Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Semantik. Det förändrar ju inget i praktiken.
Man kan ju då säga att en person som agerar frivilligt är "tvingad" av rätt orsaker.
Det betyder att en person som agerar frivilligt är straffbar.
En person som agerar under hot däremot, är inte straffbar. Straffet kommer med andra ord inte att fylla någon funktion.
Således, distinktionen mellan frivillighet och tvång eller straffbar och icke straffbar finns där.
Denna distinktion är avgörande för utfall som rör beteende.
Det finns en skillnad av praktisk betydelse när det handlar om ansvar vid brott, ja, eftersom straff har som syfte att avskräcka folk från att begå brott. Men det finns ingen skillnad när det gäller möjligheten att ha gjort annorlunda. Du är precis lika tvungen att göra något oavsett om det sker på ditt eget eller på någon annans initiativ.
Du lär förmodligen oftare tycka att det du gör är roligare om det sker på eget initiativ. Du får fler valmöjligheter. Vilket på sätt och vis gör dig och ditt liv friare, men din vilja följer fortfarande bara sin stenhårda programmering.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Jag upplever att jag har det. Jag gör det jag vill, inte det t ex du vill. Min vilja är fri från din vilja.
Folk upplever allt möjligt som om man granskar det visar sig vara inbillning eller missförstånd, upplevelsen av fri vilja är ett sådant exempel. Du gör det du vill, men vad du vill avgörs inte av dig.
Citat:
Vad har du för belägg för att något tvingar dig?
Du kan inte välja din vilja. Den finns bara där, som en produkt av vad som händer runt omkring dig. Din vilja kan bara ändras av din omgivning aldrig av dig, själv. Jag kan t.ex. inte välja att tro på fri vilja förrän jag stöter på tillräckligt starka argument för att övertygas om att den finns, liksom du inte kan välja att sluta tro på fri vilja förrän du stöter på tillräckligt starka argument för att den inte finns. Vi kan bara välja att tro på det som vi finner att det finns starkast skäl att tro på. Detsamma gäller allting annat vi väljer, det avgörs helt och hållet av miljön vi lever i.