2021-07-13, 10:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Allt du någonsin gör gör du för att någon eller något tvingar dig till det, även när du gör det som du allra helst vill göra. Det är därför som kompatibilismen är totalt ologisk.

Semantik. Det förändrar ju inget i praktiken.
Man kan ju då säga att en person som agerar frivilligt är "tvingad" av rätt orsaker.
Det betyder att en person som agerar frivilligt är straffbar.
En person som agerar under hot däremot, är inte straffbar. Straffet kommer med andra ord inte att fylla någon funktion.

Således, distinktionen mellan frivillighet och tvång eller straffbar och icke straffbar finns där.
Denna distinktion är avgörande för utfall som rör beteende.
Citera
2021-07-13, 10:08
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Vad har du för belägg för att fri vilja finns?
Jag upplever att jag har det. Jag gör det jag vill, inte det t ex du vill. Min vilja är fri från din vilja.

Citat:
Allt du någonsin gör gör du för att någon eller något tvingar dig till det, även när du gör det som du allra helst vill göra. Det är därför som kompatibilismen är totalt ologisk.
Vad har du för belägg för att något tvingar dig?
Citera
2021-07-13, 10:11
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
För att det är bara det.

Om man kör bil nu på sommaren så lägger man märke till hur väldigt många insekter som krossas mot bilens front. På natten dras de till strålkastarljusen. De är förutbestämda att dö på det sättet. Ingen skulle säga att de skulle kunna handla annorlunda. S.k. friska människor som inte vill dö springer inte på bilar och mosas av dem, för vi fattar att det betyder död eller lemlästning, men att alla som inte är sjuka i huvudet eller vill dö undviker att bli påkörda är fortfarande lika determinerat som att insekterna inte har förmågan att undvika detta.

Självklarheter.

Det intressanta är dock att du i princip säger: kompexitet är bara komplexitet.
Det är också självklart, men det är en självklarhet med en nihilistisk underton.
Citera
2021-07-13, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Självklarheter.

Det intressanta är dock att du i princip säger: kompexitet är bara komplexitet.
Det är också självklart, men det är en självklarhet med en nihilistisk underton.

Våldsbrottslingar är alltså inte mer skyldiga än insekterna som flyger mot strålkastarna. Jag är helt för att man ska få bära vapen och försvara sig mot oprovocerade fysiska angrepp men samtidigt lika mycket emot att hämnas på gärningsmannen efteråt.
Citera
2021-07-13, 15:36
Medlem
Okej man mördar någon.
Fri vilja.
Han som vart dödad då ?
Fri vilja ?

Lol
Min vilja är din lag
Senast redigerad av troligengud 2021-07-13 kl. 15:42.
Citera
2021-07-13, 17:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Våldsbrottslingar är alltså inte mer skyldiga än insekterna som flyger mot strålkastarna. Jag är helt för att man ska få bära vapen och försvara sig mot oprovocerade fysiska angrepp men samtidigt lika mycket emot att hämnas på gärningsmannen efteråt.

"Skyldig" är en etisk fråga.
Och om det nu inte är etik vi diskuterar utan mekanik, så kan vi ju istället prata om orsak, eller hur?

Då kan vi vidta åtgärder. (Inte straffa ty det hör etiken till)

Vi kan t ex tvätta bilen likaväl som vi kan låsa in farliga människor. Eller hur?
Citera
2021-07-13, 18:21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Okej man mördar någon.
Fri vilja.
Han som vart dödad då ?
Fri vilja ?

Lol
Min vilja är din lag

Okej, man läser en tidning LOL!
Fri vilja?
Han som sitter på kullen då?
Flugan egentligen.
Han får ont av myran. Fri vilja!
Citera
2021-07-13, 21:23
Medlem
Citat:
Semantik. Det förändrar ju inget i praktiken.
Man kan ju då säga att en person som agerar frivilligt är "tvingad" av rätt orsaker.
Det betyder att en person som agerar frivilligt är straffbar.
En person som agerar under hot däremot, är inte straffbar. Straffet kommer med andra ord inte att fylla någon funktion.

Således, distinktionen mellan frivillighet och tvång eller straffbar och icke straffbar finns där.
Denna distinktion är avgörande för utfall som rör beteende.
Det finns en skillnad av praktisk betydelse när det handlar om ansvar vid brott, ja, eftersom straff har som syfte att avskräcka folk från att begå brott. Men det finns ingen skillnad när det gäller möjligheten att ha gjort annorlunda. Du är precis lika tvungen att göra något oavsett om det sker på ditt eget eller på någon annans initiativ.

Du lär förmodligen oftare tycka att det du gör är roligare om det sker på eget initiativ. Du får fler valmöjligheter. Vilket på sätt och vis gör dig och ditt liv friare, men din vilja följer fortfarande bara sin stenhårda programmering.
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag upplever att jag har det. Jag gör det jag vill, inte det t ex du vill. Min vilja är fri från din vilja.
Folk upplever allt möjligt som om man granskar det visar sig vara inbillning eller missförstånd, upplevelsen av fri vilja är ett sådant exempel. Du gör det du vill, men vad du vill avgörs inte av dig.
Citat:
Vad har du för belägg för att något tvingar dig?
Du kan inte välja din vilja. Den finns bara där, som en produkt av vad som händer runt omkring dig. Din vilja kan bara ändras av din omgivning aldrig av dig, själv. Jag kan t.ex. inte välja att tro på fri vilja förrän jag stöter på tillräckligt starka argument för att övertygas om att den finns, liksom du inte kan välja att sluta tro på fri vilja förrän du stöter på tillräckligt starka argument för att den inte finns. Vi kan bara välja att tro på det som vi finner att det finns starkast skäl att tro på. Detsamma gäller allting annat vi väljer, det avgörs helt och hållet av miljön vi lever i.
Citera
2021-07-13, 21:30
Medlem
Citat:
Okej, man läser en tidning LOL!
Fri vilja?
Han som sitter på kullen då?
Flugan egentligen.
Han får ont av myran. Fri vilja!
Ok ! Hehe
Fritt att vilja men inte få fram viljan då.
Nu kom vi påt
Din vilja växer i skogen , brukar man säga.
Senast redigerad av troligengud 2021-07-13 kl. 21:36.
Citera
2021-07-14, 07:18
Avslutad
Citat:

Att man riskerar straffas för brott man begår gör att man är mindre villig att begå brott. Det har alltså god effekt på brottslighet.

Drömmer du om ett laglöst samhälle?
Senast redigerad av Guy86 2021-07-14 kl. 07:23.
Citera
2021-07-14, 12:54
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det finns en skillnad av praktisk betydelse när det handlar om ansvar vid brott, ja, eftersom straff har som syfte att avskräcka folk från att begå brott.

Och det är såna praktiska saker som gett upphov till tankeverktyg, som föreställningar om fri vilja och ansvar.

Citat:
Men det finns ingen skillnad när det gäller möjligheten att ha gjort annorlunda. Du är precis lika tvungen att göra något oavsett om det sker på ditt eget eller på någon annans initiativ.
Just det, men det vi bryr oss om är just skillnaden mellan eget och någon annans initiativ.
Meningen "jag kunde ha handlat annorlunda" är metaforisk och kan inte tolkas bokstavligt.
Bokstavligt vet jag inte ens vad meningen betyder. Gör du?

När vi säger "jag kunde ha handlat annorlunda" så betyder det i praktiken att vi troligen kommer att handla annorlunda i framtiden i en liknande situation. Det är det enda som har praktisk betydelse.

Man bör inte tolka saker för bokstavligt om man vill förstå det större sammanhanget.
Citera
2021-07-14, 13:05
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Du kan inte välja din vilja. Den finns bara där, som en produkt av vad som händer runt omkring dig. Din vilja kan bara ändras av din omgivning aldrig av dig, själv.

"Välja" och "dig själv"? Tänk på att detta är metaforer som förutsätter föreställningen om en handlande agent.

Det blir abstraktionsfel om du flyttar begreppen utanför sin kontext.

"Att välja" och "produkt av av vad som händer runt omkring och i dig" är två sätt att säga samma sak.

Jag kan välja och jag är min vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in