2021-07-14, 09:14
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Man bör nog känna till att en AC fungerar enligt principen att varmt luft leds bort och ersätts med svalare luft. Många tycks tro att en AC skapar kyla helt av sig själv på något närmast magiskt vis, så förhåller det sig alltså inte.
Citera
2021-07-14, 09:24
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Man bör nog känna till att en AC fungerar enligt principen att varmt luft leds bort och ersätts med svalare luft. Många tycks tro att en AC skapar kyla helt av sig själv på något närmast magiskt vis, så förhåller det sig alltså inte.
Så din ac separerar luften mellan varm luft och kall luft? Spännande.

Du har inget kylelement eller någon tryckkrompressor?
Citera
2021-07-14, 09:27
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Så din ac separerar luften mellan varm luft och kall luft? Spännande.

Du har inget kylelement eller någon tryckkrompressor?

Nu är du bara dryg. Du vet nog vad jag menar.
Citera
2021-07-14, 10:45
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En tvådelad apparat är alltid bättre. Själv monterade jag in en luft/luft i sovrummet och sover gott med 20 grader hela sommaren.
Värd sin vikt i guld.

Det är i princip samma sak men en "tvådelad" har oftast mer effekt. Dvs en luftvärmepump kanske har kapacitet med 100-200 kvadrat medan en portabel kanske ligger på 20-60.

Det är samma princip men man har borrat hål i väggen
Citera
2021-07-14, 10:47
Medlem
Köpte en portabel AC ifjol och jag måste ändå säga att jag är nöjd med den, det är en billigare variant som enligt tillverkaren räcker för rum upp till 25kvm.

Använder den i ett rum som är är nånstans mellan 15-20kvm efter min bästa gissning. Jag leder jag ut varmluften med slang som jag monterat fast i en plywoodskiva som jag själv kapat till så den passar vädringsfönstret och det funkar riktigt bra.

Har testat med att bara låta slängen ligga i fönstret och det är helt öppet men då blir det snabbt varmt igen som tidigare inlägg påpekat.
Citera
2021-07-14, 10:49
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Jävlar vad sjukt. Jag köpte en portabel AC igår som enligt försäljaren skulle vara en snäppet bättre variant.
Installerade den(rätt) och drog igång den på kallaste sen la jag mig och sov. Vaknade lik förbannat upp av att lägenheten var stekhet. Vilken dynga

Vad har du köpt? Har bekanta som har portabla ac:s och de funkar. Slangen måste så klart skicka ut den varma luften ut ur lägenheten och sen beror det på vilken kapacitet din klarar. Har du 80 kvadrat som inte är öppen planlösning så kanske den inte klarar att kyla din lägenhet om du har den på ena sidan och du vill ha kylan på andra delen av lägenheten.
Citera
2021-07-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Jävlar vad sjukt. Jag köpte en portabel AC igår som enligt försäljaren skulle vara en snäppet bättre variant.
Installerade den(rätt) och drog igång den på kallaste sen la jag mig och sov. Vaknade lik förbannat upp av att lägenheten var stekhet. Vilken dynga
Så har tyvärr du också fått lära dig den dyra läxan. Det är många om budet. Jag söker efter en med två slangar, det gjorde jag förra året också, men jag hittar just ingen som jag "tänder" på.
Citera
2021-07-14, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är i princip samma sak men en "tvådelad" har oftast mer effekt. Dvs en luftvärmepump kanske har kapacitet med 100-200 kvadrat medan en portabel kanske ligger på 20-60.

Det är samma princip men man har borrat hål i väggen

Nej det är inte samma sak. En luftvärmepump flyttar värmen från inneluften till utedelen som avger värmen i det fria. Det sker genom kylgasen, finns ingen luft som ventileras ut. Innedelen har fläkt som kyler och cirkulerar inneluften och där igenom får du extremt mycket högre effekt än en portabel ac som skickar ut värmen MED luften.
Citera
2021-07-14, 11:35
Medlem
CassandraCs avatar
portabel ac är väldigt ineffektiv men funkar till en viss del, jag använder det i sommarstugan för att kyla sovrummet inann läggdags och det funkar, men försöka kyla större yta är bara att glömma.
Citera
2021-07-14, 12:25
Medlem
Det är inte så enkelt att det under ideala förhållanden blir liknande resultat?

Eftersom värmetransporten inomhus sker vid ett dT, som ligger på (eller kring) 0, så är ju värmetransporten maximalt effektiv. Kan du sedan transportera ut all överskottsvärme så blir detta ett plus, medan du på minussidan har konvektion utifrån.

Har du istället reservoaren utomhus, så är dT högre, vilket ger en mindre effektiv värmetransport, men samtidigt slipper du konvektionen.

Har inte gjort några beräkningar, utan det är en ren volley.

Edit: Nä, det kan nog inte stämma, sker all transport vid ett lägre dT, så kommer ju konvektionen alltid göra arbetet ogjort.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2021-07-14 kl. 12:33.
Citera
2021-07-14, 12:39
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggen
Nej det är inte samma sak. En luftvärmepump flyttar värmen från inneluften till utedelen som avger värmen i det fria. Det sker genom kylgasen, finns ingen luft som ventileras ut. Innedelen har fläkt som kyler och cirkulerar inneluften och där igenom får du extremt mycket högre effekt än en portabel ac som skickar ut värmen MED luften.

Hur tror du en portabel AC fungerar? Nu pratar jag inte om en med kylklampar utan en AC
Citera
2021-07-14, 12:40
Medlem
Önskar nån kunde uppfinna en ljudlös portabel AC, står inte ut med oljudet! så nu sitter jag här och svettas, 26 grader inne och 27 ute , pust!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in