Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Du känner inte det skulle vara det minsta politiskt inkorrekt om Sverige som enda land i EU motsatte sig vaccinering av friska under 50 år, för att skicka vår vaccinkvot till Afrika istället?
Jag tycker att det är en riktigt vissen idé att ta vaccindoser från ett hårt drabbat land, och skicka dessa doser till en
lindrigt drabbad kontinent.
Det finns fler rättviseaspekter av det hela. Svenskarna, och andra européer har under lång tid gjort uppoffringar för att försöka hjälpa Afrikas snabbt växande befolkning. Skulle det vara rättvist att svenskarna även skulle offra liv och hälsa till förmån för den ständigt ökande skaran afrikaner?
Du tog även upp åldersaspekten. Afrikas skenande befolkningsökning håller medelåldern nere, och därmed även faran för Covid-19. Därför bör Afrika ha lägts prioritet.
Jag är inte helt emot tanken att donera vaccindoser till andra länder, men då bör vaccindoserna tillfalla länder i verklig nöd, istället för Afrika. Det finns någon sorts knasig tanke att man alltid är god ifall man hjälper svarta afrikaner, oavsett hur situationen ser ut.
Jag anser att vaccindoser som kan avvaras bör tillfalla Sydamerika, och inte Afrika.