2021-07-14, 00:59
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Dom infördes våren 2020 och har bara blivit värre med tiden

Vilka restriktioner infördes var och när?

I mars 2020 fanns det knappt några alls jämfört med mars 2021.
Citera
2021-07-14, 01:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vilka restriktioner infördes var och när?

I mars 2020 fanns det knappt några alls jämfört med mars 2021.
Men hallå, det började i Mars/April. I Sverige var det väldigt lindrigt men det var då det började i hela världen och sen har det bara gått utför. Sluta spela dum
Citera
2021-07-14, 01:09
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Men hallå, det började i Mars/April. I Sverige var det väldigt lindrigt men det var då det började i hela världen och sen har det bara gått utför. Sluta spela dum

Tycker du att det är märkligt att det blivit åtgärder över tid?
Citera
2021-07-14, 01:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Varför är det alltid någon psykotisk äldre person som tar över tråden hela tiden? Först herrgickhan, sedan ulfutredaren, och nu du?

Munskydd har funnits bra mycket längre än Biden har varit vid makten

Taiwan tryckte bort smittan över ett helt år på en befolkning på 24 miljoner i en 7x mindre yta än Sverige.

Förklara hur de gjorde det?

Med tanke på alla dina svar i denna tråd så är det uppenbart att du är totalt blåst.
Citat:
Jag förstår att det är lätt att resonera som du gör, när man inte vet så mycket. Men munskydd är inte, och har aldrig varit, en variabel som betyder något i den här historien. Det vet vi eftersom vi kan jämföra länder som haft extremt hårda krav på munskydd med dom som har haft slappa krav eller inga alls. USA har också intressant data där man kan jämföra stater som haft hårda krav på munskydd med stater som inte haft några alls.

När du har gjort dessa jämförelser, har du då kunnat separera orsak från verkan? Det är ju naturligt att det införs hårdare restriktioner på platser med mycket smittspridning. Då uppstår ett samband mellan hårda restriktioner och smittspridning.

Citat:
När man gör det så är munskydd inte av någon betydelse alls, faktiskt mer eller mindre noll. Det finns mängder med studier på detta och det är mer eller mindre lika vederlagt som 1+1 vid det här laget. Men det är lätt att få låginformationsmänniskor som du själv att tro att munskydd är jättesuperduper effektiva, för det VERKAR ju logiskt att en tyglapp för ansiktet gör skillnad. Men nej, ni går omkring med dom i onödan som dumma får är jag rädd.

Det som har mer betydelse är skillnader i diet hos folkslag, korsimmunitet från andra coronavirus, geografiskt läge och klimat. Simpla munskydd och godtyckliga restriktioner som bara blir dummare och dummare för var dag har inte gjort och kommer aldrig att göra någon skillnad över huvud taget.

Så grattis, du är totalt grundlurad

Sen tycker jag du, och flera andra fanatiker i tråden kan ta och studera dessa tre grafer från Taiwan, i ordning.

Beskyller du fortfarande andra för att vara fanatiker? Du och "MittMalmoe" är dom stora fanatikerna i den här tråden. Därutöver har vi några tramsmakare som älskar att prata om urinläckage.

Du och "MittMalmoe" är mer seriösa, men något har slagit slint i huvudet på er så att ni har blivit helt besinningslösa fanatiker.

Citat:
Smittade
Dödsfall
Vaccinerade

Ett land som inte haft några som helst problem med covid precis som du skrev, blir påkrånglade vaccinet och får...problem med covid.

Vänligen kalla inte andra för blåsta när du själv och alla andra covidianer är lika uppblåsta som heliumballonger.

Taiwan blev inte "påkrånglade" vacciner. Tvärtom, så har dom försökt köpa vaccin, men stött på sabotage. Någon utövade påtryckningar på BioNTech så att dom ställde in leveransen till Taiwan.
Citera
2021-07-14, 05:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tycker överlag det gått ganska hyfsat. Han kunde ju sänkt hela vår ekonomi och raserat bostadsmarknaden och försatt oss i den djupaste lågkonjunkturen sedan 30-talet.

Men han höll huvudet kallt ... less is more som jag brukar säga.

Det där är bara jävla trams. Man raserar inte ekonomin och framkallar lågkonjunktur a la depression för att man under några veckors tid inför strängare restriktioner såsom utegångsförbud efter kl 18, stänger icke nödvändiga butiker, eller inför distansundervisning i skolan, eller ställer hårdare krav på munskydd.
Citera
2021-07-14, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det där är bara jävla trams. Man raserar inte ekonomin och framkallar lågkonjunktur a la depression för att man under några veckors tid inför strängare restriktioner såsom utegångsförbud efter kl 18, stänger icke nödvändiga butiker, eller inför distansundervisning i skolan, eller ställer hårdare krav på munskydd.

Det är just det. ”Några veckor” är tagna ur luften och är vilda fantasier. Många länder/regioner som gjorde just detta har fått göra det igen, och igen, och igen...Innan man insåg att det var meningslöst. Inte heller finns det någon data baserat på verkligheten som stödjer några tvång på munskydd. Att se folk springa runt utomhus med mask, skapar en dystopisk känsla och är deprimerande. Att det är meningslöst gör ju inte saken trevligare. Det finns det åtminstone belägg för. Att bli smittat utomhus och desutom med en sådan viral mängd att du blir allvarligt sjuk, är i princip omöjligt.

Såg nu att du skrev ”efter kl 18”. Ja, då verkar det ännu mer meningslöst tycker jag. Är det möjligen något agg mot människor som har ett liv efter jobbet som gnager? Någon slags moralism, bitterhet, inga vänner, Predikande helnykterist? För hur man ska undvika ett virus bara under begränsade tider är för mig ett gåta?

Tror det är många som inte förstår konsekvenserna av tuffare restriktioner fullt ut. Inte jag heller naturligtvis, men förstår iaf att det slår väldigt hårt mot många. Stora snöbollseffekter med mänskligt lidande. Så i proportion till denna pandemi...Nej tack! Det låter torrt att prata om ekonomi, men inte om man tänker lite längre...
Citera
2021-07-14, 06:37
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Jag förstår att det är lätt att resonera som du gör, när man inte vet så mycket. Men munskydd är inte, och har aldrig varit, en variabel som betyder något i den här historien. Det vet vi eftersom vi kan jämföra länder som haft extremt hårda krav på munskydd med dom som har haft slappa krav eller inga alls. USA har också intressant data där man kan jämföra stater som haft hårda krav på munskydd med stater som inte haft några alls.

När man gör det så är munskydd inte av någon betydelse alls, faktiskt mer eller mindre noll. Det finns mängder med studier på detta och det är mer eller mindre lika vederlagt som 1+1 vid det här laget. Men det är lätt att få låginformationsmänniskor som du själv att tro att munskydd är jättesuperduper effektiva, för det VERKAR ju logiskt att en tyglapp för ansiktet gör skillnad. Men nej, ni går omkring med dom i onödan som dumma får är jag rädd.

Det som har mer betydelse är skillnader i diet hos folkslag, korsimmunitet från andra coronavirus, geografiskt läge och klimat. Simpla munskydd och godtyckliga restriktioner som bara blir dummare och dummare för var dag har inte gjort och kommer aldrig att göra någon skillnad över huvud taget.

Så grattis, du är totalt grundlurad

Sen tycker jag du, och flera andra fanatiker i tråden kan ta och studera dessa tre grafer från Taiwan, i ordning.

Smittade
Dödsfall
Vaccinerade

Ett land som inte haft några som helst problem med covid precis som du skrev, blir påkrånglade vaccinet och får...problem med covid.

Vänligen kalla inte andra för blåsta när du själv och alla andra covidianer är lika uppblåsta som heliumballonger.
Men hallå. Snacka om faktaförnekande troll liksom. Du menar alltså att användning av munskydd och hårda restriktioner är typ vad som är anledningen till att Taiwan har haft drygt 15000 fall? Sverige har haft 1,1 miljon fall. Go figure liksom. Taiwan lyckades typ hålla smittan borta väldigt bra just på grund av restriktioner och användande av munskydd liksom. Det var inte förrän man varit helt smittfri i yp tre månader som befolkningen började strunta i användning av munskydd och social distansering. Det var då smittan bröt ut igen. Nu har man det under kontroll igen som förut. Så vilka problem är det man typ har i Taiwan med Covid? *hihi*

Citat:
From mid May, Taiwan saw a surge in cases, which had been anticipated by experts due to the combined effect of the emergence of more transmissible variants of the coronavirus, and a low proportion of vaccinated residents (about 1 per cent, or even lower, making it the least vaccinated population in Asia. The low vaccination rate was ascribed to a combination of supply issues with vaccines purchased overseas, and a complacency in the population due to previously low case numbers.
Citera
2021-07-14, 06:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Det är just det här som inte funkar i ett demokratiskt samhälle. Det blir aldrig ”några veckors tid”. För då hade covid varit borta för länge den i södra Europa om det vore sant. Tvärtom verkar det som att folk bara blir sjukare av sådana experiment.
Citera
2021-07-14, 06:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det är just det här som inte funkar i ett demokratiskt samhälle. Det blir aldrig ”några veckors tid”. För då hade covid varit borta för länge den i södra Europa om det vore sant. Tvärtom verkar det som att folk bara blir sjukare av sådana experiment.
Inse att det är du som är sjuk.
Du gnäller ständigt på restriktioner utan att kunna avslöja vad det är som hindrar dig och du bor ständigt här i denna tråden för att sprida din ångest.
Jag saknar resor till andra länder jag tidigare kunde göra både privat och i arbetet men inget av det hjälper att jag som du sitter och gnäller på ett forum.
Skärp dig nu och bete dig som vuxen.
Sverige är öppet så kliv nu ut i friska luften.
Citera
2021-07-14, 07:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Inse att det är du som är sjuk.
Du gnäller ständigt på restriktioner utan att kunna avslöja vad det är som hindrar dig och du bor ständigt här i denna tråden för att sprida din ångest.
Jag saknar resor till andra länder jag tidigare kunde göra både privat och i arbetet men inget av det hjälper att jag som du sitter och gnäller på ett forum.
Skärp dig nu och bete dig som vuxen.
Sverige är öppet så kliv nu ut i friska luften.

Men nu pratar IMBILDEN om vad vi borde göra och det funkar såklart inte. Tvärtom har det gått ganska bra för oss med vår modell som var motsatsen till lockdown.

Att du inte kan resa till andra länder beror på deras hysteriska politiker.
Citera
2021-07-14, 07:08
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Du och "MittMalmoe" är dom stora fanatikerna i den här tråden. Därutöver har vi några tramsmakare som älskar att prata om urinläckage.

Du och "MittMalmoe" är mer seriösa, men något har slagit slint i huvudet på er så att ni har blivit helt besinningslösa fanatiker.

Tack för de fina orden OnkelKosta… en bra match är alltid en bra match även om lagen är motståndare.

Jag är ingen fanatiker…. däremot ger jag inte vika oaktat vilken propagandastorm eller kritik som blåser om jag anser något är fel.

Jag har inget emot vaccinfanatiker… vi lever i ett fritt samhälle och folk ska på avgöra vad som är bäst för dem.

Däremot vill jag även be er att tänka till lite… oaktat om ni är här inne som privatpersoner eller myndighetsanställda, medai, bihpharma, mfl…

Ta inte lätt på vaccinationspassen!
Vaccinationspassen är endast början och kommer vara ett verktyg att kontrollera er frihet även då ni kanske behöver köpa mat på bordet, gå till jobbet mm….

Jag tror att inte ens ni innerst inne tycker detta är en bra ide.

Ingen kan bry sig mindre om BP vaccinvinster
Citera
2021-07-14, 07:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Men nu pratar IMBILDEN om vad vi borde göra och det funkar såklart inte. Tvärtom har det gått ganska bra för oss med vår modell som var motsatsen till lockdown.

Att du inte kan resa till andra länder beror på deras hysteriska politiker.

Tror du att du kan förändra något genom att skriva här?
Tror du deras politiker läser vad du skriver och tar åt sig din kritik?

"Vår modell", juste ett bra namn på att göra knappt ingenting. Tur att viruset inte är betydligt mer dödligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in