2021-07-14, 09:14
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Man br nog knna till att en AC fungerar enligt principen att varmt luft leds bort och erstts med svalare luft. Mnga tycks tro att en AC skapar kyla helt av sig sjlv p ngot nrmast magiskt vis, s frhller det sig allts inte.
Citera
2021-07-14, 09:24
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Man br nog knna till att en AC fungerar enligt principen att varmt luft leds bort och erstts med svalare luft. Mnga tycks tro att en AC skapar kyla helt av sig sjlv p ngot nrmast magiskt vis, s frhller det sig allts inte.
S din ac separerar luften mellan varm luft och kall luft? Spnnande.

Du har inget kylelement eller ngon tryckkrompressor?
Citera
2021-07-14, 09:27
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
S din ac separerar luften mellan varm luft och kall luft? Spnnande.

Du har inget kylelement eller ngon tryckkrompressor?

Nu r du bara dryg. Du vet nog vad jag menar.
Citera
2021-07-14, 10:45
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En tvdelad apparat r alltid bttre. Sjlv monterade jag in en luft/luft i sovrummet och sover gott med 20 grader hela sommaren.
Vrd sin vikt i guld.

Det r i princip samma sak men en "tvdelad" har oftast mer effekt. Dvs en luftvrmepump kanske har kapacitet med 100-200 kvadrat medan en portabel kanske ligger p 20-60.

Det r samma princip men man har borrat hl i vggen
Citera
2021-07-14, 10:47
Medlem
Kpte en portabel AC ifjol och jag mste nd sga att jag r njd med den, det r en billigare variant som enligt tillverkaren rcker fr rum upp till 25kvm.

Anvnder den i ett rum som r r nnstans mellan 15-20kvm efter min bsta gissning. Jag leder jag ut varmluften med slang som jag monterat fast i en plywoodskiva som jag sjlv kapat till s den passar vdringsfnstret och det funkar riktigt bra.

Har testat med att bara lta slngen ligga i fnstret och det r helt ppet men d blir det snabbt varmt igen som tidigare inlgg ppekat.
Citera
2021-07-14, 10:49
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Jvlar vad sjukt. Jag kpte en portabel AC igr som enligt frsljaren skulle vara en snppet bttre variant.
Installerade den(rtt) och drog igng den p kallaste sen la jag mig och sov. Vaknade lik frbannat upp av att lgenheten var stekhet. Vilken dynga

Vad har du kpt? Har bekanta som har portabla ac:s och de funkar. Slangen mste s klart skicka ut den varma luften ut ur lgenheten och sen beror det p vilken kapacitet din klarar. Har du 80 kvadrat som inte r ppen planlsning s kanske den inte klarar att kyla din lgenhet om du har den p ena sidan och du vill ha kylan p andra delen av lgenheten.
Citera
2021-07-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Jvlar vad sjukt. Jag kpte en portabel AC igr som enligt frsljaren skulle vara en snppet bttre variant.
Installerade den(rtt) och drog igng den p kallaste sen la jag mig och sov. Vaknade lik frbannat upp av att lgenheten var stekhet. Vilken dynga
S har tyvrr du ocks ftt lra dig den dyra lxan. Det r mnga om budet. Jag sker efter en med tv slangar, det gjorde jag frra ret ocks, men jag hittar just ingen som jag "tnder" p.
Citera
2021-07-14, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det r i princip samma sak men en "tvdelad" har oftast mer effekt. Dvs en luftvrmepump kanske har kapacitet med 100-200 kvadrat medan en portabel kanske ligger p 20-60.

Det r samma princip men man har borrat hl i vggen

Nej det r inte samma sak. En luftvrmepump flyttar vrmen frn inneluften till utedelen som avger vrmen i det fria. Det sker genom kylgasen, finns ingen luft som ventileras ut. Innedelen har flkt som kyler och cirkulerar inneluften och dr igenom fr du extremt mycket hgre effekt n en portabel ac som skickar ut vrmen MED luften.
Citera
2021-07-14, 11:35
Medlem
CassandraCs avatar
portabel ac r vldigt ineffektiv men funkar till en viss del, jag anvnder det i sommarstugan fr att kyla sovrummet inann lggdags och det funkar, men frska kyla strre yta r bara att glmma.
Citera
2021-07-14, 12:25
Medlem
Det r inte s enkelt att det under ideala frhllanden blir liknande resultat?

Eftersom vrmetransporten inomhus sker vid ett dT, som ligger p (eller kring) 0, s r ju vrmetransporten maximalt effektiv. Kan du sedan transportera ut all verskottsvrme s blir detta ett plus, medan du p minussidan har konvektion utifrn.

Har du istllet reservoaren utomhus, s r dT hgre, vilket ger en mindre effektiv vrmetransport, men samtidigt slipper du konvektionen.

Har inte gjort ngra berkningar, utan det r en ren volley.

Edit: N, det kan nog inte stmma, sker all transport vid ett lgre dT, s kommer ju konvektionen alltid gra arbetet ogjort.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2021-07-14 kl. 12:33.
Citera
2021-07-14, 12:39
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggen
Nej det r inte samma sak. En luftvrmepump flyttar vrmen frn inneluften till utedelen som avger vrmen i det fria. Det sker genom kylgasen, finns ingen luft som ventileras ut. Innedelen har flkt som kyler och cirkulerar inneluften och dr igenom fr du extremt mycket hgre effekt n en portabel ac som skickar ut vrmen MED luften.

Hur tror du en portabel AC fungerar? Nu pratar jag inte om en med kylklampar utan en AC
Citera
2021-07-14, 12:40
Medlem
nskar nn kunde uppfinna en ljudls portabel AC, str inte ut med oljudet! s nu sitter jag hr och svettas, 26 grader inne och 27 ute , pust!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in