Citat:
Ursprungligen postat av
Litenensam
Det är väldigt svårt att förstå hur hon, HD, fungerar.
Det enda som hon verkar bry sig om, är att fylla i loggar, att "vinna".
Medan pappa sitter och håller koll på att Stefan sköter sig i rätten, är hon ute i skogen och leker.
Jag kan inte för mitt liv tro att hon någonsin ville ha Stefan tillbaks in i sitt liv.
Hon njöt av att känna att hon "vann" över Lena och hon visste att hon kunde styra Stefan likt en marionett, tryggt förvissad om att hon hade övertaget, att Stefan skulle vara henne till lags.
Hur man än vrider och vänder på fallet, så är HD och Soas agerande så märkligt, det sticker ut på ett onormalt sätt.
Det rullar på, livet, än har väl inte HD kraschat och besökt psyket, efter Stefans "självmord".
Jag ser snarare en befrielse i hennes ögon och leende.
Som pricken över i, bär hon numera en omlottring, med ormar. Inte Lenas ring, men en omlottring, som är ett av de saknade föremål som Lena bar vid mordet. Jag kan inte tolka det som annat än ren och skär symbolik. Den enda ring jag sett HD bära tidigare, var vigselringen.
Efter Stefans död, sitter en omlottring på hennes vänstra hand. Märklig tillfällighet? Tror inte det.
Att HD spang i skogen under rättegången kan ju, som nån sa i tråden tidigare, vara hennes sätt att hantera stress och ångest kring rättegången. En coping strategy.
Och SOA som känner till sin vuxna dotters sköra psykiska mående och historik av detsamma ville kanske sitta med i rätten för HDs skull snarare än SDs.
På eget initiativ eller annans.
Visst är hela persongalleriets agerande före, under och efter rättegången i den här historien märkligt. HDs, SOAs, SDs mfl...
Hela historien är ju i sig absurd.
Hade SD bara backat och agerat lämpligt och tagit konsekvenserna efter att frun fick reda på hans otrohet - och mordet därmed aldrig skett - så är det ju möjligt att HD och LW fortsatt att fajtas via geocahingen än idag.
Men mer troligt är att LW tagit tag i sitt mående och vänt ryggen åt de där två D:ssons, blockat SD överallt, polisanmält om han stalkar henne, stått emot hans skitsnack och fortsatt med sitt liv som den starka, livsbejakande och driftiga kvinna hon faktiskt var.