2021-07-12, 23:24
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Statistikopinion har lagt upp Sentio på kvittret.
S 23,8 %
SD 21,9 %
M 21,0 %
V 10,3 %
C 6,3 %
KD 6,1 %
MP 4,3 %
L 4,3 %
https://twitter.com/StatistiskO/status/1414664113595330562/photo/1

49 % för blågula.

Fel. 53,3 % om man räknar in L.
2021-07-12, 23:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Fel. 53,3 % om man räknar in L.

Visserligen är EU-flaggan blågul men det är inte den flaggan jag tänker på.
2021-07-13, 01:11
Medlem
KalleXs avatar
Citat:
49 % för blågula.
Omräknat i mandat så blir det exakt 175 till M+Kd+SD.
Dvs, egen majoritet.
2021-07-13, 09:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Omräknat i mandat så blir det exakt 175 till M+Kd+SD.
Dvs, egen majoritet.

Och mer än ett år kvar; vi kan mycket väl få en egen majoritet med bred marginal för bara SD/M/KD. Då tror jag faktiskt SD skulle kunna få igenom en hel del av sin politik. Hoppas SD då kräver att L ämnas helt utanför.
2021-07-13, 10:26
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Statistikopinion har lagt upp Sentio på kvittret.
S 23,8 %
SD 21,9 %
M 21,0 %
V 10,3 %
C 6,3 %
KD 6,1 %
MP 4,3 %
L 4,3 %
https://twitter.com/StatistiskO/status/1414664113595330562/photo/1

49 % för blågula.

Fina siffror men, de använder sig av egenrekryterade webbpaneler.
Svårt att fånga många i Sverige då.
Jämför med exempelvis SCB som ringer till den gamla norrländska gubben som röstat S hela livet och fortfarande tror att Tage Erlander är statsminister.
Han anmäler sig inte till en webpanel, han har inte ens en dator.
Samma med klanen i Botkyrka. De får instruktioner på valdagen vad de ska rösta så att bidragen till familjen och föreningen inte stryps.
2021-07-13, 10:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Fina siffror men, de använder sig av egenrekryterade webbpaneler.
Svårt att fånga många i Sverige då.
Jämför med exempelvis SCB som ringer till den gamla norrländska gubben som röstat S hela livet och fortfarande tror att Tage Erlander är statsminister.
Han anmäler sig inte till en webpanel, han har inte ens en dator.
Samma med klanen i Botkyrka. De får instruktioner på valdagen vad de ska rösta så att bidragen till familjen och föreningen inte stryps.

Ja men SCB har nackdelen att du inte är anonym. När de ringer börjar de med att fråga vad du heter etc. för att fastställa att du är rätt person i det representativa urval de valt ut. Jag avböjde efter den början. De menar att de anonymiserar uppgifterna men den som ringer vet ju vem jag är och vad jag tycker.

Så Sentio når inte sossar och SCB når inte SD-are.
2021-07-13, 10:58
Medlem
Citat:
Och mer än ett år kvar; vi kan mycket väl få en egen majoritet med bred marginal för bara SD/M/KD. Då tror jag faktiskt SD skulle kunna få igenom en hel del av sin politik. Hoppas SD då kräver att L ämnas helt utanför.

Skulle på mycket goda grunder förmoda att nästa bråk inom regeringsblocket blir mellan C och MP om skogs och strandskydd.
Denna fråga om allemansrätten berör säkert långt fler än MPs kärnväljare, och just därför kommer det att kraftigt löna sig för MP att driva. Man kanske även drar sig ur regeringen.

Frågan blir dock hur denna konflikt kommer att påverka SD?
2021-07-13, 11:03
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Var 3:e näringslivstopp vill se SD i en regering.
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/var-tredje-n%C3%A4ringslivstopp-vill-se-sd-i-regering/ar-AAM44S5

Oj då!
2021-07-13, 11:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag tror att ett sådant agerande från SD (med all rätt) kommer att ses på som samma sandlådenivå rödgröningarna ägnar sig åt.
2021-07-13, 11:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag tror att ett sådant agerande från SD (med all rätt) kommer att ses på som samma sandlådenivå rödgröningarna ägnar sig åt.

Varför då? Om 3 partier kan få majoritet varför ha fyra? De rödgrönas tjafs är ju för att komma upp till 175 mandat. När S haft majoritet med V så har de inte tagit in L. Det är ingen samlingsregering.
2021-07-13, 11:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Var 3:e näringslivstopp vill se SD i en regering.
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/var-tredje-n%C3%A4ringslivstopp-vill-se-sd-i-regering/ar-AAM44S5 Oj då!

Det är därför jag tror att hela Ms och Kristersson svängning angående SD och migration är på order från deras finansiärer.Me är näringslivets politiska gren och gör vad näringslivet vill.
2021-07-13, 11:31
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Det är därför jag tror att hela Ms och Kristersson svängning angående SD och migration är på order från deras finansiärer.Me är näringslivets politiska gren och gör vad näringslivet vill.

Jag tror det kommer bli bra om SD får komma in i en regering och styra upp migrationen.
Invandringen belastar näringslivet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in