2021-06-22, 16:28
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg arg ...

Hans hälsa har blivit mycket bättre, han har gått ner i vikt, och fått mycket gjort, både i form av fysisk aktivitet och i jobbet, och hans hy har blivit bättre, innan var den rödblommmig. Han hade INTE klarat av det om han hade druckit (trots att han säger att han hade gjort det, snacka om att lura sig själv) När han dricker så vaknar han ju inte förrän kl 13-14, fortfarande full. Nu är han uppe 6-8 på morgonen, och går och lägger sig vid 22 tiden. Och bälgar i sig sockerfri juice, säkert 3 liter om dagen. Han är fortfarande väldigt lättretlig.

Eldprovet kommer väl nu på midsommar, om han lyckas fira utan att ta till flaskan. Ingen annan familjen skall dricka nåt har vi bestämt.

Vi har även bestämt att inte ta upp hans drickande fler gånger, eller möjliga konsekvenser. vill han börja igen så är det upp till honom. Inget mer tjat.

vi har ju en i vänskapskretsen som precis gick bort i skrumplever pga drickande, han spenderade sina sista 6 månader på sjukhus, och det vet farsan om. Man måste liksom så frön i skallen på honom, det går inte att tjata och det går inte att prata om det öppet, då blir han bara arg. men nu är det slut med frö-såning med!

(om du skrev arg x 100 för att jag tog upp det med pengarna, så vill jag klargöra att jag menar att jag vill att han ska hinna leva upp dem innan han går bort, jag vill inte ha dem. Han säger själv "det här kontraktet skulle jag behövt få för 10 år sen" så han är nog medveten om hans annalkande död, med eller utan sprit. han är ju 73 nu, och folk som är nykterister kan ju dö runt den åldern...)
Senast redigerad av carminaburana 2021-06-22 kl. 16:35.
Citera
2021-06-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Hans hälsa har blivit mycket bättre, han har gått ner i vikt, och fått mycket gjort, både i form av fysisk aktivitet och i jobbet, och hans hy har blivit bättre, innan var den rödblommmig. Han hade INTE klarat av det om han hade druckit (trots att han säger att han hade gjort det, snacka om att lura sig själv) När han dricker så vaknar han ju inte förrän kl 13-14, fortfarande full. Nu är han uppe 6-8 på morgonen, och går och lägger sig vid 22 tiden. Och bälgar i sig sockerfri juice, säkert 3 liter om dagen. Han är fortfarande väldigt lättretlig.

Eldprovet kommer väl nu på midsommar, om han lyckas fira utan att ta till flaskan. Ingen annan familjen skall dricka nåt har vi bestämt.

Vi har även bestämt att inte ta upp hans drickande fler gånger, eller möjliga konsekvenser. vill han börja igen så är det upp till honom. Inget mer tjat.

vi har ju en i vänskapskretsen som precis gick bort i skrumplever pga drickande, han spenderade sina sista 6 månader på sjukhus, och det vet farsan om. Man måste liksom så frön i skallen på honom, det går inte att tjata och det går inte att prata om det öppet, då blir han bara arg. men nu är det slut med frö-såning med!

(om du skrev arg x 100 för att jag tog upp det med pengarna, så vill jag klargöra att jag menar att jag vill att han ska hinna leva upp dem innan han går bort, jag vill inte ha dem. Han säger själv "det här kontraktet skulle jag behövt få för 10 år sen" så han är nog medveten om hans annalkande död, med eller utan sprit. han är ju 73 nu, och folk som är nykterister kan ju dö runt den åldern...)
Kul att det det går åt rätt håll. 6 månader är lång tid och farsan din verkar må bättre rent fysiskt.
Citera
2021-06-22, 23:33
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Kul att det det går åt rätt håll. 6 månader är lång tid och farsan din verkar må bättre rent fysiskt.

Ja fast han erkänner det inte...
Citera
2021-06-22, 23:37
Medlem
Citat:
Ja fast han erkänner det inte...
Mest mentalt då han har klarat så lång tid.
Citera
2021-06-22, 23:41
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Mest mentalt då han har klarat så lång tid.

Ja han verkar inte haft några som helst problem med det mentala.
Citera
2021-06-22, 23:52
Medlem
Citat:
Ja han verkar inte haft några som helst problem med det mentala.
Hårt drickande så grattis till att han fungerar normalt och fått bra vård.
Citera
2021-06-23, 03:09
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Hårt drickande så grattis till att han fungerar normalt och fått bra vård.

Ingen vård alls för supandet, dock såklart för operationerna för gallblåsan. Hans fingerskakningar verkar ha försvunnit med!
Senast redigerad av carminaburana 2021-06-23 kl. 03:11.
Citera
2021-06-25, 00:27
Medlem
carminaburanas avatar
Så idag på mors födelsedag så gick vi på restaurang, han bröt då winning strek och beställde ett glas prosecco och så delade han och mamma en flaska vin.

Ingen "nattis"

Kommer bli värre imorn, tyvärr.
Citera
2021-06-25, 01:00
Medlem
Citat:
Så idag på mors födelsedag så gick vi på restaurang, han bröt då winning strek och beställde ett glas prosecco och så delade han och mamma en flaska vin.

Ingen "nattis"

Kommer bli värre imorn, tyvärr.
Jag kan tycka att "gubben" är värd det, men förstår dig också annars hade du inte skrivit i den här tråden.
Citera
2021-06-25, 08:36
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Jag kan tycka att "gubben" är värd det, men förstår dig också annars hade du inte skrivit i den här tråden.

Jg tycker inte han är värd det, han har krökat så i snart 20 år, VARENDA kväll. Det är inget kul att se honom skakandes med händerna, vakna fortfarande full kl 14 och sen på det igen kl 17.. Om hn bara hade kunnat dricka dom en normal människa, ett par glas vin och en liten whiskey, men nä, det är en flaska vin och en halv flaska whiskey som gäller. Som sagt varje dag utan avbrott i 20 års tid.

Jag och mamma har ju inte heller druckit på 6 månader, jag tog ett glas igår ut flaskan för jag ville inte att han skulle dricka hela sin "halva", rädd TT han skulle bli lite för full och ta sin "nattis" men jag mådde fanimej piss, bara av den lilla skvätte, och då drack jag inte ens upp det. Det blir inget krök för mig mer tror jag..

Klart, vill han verkligen ha sin nattis så finns det ju inget man kan göra..
Senast redigerad av carminaburana 2021-06-25 kl. 08:40.
Citera
2021-06-25, 15:53
Medlem
Citat:
Jg tycker inte han är värd det, han har krökat så i snart 20 år, VARENDA kväll. Det är inget kul att se honom skakandes med händerna, vakna fortfarande full kl 14 och sen på det igen kl 17.. Om hn bara hade kunnat dricka dom en normal människa, ett par glas vin och en liten whiskey, men nä, det är en flaska vin och en halv flaska whiskey som gäller. Som sagt varje dag utan avbrott i 20 års tid.
Jag och mamma har ju inte heller druckit på 6 månader, jag tog ett glas igår ut flaskan för jag ville inte att han skulle dricka hela sin "halva", rädd TT han skulle bli lite för full och ta sin "nattis" men jag mådde fanimej piss, bara av den lilla skvätte, och då drack jag inte ens upp det. Det blir inget krök för mig mer tror jag..

Märker att du bryr dig mycket om din far och att du mår dåligt när han beter sig så här. Jag förstår dig. Finns nog få saker som är så bra på att förstöra familjer som alkohol. Samtidigt så är han förstås en vuxen person som är rättskapabel och kan fatta sina egna beslut. I och med att han supit så länge och med sådana höga doser så är det nog ytterst osannolikt att han kommer att kunna dricka med måtta. Precis som du redan är inne på så kommer det med största sannolikhet att eskalera.

Känner själv igen väldigt väl hur jag tänkte när jag haft något av mina många korta uppehåll. Kanske slutat en månad eller så, och tyckte att jag varit så duktig. Nu hade jag ju bevisat för mig själv att jag inte hade några alkoholproblem, så nu var det ju helt ok att dricka igen. Jo, tjena.......
Det faktum att jag lyckats hålla upp gjorde dessutom att det kändes helt ok att ta i ännu mer när jag började igen. Ta igen förlorad tid, liksom. Som jag har förstått det är det tänket väldigt vanligt hos alkholister i en viss fas av sitt missbruk.

Det är uppenbart att din far redan har en mängd besvärande negativa fysiska effekter av sitt missbruk (och säkert psykiska också). Jag tror trots det inte att din pappa kommer att sluta förrän han själv upptäcker att de negativa sidorna av alkoholen överväger de positiva. När man kommit tillräckligt långt i sitt missbruk blir det förstås nästan bara negativa sidor. Det enda "positiva" med att dricka blir då kanske att skakningarna temporärt upphör. Finns studier av alkoholism där just den saken anges som ett vanligt skäl till återfall.

En möjlighet är förstås att han helt enkelt väljer att köra på, och låta det gå som det går. Efter oss syndafloden, liksom. Ett på sätt och vis rationellt beslut, även om det är hemskt för de närmaste att se på. Jag tror att du ändå behöver prata med honom. Förklara hur du ser på hans drickande, hur mycket bättre du tycker att det varit när han inte druckit. Din oro för hur det ska gå för honom i framtiden om han inte lägger av. Även om han blir förbannad och inte verkar lyssna så är jag säker på att det går in. Även om det inte löser problemet just nu så kan det så ett frö som kan hjälpa till nästa gång. Trots att han kanske inte förstår det i nuläget så har han tur som har en son som bryr sig om honom. Det är inte självklart.
Citera
2021-06-25, 16:08
Medlem
Citat:

Jag förstår dig fullt ut. Har man krökat hårt i 20 års tid är ett glas eller en halv flaska vin inte någon bra lösning.

Hoppas att det här inte leder till något värre. Din pappa har i alla fall en vettig son som bryr sig om honom. Det är mycket värt!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in