2021-07-12, 20:54
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns ju rapporter från UK att sjukhusen fylls med yngre nu. Om det beror på att fler äldre är vaccinerade, eller om den muterade varianten är elakare även mot yngre verkar något oklart.
Det är en combo av båda dessa. Vaccinet funkar mot deltan men då yngre ännu inte vaccinerats så är det de som drabbas. Deltan är ju mer smittsam och ger värre sjukdom.
Citera
2021-07-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns ju rapporter från UK att sjukhusen fylls med yngre nu. Om det beror på att fler äldre är vaccinerade, eller om den muterade varianten är elakare även mot yngre verkar något oklart.

Spanska turistorterna hade väl också yngre som intensivvårdades nu? Vet att de ville införa restriktioner och stänga klubbarna på kvällen men vet inte hur girigheten stod sig vs hälsa?
Och här i Sverige satte vi normala öppettider på krogarna trots att inte alla regioner ens hade börjat vaccinera 18+, så misstänker att vi kommer se en ökning här med om 1-2 veckor, men idag öppnade vi upp ännu mer. Jag förstår inte vad brådskan med att öppna upp är när vi nu har vaccin, att man inte kan vänta in den vaccinationsmängd på befolkningen som krävs för att man ska nå den sk "flockimmuniteten".
Citera
2021-07-12, 21:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, så lär det nog vara. Men risken för organskador och skador på kärlväggarna är säkerligen större vid genomgången infektion vs immunitet via vaccin. Är ju inte enbart lungorna som tillhandahåller ACE-2 receptorer.

Det tror jag med om man har otur, tar hellre vaccinet.
Citera
2021-07-12, 21:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Så kan det nog bli. Om man inte tar tjuren vid hornen och utsätter sig för risken att bli infekterad. Det var lätt den mildaste förkylning jag haft i mitt liv.

Stackars sängvätare... framtiden blir inte rolig för er. Spruta på spruta...

Du ylar vidare ...

Synnerligen hög korrelation mellan utbildningsnivå och vaccinmotstånd. Men vad bryr jag mig om foliehattar? Tröttsamt dock att ständigt behöva scrolla.
Citera
2021-07-12, 21:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Sitter och läser gamla poster och förundras över hur antivaxxerpatrasket kan typ sakna logiskt tänkande helt och hållet. För visst har ni tänkt på hur patrasket menar att Covid typ inte är något farligt virus. Man blir lite förkyld liksom är ungefär vad de menar. Men när de typ diskuterar vaccin så blir det helt plötsligt annat ljud i skällan. Då är Covid väääldigt farligt. Men bara om man vaccinerat sig. Då hoppar och stampar patrasket av ilska när de upphetsat skall förklara att vaccinet är typ verkningslöst eftersom så många dör av Covid trots att de vaccinerat sig. Ja, ni fattar. De är roliga, patrasket, men logiskt tänkande är inget de lider av liksom. *hihi*
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det krävs nog ett visst mått av brist i logiskt tänkande för att man ska kunna bli antivaxxare.

När det gäller vaccin mot covid-19 är logiken att något som utvecklats på kort tid måste vara farligt/dåligt.

Jag tycket inte att det är konstigt att man har funderingar på eventuella långsiktiga effekter, när man startar omfattande vaccinering med ett vaccin som har tagits fram snabbt.

Det som är konstigt, är att vissa ändrar tankesätt fullständigt, beroende på huruvida man diskuterar vaccin eller virus. Dessa personer vill tillämpa försiktighetsprincipen mycket hårt beträffande vaccinerna, vilket jag anser är helt förståeligt. Det märkliga är att försiktighetsprincipen genast försvinner när man övergår till att diskutera viruset. Då försvinner all oro för långsiktiga effekter. Jag förstår inte hur samma person fullständigt kan skifta filosofi så snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"måste" tror jag inte att någon har sagt. Det är dock ett faktum, att man inte kan veta långtidsverkningarna av något som bara har funnits i sinnevärlden i några månader. Det är sant att vi alla är läkemedelsbolagens försökskaniner, och därför måste var och en göra sin egen riskbedömning.

Anders Tegnell har redan gjort valet att du på något sätt ska vara försökskanin. Ifall du inte blir vaccintillverkarnas försökskanin, så blir du kinesernas försökskanin. Du kan inte välja bort båda.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Själv har jag valt att ta vaccinet, trots att jag var skeptisk först, för att jag trots allt tror att det är bättre att ha lite skydd, om det skulle komma någon ännu farligare variant av viruset. Samt att man inte längre är trygg när samhället öppnar upp (för tidigt enligt mig) om man inte är vaccinerad. Folk respekerar inte avståndet längre i t.ex. bussar och affärer, och jag är därför glad att jag har i alla fall en dos i mig hittills... Vidare bidrar varje vaccinerad person till att skydda dem som inte kan vaccineras av medicinska skäl, eller som vaccinet inte har tagit på. Det är ju väldigt bra för alla om vi kan få till flockimmunitet någon gång. Ytterligare ett skäl är att jag vill kunna resa igen (men det är ett egoistiskt och mindre viktigt skäl.)

Det är för sent att stoppa epidemin på något annat sätt än genom immunitet. Antingen får vi immunitet genom vaccination, eller genom infektion.

Försiktighetsprincipen borde ha tillämpats när resenärer anlände från länder med pågående epidemi. Anders Tegnell valde bort försiktighetsprincipen, och svenska folket har fått betala ett högt pris för Anders Tegnells dårskap.
Citera
2021-07-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är inte ett vaccinpass utan ett covidpass.
Är du vaccinerad så gäller detta 3 månader. Efter det måste du skriva ut ett nytt.

Kommer passet med info om att du är ovaccinerad men testad, så gäller det ju inte längre än de antal dagar man satt upp som gräns

Efter vaccination gælder coronapasset 8 måneder frem.

Efter 7 juli gælder coronapasset 12 måneder frem:

https://www.aeldresagen.dk/om-aeldresagen/lige-nu/corona/faa-gode-raad/coronapas-kend-reglerne-for-coronapas

Hvilket coronapasset findes i Sverige?
Citera
2021-07-12, 21:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Jag tycket inte att det är konstigt att man har funderingar på eventuella långsiktiga effekter, när man startar omfattande vaccinering med ett vaccin som har tagits fram snabbt.

Det som är konstigt, är att vissa ändrar tankesätt fullständigt, beroende på huruvida man diskuterar vaccin eller virus. Dessa personer vill tillämpa försiktighetsprincipen mycket hårt beträffande vaccinerna, vilket jag anser är helt förståeligt. Det märkliga är att försiktighetsprincipen genast försvinner när man övergår till att diskutera viruset. Då försvinner all oro för långsiktiga effekter. Jag förstår inte hur samma person fullständigt kan skifta filosofi så snabbt.

Anders Tegnell har redan gjort valet att du på något sätt ska vara försökskanin. Ifall du inte blir vaccintillverkarnas försökskanin, så blir du kinesernas försökskanin. Du kan inte välja bort båda.

Det är för sent att stoppa epidemin på något annat sätt än genom immunitet. Antingen får vi immunitet genom vaccination, eller genom infektion.

Försiktighetsprincipen borde ha tillämpats när resenärer anlände från länder med pågående epidemi. Anders Tegnell valde bort försiktighetsprincipen, och svenska folket har fått betala ett högt pris för Anders Tegnells dårskap.

Så här går det för länder som tillämpat ”försiktighetsprincipen” i skrivande stund..

https://www.news.com.au/national/nsw-act/harsher-lockdown-the-only-real-option-left-to-save-sydney-from-covid19/news-story/2b2c5fcdd80460c907fa023c52d618a2
Citera
2021-07-12, 21:22
Medlem
Med handen på hjärtat hade jag gärna väntat och låta vaccinet testas med innan jag själv tog det i armen. Men eländet måste ta slut någon gång och det kommer mutation på mutation och jag vill inte bli sjuk. Så det enda rätta är att dra sitt strå till stacken och kavla upp armen. Då tycker man det är trist när länder som Bulgarien anser sig färdigvaccinerade när 16% av befolkningen har vaccinerats.
Jag tror antivaxxarna i Sverige är en försumbar mängd, men tydligen inte i andra länder om det beror på religion eller misstro till staten eller utbildningsnivå. Hoppas att ungdomarna här tar sitt ansvar, men för att stoppa smittan och mutationer måste man kringgå låg vaccinationsvilja genom att begränsa resandet för ovaccinerade.
Citera
2021-07-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Citat.
Jag förstår inte hur samma person fullständigt kan skifta filosofi så snabbt.

Måske et resultat af:
personlighets - klyvning.
Citera
2021-07-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så här går det för länder som tillämpat ”försiktighetsprincipen” i skrivande stund..

https://www.news.com.au/national/nsw-act/harsher-lockdown-the-only-real-option-left-to-save-sydney-from-covid19/news-story/2b2c5fcdd80460c907fa023c52d618a2
Jag som trodde att australiensare var tuffingar som brottade ner krokodiler dagarna i ända. Och så bryter de ihop pga en förkylning, patetiskt.
Citera
2021-07-12, 21:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Asprin ingår i FLCCC protokollet för "Early outpatient" tillsammans med Ivermectin så används redan.

Dock fungerar det inte profylaktiskt vad jag vet så ersätter ju inte Ivermectin.

Acetylsalicylsyra förhindrar blodproppar, det tar jag alltid i förebyggande syfte när gör långa flygresor, mycket effektivt. Brukar ta det i 2-3 dagar innan jag flyger. Det här har vi diskuterat för länge sedan i tråden.
Citera
2021-07-12, 22:03
Medlem
Är det fortfarande sittande förtäring som gäller efter lättnaderna 15:e juli? Fick inte riktigt det klart för mig i rapporterandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in