Resultat: Vilket bilmärke föredrar ni helst eller har redan?
Saab
5,81%
5 röster
Volvo
18,60%
16 röster
Mercedes Benz
10,47%
9 röster
Audi
8,14%
7 röster
Volkswagen
6,98%
6 röster
Porsche
4,65%
4 röster
Bentley
1,16%
1 röster
Rolls Roys
0%
0 röster
Ford
2,33%
2 röster
Renault
2,33%
2 röster
Citroen
3,49%
3 röster
Seat
1,16%
1 röster
Jeep
0%
0 röster
Lada
1,16%
1 röster
Vaz
1,16%
1 röster
Range Rover
1,16%
1 röster
Chevrolet
5,81%
5 röster
Cadillac
1,16%
1 röster
Alfa Romeo
3,49%
3 röster
BMW
19,77%
17 röster
GMC
0%
0 röster
Aston Martin
2,33%
2 röster
Bugatti
0%
0 röster
Ferrari
0%
0 röster
Fiat
0%
0 röster
Suzuki
3,49%
3 röster
Dodge
4,65%
4 röster
Hummer
0%
0 röster
Hyundai
5,81%
5 röster
Jaguar
0%
0 röster
Koenigsegg
3,49%
3 röster
Lamborghini
4,65%
4 röster
Lexus
11,63%
10 röster
Tesla
1,16%
1 röster
Mitsubishi
1,16%
1 röster
Mazda
6,98%
6 röster
Nissan
3,49%
3 röster
Opel
3,49%
3 röster
Peugeot
3,49%
3 röster
Smart
0%
0 röster
Maserati
0%
0 röster
Annat bilmärke!
16,28%
14 röster
2021-07-13, 21:25
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Alfa Romeo
Ännu en Italienare som har ett skamfilat rykte i Sverige,
men som är rätt stora ändå i Europa och i Itailen.

- På hemsidan står det "Passion för bilkörning och teknik"
https://www.alfaromeo.se

Men vilka köper en Alfa Romeo i Sverige i dessa tider?
Vilken årsmodell funderar Du över?
Citera
2021-07-13, 21:30
Medlem
Morsans gubbe har en ny, 2020 modell suv.
Den var det körglädje i. Blev överraskat possitov
Citera
2021-07-13, 21:54
Medlem
Thisisbowlings avatar
Här fanns alla gamla fördomar om Alfa Romeo ser jag.

Jag är en av dom som köper Alfa Romeo. Har funnits minst en i mitt garage de senaste 20 åren. Jag och de flesta andra som köper Alfa gör det för att vi tycker att det är kul att KÖRA bil. Det stora flertalet svenskar åker bil och för dem som nöjer sig med det finns det inte mycket poäng med att köpa en Alfa. då är det bättre att köpa en Skoda, Kia, Dacia, Volvo eller något annat som mest handlar om transport från A till B.

Nu blir det såklart anekdotisk bevisföring men min erfarenhet som ägare av Alfa (147, 156, 159, Giulia) under 20 år säger att det inte är någon större skillnad åt något håll kvalitetsmässigt jämfört med de andra märken som jag ägt under de här åren som innefattar Opel, Volkswagen, Volvo, Ford, Mercedes och BMW.

Rostade mest gjorde en Mercedes, BMW kan jag inte sitta bekvämt i oavsett hur mycket jag försöker, Forden var den som stått mest på verkstad, Volvon kändes mest som ett jordbruksredskap, Opeln var förvånansvärt körglad, Volkswagen stack inte ut åt något håll.
Alforna är de som utan någon som helst konkurrens bland de här bilarna är de som skänkt mig mest glädje. Ingen av de andra har fått mig att leta avfarter från motorvägen för att hitta en slingrig 70-väg att köra inspirerat på och skita i att det tar lite extra tid. Ingen av de andra har fått mig att vända mig om efter att ha parkerat bara för att titta på bilen en gång till. Ingen av de andra har heller fått mig att bara ta en tur för att dem varit så kul att köra. Jag kan bara jämföra det med känslan jag får när jag kör motorcykel.

Alforna på 70-talet kom färdigrostade från fabrik och jag kan inte ens gissa hur många gånger jag hört ett trött rostskämt från Volvoägare.

Återförsäljarna/Generalagenten har bytts fler gånger än jag bytt kalsonger under min tid som Alfa-ägare och det har varit till enorm skada för märket här. Olle Olsson-bolagen tex som var GA när 147/156/GT-plattformen lanserades sabbade hela den generationens försäljning genom att sänka serviceintervallen vilket gjorde att driftskostnaderna sköt genom taket. Det hade dock inte mycket förankring i verkliga problem (bara man såg till att ha rätt mängd olja i TS-motorerna).
Det här hattandet med återförsäljare/verkstäder osv gör också att det tyvärr finns lite för många märkesverkstäder idag som inte har så bra koll som man skulle kunna önska. Finns dock några (ofta mindre) verkstäder som hållit liv i sin Alfa-kompetens genom åren (AR-bil och Power car om man bor i närheten av Stockholm tex).

JTS-Motorerna i 159, Brera osv var tyvärr rätt kassa (GM-block och Alfa-toppar) och lite för tunga för att det skulle styra in på rätt sätt men i mina ögon så är 159 den vackraste kombin som tillverkats i modern tid.

Jag kan inte nog rekommendera Giulia som plattform (gärna med den raka fyran på 280 hk). Jag har inte kört någon bil på den här sidan miljonen som är lika kul och trevlig att köra. Man får gå upp ordentligt i pris för att nå den nivån.
Har såklart provat Stelvio också men det är en SUV och kan aldrig bli samma sak som en sedan. Den är bättre än de andra SUV jag kört men jag ser ingen poäng med den typen av bilar.

Gillar du att köra bil och inte vill lägga enorma pengar så köp en begagnad Giulia. Andrahandspriserna är patetiskt låga och du kommer garanterat inte att hitta mer körglädje/krona någon annanstans.

Edit: stavfel
Senast redigerad av Thisisbowling 2021-07-13 kl. 21:58.
Citera
2021-07-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eviva
Stellantis N V

Fiat och Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Peugeot, Citroen, Opel, Vauxhall, Chrysler, RAM, m fl märken
ingår numera i Stellantis N.V.
Börsnoterad i USA och Nederländerna, bolaget är registrerat i NL.(skatteskäl ?)
Större och större gäller i bilvärlden...

Jag kan ha fel, men jag tror inte Maserati ingår i uppgörelsen.
Maserati tillverkar inte bilar som uppnår efterfrågan idag.

Om jag förstått det rätt så kommer samarbetet med >Ferrari fortgå.
Citera
2021-07-13, 22:06
Medlem
Det märkliga är väl att någon som köper Alfa väljer en SUV? Biltypen motverkar ju i princip alla (positiva) egenskaper man förknippar med Alfa.
Citera
2021-07-13, 22:09
Medlem
Triremers avatar
Jag köper gärna en fin Alfa Romeo 156 GTA 3.2 med avgasrör från Ragazzon. Helst med träratt, läderklädsel och sollucka.

Eller en fin Alfa Romeo Giulia GTA eller Quadrofoglio.

Alfa har enormt bra styrning och körglädje. Designen faller mig också i smaken.
Senast redigerad av Triremer 2021-07-13 kl. 22:12.
Citera
2021-07-13, 22:12
Medlem
Thisisbowlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag köper gärna en fin Alfa Romeo 156 GTA 3.2 med avgasrör från Ragazzon. Helst med träratt och sollucka.

Eller en fin Alfa Romeo Giulia GTA eller Quadrofoglio.

Alfa har enormt bra styrning och körglädje. Designen faller mig också i smaken.

V6: orna i 147/156/GT låter helt fantastiskt.
Ångrar fortfarande att jag sålde min 156 2.5 V6 med Supersprint-system.
Man kan helt enkelt inte gå fel med en Busso under huven. Förutom när man ska byta oljefilter, då behöver man en extra led på underarmen.
Citera
2021-07-13, 22:14
Medlem
megacoolmans avatar
Haha, jag vet en gammal arbetskompis som hade en Alfa. Den var mer på verkstaden än i hans garage.
En gång small det som fan, som någon baktändning eller något när han startade. Det bara rök under huven och en massa slangar och grejer gick åt helvete.
Har för mig han sa att det skulle kosta 50.000 i reparationer. Vet ej vad som hände med den bilen sedan. Skrot misstänker jag.
Citera
2021-07-13, 22:44
Medlem
BuckshotBills avatar
Jag kan inget om Alfa Romeo, men de är ju ofta snygga! Så därför antar jag.
Citera
2021-07-13, 23:19
Medlem
azsxdcs avatar
Har också känt mig nyfiken på vad för människor det är som sitter i alforna när man naturligtvis kör om dom Ja utländska förare och enstaka gången Peter, 57 från Järfälla
Fördomarna besannades mao

Verkar vara samma mystik kring Fiat 500
Berätta för mig vem köper en Fiat 500. Har aldrig sett en vuxen man köra en sån cykelvagn
Oavsett är de mystiska typer som bör tala ut!
Citera
2021-07-13, 23:56
Medlem
BERTONE GTV 2000,1975. Kika på den fronten. Var den vackraste fronten man kunde få för rimliga pengar. Jag var inte gammal när jag köpte min ny 1975. Jag har den fortfarande och är säkert den ende i Sverige med en Bertone som bara haft en ägare.
Fantastisk väghållning. Var en riktigt säker bil att ragga tjejer med.
Två gånger nere i tyska Alperna med tjejer och skidorna på taket.
Citera
2021-07-14, 00:30
Medlem
lm
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Alfa Romeo
Ännu en Italienare som har ett skamfilat rykte i Sverige,
men som är rätt stora ändå i Europa och i Itailen.

- På hemsidan står det "Passion för bilkörning och teknik"
https://www.alfaromeo.se

Men vilka köper en Alfa Romeo i Sverige i dessa tider?

Det Italiensk-Amerikansk-Franska bolaget som äger Alfa Romeo är världens 6:e största biltillverkare. Förutom Alfa Romeo äger man Maserati, Fiat, Lancia, Chrysler, Dodge, Citroen, Peugeot m.fl.

300 000 anställda med en närvaro i 130 länder.

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Stellantis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in