2021-07-14, 14:13
Medlem
whatthefucks avatar
Vad ni är otrevliga mot varandra.
Måste det ena utesluta det andra? Måste vi alla förstå gärningen?
Självklart var hon inte en psykiskt fungerande individ vid gärningen. Då hade hon antagligen inte gjort som hon gjort. Anser jag.
I hennes hjärna var det förmodligen den, just då, bästa mest snabba lösningen av situationen hon befann sig i.
Mord på sina två barn. Och att ta sitt eget liv.
Vilket är rent förjävligt. Att mörda sina barn alltså.

I en frisk hjärna är det ju inget alternativ. Sen om det var en tillfällig knäpp hon fick eller om det var något som utvecklats under en längre period, vet ju ingen av oss.

Vissa av oss kanske direkt kan förstå denna koppling genom att tänka sig hur en hjärna kan fungera under olika omständigheter. Utan att rättfärdiga hennes beslut. Medan vissa inte kan på någotvis se in i hur det ens kan förekomma och varför.

Hur som så har detta hänt och ingen av oss kände/känner dessa människor. Varken som hur de är som föräldrar eller hur de är som enstaka individer. Eller hur de är gentemot sin partner i en kärleksrelation.
Senast redigerad av whatthefuck 2021-07-14 kl. 14:16.
Citera
2021-07-14, 14:14
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumklumpen
Men nu får du väl ändå ta och vakna upp! Jag hoppas du känner lika varm omtanke över stackars Anders Eklund, Lisa Holms mördare och några till. Och att du kommer att ge styrkekramar till din partner om hen mördar era barn. Handhjärta till dig

Att dra in Eklund och Holms mördare i ämnet filicid-suicid blir fel.
Citera
2021-07-14, 14:14
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbia
Varför skulle han ha något med barnen att göra överhuvudtaget?
Han är deras pappa.
Citera
2021-07-14, 14:16
Medlem
Citat:
Varför skulle han ha något med barnen att göra överhuvudtaget? När han var ondskan själv? Ok, kanske hålla dem och inse tragiskt, att han inte kunde trakassera, utplåna och misshandla dem mer... Han ångrade sig nog bara djupt att det inte var han som fick äran (så tyckte han) att ta livet utav barnen.

Om han hade varit ett monster så hade han varit mördaren, barnen och mamman hade haft kilometerlånga sjukjournaler pga av all misshandel. Du hittar på!! Du glorifierar en mördare, du tycker att det är varje förälders självklara rättighet att mörda sina barn, du ser barnen som ägodelar och inte som egna individer! Du vill förmildra det MK gjorde genom att smutskasta andra runtomkring henne. Förmodligen känner du henne och vill försköna sanningen. Det är sjukt och skevt och hör inte hemma i ett civiliserat rättssamhälle. Du borde skämmas och söka hjälp.
Citera
2021-07-14, 14:17
Medlem
Citat:
Såklart de var psykiskt sjuka på något sätt! Solklara fall! Just då vid mordtillfället. Sedan kanske de kom till sans. Och kände sig ångerfulla e.tc.

Psykopatier mördar kallblodigt. Finns tyvärr inget botemedel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han är deras pappa.

Som inte förtjänade sina barn...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Att du lägger hela ansvar på henne gör henne till en monster i mångas ögon, använder du exakt denna ord eller ej är oväsentligt. Det är dina argument jag pratar om. Varje domstol tittar på förmildrande omständigheterna när de dömer. Din resonemang är minst sagt omänsklig och historisk passar in nån gång på medeltiden.

Varje domstol tittar på gärningen och inget annat. Det kan finnas förmildrade omständigheter dock finns det ingen domstol som börjar med det. Se https://www.domstol.se/

Du ska fundera över dina egna argument innan du ber andra att göra det.
Citera
2021-07-14, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumklumpen
Om han hade varit ett monster så hade han varit mördaren, barnen och mamman hade haft kilometerlånga sjukjournaler pga av all misshandel. Du hittar på!! Du glorifierar en mördare, du tycker att det är varje förälders självklara rättighet att mörda sina barn, du ser barnen som ägodelar och inte som egna individer! Du vill förmildra det MK gjorde genom att smutskasta andra runtomkring henne. Förmodligen känner du henne och vill försköna sanningen. Det är sjukt och skevt och hör inte hemma i ett civiliserat rättssamhälle. Du borde skämmas och söka hjälp.

Nej nej nej... Jag känner henne verkligen inte!!! Såklart det inte är en rättighet att mörda sina barn? Men i detta fall kan man förstå (inte alla, då) varför hon handlade som hon gjorde. En desperat, nedbruten och misshandlad mamma. Som förstod vad som skulle hända när barnen kom i klorna på LK. Och ville skydda barnen till varje pris. Få komma till en fridfullare plats.
Citera
2021-07-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatthefuck
Vad ni är otrevliga mot varandra.
Måste det ena utesluta det andra? Måste vi alla förstå gärningen?
Självklart var hon inte en psykiskt fungerande individ vid gärningen. Då hade hon antagligen inte gjort som hon gjort. Anser jag.
I hennes hjärna var det förmodligen den, just då, bästa mest snabba lösningen av situationen hon befann sig i.
Mord på sina två barn. Och att ta sitt eget liv.
Vilket är rent förjävligt. Att mörda sina barn alltså.

I en frisk hjärna är det ju inget alternativ. Sen om det var en tillfällig knäpp hon fick eller om det var något som utvecklats under en längre period, vet ju ingen av oss.

Vissa av oss kanske direkt kan förstå denna koppling genom att tänka sig hur en hjärna kan fungera under olika omständigheter. Utan att rättfärdiga hennes beslut. Medan vissa inte kan på någotvis se in i hur det ens kan förekomma och varför.

Hur som så har detta hänt och ingen av oss kände/känner dessa människor. Varken som hur de är som föräldrar eller hur de är som enstaka individer. Eller hur de är gentemot sin partner i en kärleksrelation.

Det du skriver är såå rätt. För ingen vet vad som exakt har hänt mellan dem. Vi kan bara dra slutsatser. Jag rättfärdigar varken hans beteende eller hennes handling. Hon hade en historia och han har en och däremellan finns sanningen. Precis som i alla separationer.
Citera
2021-07-14, 14:25
Medlem
[quote=Rabbia|76568012]Som inte förtjänade sina barn...[/QUOTE

Det är få som förtjänar sina barn. I mitt jobb som obstetriker träffar jag familjer varje, och varje dag frågar jag mig själv. Hur kommer det att gå för dem är barnen…..
Citera
2021-07-14, 14:25
Medlem
Citat:
Nej nej nej... Jag känner henne verkligen inte!!! Såklart det inte är en rättighet att mörda sina barn? Men i detta fall kan man förstå (inte alla, då) varför hon handlade som hon gjorde. En desperat, nedbruten och misshandlad mamma. Som förstod vad som skulle hända när barnen kom i klorna på LK. Och ville skydda barnen till varje pris. Få komma till en fridfullare plats.

Förstår är precis det du INTE gör!!

1."Desperat och nedbruten" ......är något du har hittat på

2." Misshandlad"..... är en fb-sanning

3." Ville skydda barnen till varje pris" ....Nej, hon ville mörda barnen

4. "Få komma till en fridfullare plats"..... Nej, att stå framför x2000 är ingen fridfull plats.
Citera
2021-07-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Situationen behöver inte vara exakt samma. Man kan förstå ändå. Prova. Eller acceptera att du inte förstår istället för att döma utan förståelse.

När ska du förstå? när infaller det sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in