, oavsett vilket så gjorde det bara dina resonemang ännu snurrigare.
Jo, det var väl min grundfundering, muterar det här viruset oftare och aggressivare är vanliga influensavirus? Och gällande medias tjat om nya mutationer och faran att det tar fart igen okontrollerat, varför kan de inte börja föra ut mer lugnande budskap så folk kan återgå till normal vardag. Nej, vi ska ständigt påminnas om att nya mutationer ska dra ner oss i skiten igen. Media behöver bli lite mer positiva.
Citera
2021-07-14, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Var har du läst om drivor med unga med syrebrist på akuten?

Vill inte lägga mig i, men gör det ändå. Jag är ganska säker på att det stod i inlägget. Förmodligen fortfarande. Och poängen du missförstår med flit var förmodligen att media alltid rullar ut elände stort, gärna med överdrifter. De vill sälja sin skit. Sanningen brukar ligga någonstans mitt i mellan. Utom när det gäller globalist-agendan och ”mångkulturen”. Då är nästan allt ljug.

Hope that helps!
Citera
2021-07-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Och barnen då....

I Indonesien tror jag nu att hälften av alla barn som dör är under 5 år. Nu är Sverige och Indonesien inte samma land. Men det blir så himla trist om folk förlorar sina bebisar och vi kan ju inte vaccinera dem. Sedan är det ju inte lika dant med barn som med vuxna. De barn som avlider eller blir svårt sjuka behöver inte i samma utsträckning tillhöra riskgrupp. Sedan så finns det ju ett stort motstånd att minska smittan i skolorna, vilket gör att familjer med fler barn kan blir utsatta. Det behöver ju inte bli så illa men t.ex 5 döda tidigare friska bebisar är en stor sorg för de som drabbas.

Vad grundar du detta på?
Citera
2021-07-14, 13:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Jo, det var väl min grundfundering, muterar det här viruset oftare och aggressivare är vanliga influensavirus? Och gällande medias tjat om nya mutationer och faran att det tar fart igen okontrollerat, varför kan de inte börja föra ut mer lugnande budskap så folk kan återgå till normal vardag. Nej, vi ska ständigt påminnas om att nya mutationer ska dra ner oss i skiten igen. Media behöver bli lite mer positiva.
Men det kanske bara är du som behöver läsa artiklarna annorlunda. Den artikeln du länkade var inte skrämmande alls. Vi ser ju precis samma sak i Sverige och vi såg nästan samma sak förra sommaren. Andelen yngre på IVA ökar. Jag tycker att det hade varit mer oroande om det låg fullt med äldre fullvaccinerade på IVA.
Citera
2021-07-14, 13:46
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Och barnen då....

I Indonesien tror jag nu att hälften av alla barn som dör är under 5 år. Nu är Sverige och Indonesien inte samma land. Men det blir så himla trist om folk förlorar sina bebisar och vi kan ju inte vaccinera dem. Sedan är det ju inte lika dant med barn som med vuxna. De barn som avlider eller blir svårt sjuka behöver inte i samma utsträckning tillhöra riskgrupp. Sedan så finns det ju ett stort motstånd att minska smittan i skolorna, vilket gör att familjer med fler barn kan blir utsatta. Det behöver ju inte bli så illa men t.ex 5 döda tidigare friska bebisar är en stor sorg för de som drabbas.

Det är kul det här med selektiva referenser. Nu säger jag inte att du är en av dem som annars menar att vi bara kan jämföra oss med våra grannar (Taiwan går också bra, av någon anledning).

Men när det dör sjuka (i jämförelse med svenska barn) barn i Indonesien då ska det likställas med att det kommer ske här också.

Vårt fel är väl att vi (liksom resten av Europa) snott åt oss allt vaccin. Men va fan, Asien klarade ju detta galant innan, det har ju många vittnat om i denna tråd.
Citera
2021-07-14, 13:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad grundar du detta på?
Bra att du frågar. Jag tycker detta är intressant och hur det ligger till här har inte framgått ordentligt. Som förälder så tycker jag att det är viktigt att få detta ordentligt framlagt.

Så är det någon som har hittat mer info om detta så länka gärna även då om det skulle visa på något annat.
Riskgrupper bland barn och unga
Enligt svenska data har man hittills inte kunnat definiera riskgrupper för allvarlig
covid-19 bland barn, på samma sätt som bland vuxna. Enligt Barnläkarföreningens
delföreningar har man inte sett någon ökad risk för att insjukna i covid-19 hos barn
med t.ex. hjärtsjukdom, organ- eller stamcellstransplantation. Den grupp barn som
barn-reumatologerna anger som möjlig riskgrupp för allvarlig covid-19 är de barn
och unga med den extremt ovanliga diagnosen APC-1-brist (15).
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/56ce20d2420c4e5aa0b17e708b13862d/covid-19-vaccination-barn-sarskilda-grupper-ungdomar-16-ar.pdf

Denna rapport kom 24 juni 2021. Jag kan tycka att det är lite väl sent att komma ut med den infon. Samt jag känner inte till att FoHM lagt ut denna info någon annan stans, eller informerat på någon presskonferens.
Citera
2021-07-14, 13:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är väl inte oroväckande!
Om alla äldre är vaccinerade så att dessa uteblir från sjukhusvistelse är väl det bra?

Om x % av tex 4 pers är under 40 spelar det ju ingen roll. Det har ju legat inne folk i alla åldrar under hela pandemin. Om nu de äldre uteblir, ökar ju förstås andelen unga..

Att äldre inte läggs in längre är bra. Men att ungdomar läggs in är mindre bra.
Citera
2021-07-14, 13:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Om man tittar på förra sommaren så ökade då också andelen unga på IVA i förhållande till äldre grupper. Men det var inte så stor skillnad som denna sommar. Förra sommaren så ser det ut som om hälften av de som vårdades var över 50 men nu är de bra en liten del.

Jag tänker att detta beror på 3 faktorer. Dels för att det är sommar och väldigt mycket för vaccinationerna och sedan lite för deltan. Deltan går ner lite i åldrarna även i Indonesien som jag har förstått det.

Det tycker jag är oroväckande. Verkar som att när man skriver det ordet så läser folk det som stäng ner.
Citera
2021-07-14, 13:52
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Men det kanske bara är du som behöver läsa artiklarna annorlunda. Den artikeln du länkade var inte skrämmande alls. Vi ser ju precis samma sak i Sverige och vi såg nästan samma sak förra sommaren. Andelen yngre på IVA ökar. Jag tycker att det hade varit mer oroande om det låg fullt med äldre fullvaccinerade på IVA.
Rubriken var
"Danska siffrorna skrämmer"
Det är väl en tydlig signal från tidningen, nu ska vi åter öka på oron hos folk.

Sedan kan man efter alla siffror i artikeln läsa:
"– Visst, de unga smittade belastar inte sjukvården på samma sätt, men en del av dem blir säkert drabbade av olika långdragna covid-19-symtom och det måste vi hålla ögonen på."
Vilket gör att rubriken faller och är ren jävla skrämselpropaganda, varför håller media på med detta? Ge folk lite andrum, räcker inte snart 2 år propaganda?
Citera
2021-07-14, 14:03
Medlem
Senaste data från Folkhälsomyndigheten:
Antal fall rapporterat idag 366 och för sju dagar sedan 364
Antal döda rapporterat idag 0
Antal IVA rapporterat idag 0

Veckovis statistik. Sju dagars rullande medel av antal fall per dag omräknat per miljon invånare:
(dubbla sju dagars rullande medel används nu när det är låg smittspridning, det ger lugnare beteende på bekostnad av ytterligare fyra dagars fördröjning).

senaste7 är för de senaste sju dagarna och tidigare7 är för en vecka sedan
procent anger procent ökning och sedan motsvarande R-värde
Kod:
region               senaste7  tidigare7  procent  R-värde
Värmland                   31         87    -64.1     0.50
Halland                    29         31     -8.6     0.94
Jämtland_Härjedalen        28         11    146.6     1.86
Stockholm                  27         22     24.3     1.16
Norrbotten                 27         82    -67.5     0.46
Gotland                    26         12    120.6     1.72
Jönköping                  26         30    -14.1     0.90
Uppsala                    23         20     16.1     1.11
Västra_Götaland            22         23     -6.2     0.96
Totalt_antal_fall          21         25    -14.7     0.90
Kronoberg                  20         36    -45.9     0.66
Skåne                      18         20     -8.9     0.94
Östergötland               18         17      3.8     1.03
Sörmland                   17         17      1.6     1.01
Västerbotten               16         26    -38.9     0.71
Örebro                     16         27    -38.6     0.72
Kalmar                     13         13     -3.1     0.98
Gävleborg                  13         25    -46.3     0.65
Dalarna                    12         18    -35.0     0.74
Blekinge                   11         17    -36.8     0.73
Västernorrland             11         18    -35.2     0.74
Västmanland                 9         14    -35.4     0.74
Citera
2021-07-14, 14:04
Medlem
Beaver14s avatar
Nya avlidna: 0 (-3)
Nya fall: 562

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffror nya avlidna: 6, 3, 8, [Ingen rapport 16/6]
Senaste onsdagssiffror nya fall: 363, 249, 506, [Ingen rapport 16/6]
Citera
2021-07-14, 14:11
Medlem
70,2% av den vuxna svenska befolkningen har nu fått sin första dos...
45% är helt färdigvaccinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in