Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-07, 11:10
  #181
Avstängd
wwrs avatar
Märkligt fall, som sagt.

Man hade nog mer väntat att hon gråtit ut i medierna och hänvisat till medicinsk användning av marijuana vid depression efter moderns död. På den nivå hon tävlar hade det nog inte varit svårt att hitta någon läkare som någon gång "rekommenderat" henne att röka på när hon kände sig nere. Hon har visst lite trasig bakgrund och kan kanske visa sig ha fler diagnoser än Greta Thunberg.

Men Sha'Carrie Richardson lade sig platt och blir helt borta från OS.

Jag medger att det är lite grand konspirationsteori, men jag tror det kanske kan komma mer om detta. Vi får se.
Citera
2021-07-08, 11:10
  #182
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sha'Carrie Richardson blev inte uttagen till stafetten heller. Ännu en märklig händelse i fallet. När en idrottare avtjänat sitt straff så brukar de få delta direkt. USA Track and Field verkar ge henne mer bestraffning än vad reglerna kräver.

https://www.theguardian.com/sport/20...ay-team-roster

Däremot lät USA Brianna McNeal, OS-guldmedaljör, delta i kvalet fast hon var avstängd för missad rapportering samt hade lämnat falsk bevisning där hon förfalskat dokument. Hon fick 5 års avstängning. Men nu låter inte USA Richardson vara med trots att hon bara fick en månads avstängning och dessutom avtjänat straffet innan tävlingen!

Tycker signalen från förbundet är tydlig: Om du ska torska med en otillåten substans i kroppen, se då för fan till att det är något prestationshöjande! Det kan vi nämligen ha överseende med!

Citera
2021-07-10, 14:18
  #183
Medlem
Stefan4s avatar
Enligt Alexei Svirin, presidenten för det ryska roddförbundet, har roddarna Nikita Morgachev och Pavel Sorin testat positivt för den förbjudna substansen Meldonium. Testerna ska ha tagits den 17 juni i år, under ett träningsläger.

Morgachev och Sorin var uttagna i den ryska OS-truppen för att tävla i klassen scullerfyra, men enligt Stanislav Pozdnyakov, presidenten för den ryska olympiska kommittén, är de båda roddarna numera avstängda och kommer inte delta i Tokyo.

https://apnews.com/article/europe-ru...45392d5ae82b55
Citera
2021-07-10, 17:10
  #184
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Tycker signalen från förbundet är tydlig: Om du ska torska med en otillåten substans i kroppen, se då för fan till att det är något prestationshöjande! Det kan vi nämligen ha överseende med!

Det är ett märkligt fall. Vad jag kan förstå av reglerna skulle Richardson ha haft mer än 150 ng/ml THC samma dag som hon sprang loppet (innan loppet), för att bli fälld. I en del stater är gränsvärdet för bilkörning 5 ng/ml, i Storbritannien 2.

Richardson skulle alltså ha rökt mer marijuana än 30 gånger ett vanligt gränsvärde för bilkörning, samma dag, innan hon sprang det viktiga kvalet.

Det låter märkligt. Men jag har inte hunnit kolla uppgifterna. (Gissar på urinprov.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-10 kl. 17:36.
Citera
2021-07-11, 14:07
  #185
Avstängd
wwrs avatar
Jag hoppas verkligen inte tråden urartar i hur mycket marijuana man kan röka och samtidigt köra bil eller idrotta. Det måste bli en egen tråd.

Men det är anmärkningsvärt att Sha'Carrie Richardson brutit mot WADA:s nya, höjda gränsvärde på 150 ng/ml samma dag, före loppet.

Nedan testar en TV-station bilkörning vid marijuanarökning. Det är bara tre försökspersoner men ett visst intryck ger det.

För dessa personer gick det att köra bil "någorlunda" upp till 20 ng/ml, men däröver blev påverkan för kraftig. En van brukare blev ganska vild på 60 ng. Men hade verkligen Sha'Carrie Richardson över 150 ng/ml?

Bara med dagens gräns så tror jag det kunde se komiskt ut om t.ex hela fältet låg över 100 ng/ml och gick in i sista kurvan på 1500 m. Man undrar om de kanske skulle sluta uppe bland publiken
Om någon röker på uppåt 150 ng så förefaller det möjligt att den t.ex virrar in på en annan bana och förstör tävlingen för andra tävlande. Flyg- motor- och skytte-sport skall vi inte tala om.

Men inte nog med detta. Nu försöker man alltså bygga opinion för att helt ta bort gränsvärdet vid tävling. (Utanför tävlingsdagen gäller inga begränsningar.)

https://www.quora.com/Where-can-I-fi.../David-Brodeur
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-11 kl. 15:06.
Citera
2021-07-11, 16:59
  #186
Avstängd
wwrs avatar
Namninsamlingen "Let Sha'Carri Run!" har samlat 575.000 underskrifter.
https://sign.moveon.org/petitions/let-sha-carri-run

Men det verkar inte som USA kan ändra sitt märkliga beslut att även ta bort henne från stafetten.

Fallet innehåller två mycket märkliga omständigheter

1. En världstvåa på 100 m röker extremt mycket marijuana samma dag som hon skall kvala till OS

2. Hon får ett kort straff och missar 100m-loppet. Hon kan fortfarande tävla i stafetten. Men då tar inte USA ut henne till stafetten! Det är extremt ovanligt. Så snart ett straff är avtjänat så börjar idrottaren tävla igen. Så sker nästan alltid.

Jag kan inte undvika att lägga fram en konspirationsteori. Hon kan ha fastnat för anabola steroider och man mörklägger detta. Kanske bad man henne att röka på kraftigt så man kunde ta bort henne för det också.

Anabola skulle troligen ge henne 2 års avstängning och ett betydligt sämre rykte för henne och USA. Det vill man undvika inför OS.

Vi får se vad som kommer fram med tiden. Tidigare sköttes detta mycket mer öppet. Men speciellt USA har drivit på att idrottaren själv får meddela det som den önskar. Det enda man verkar säker på att få numera är ett kort uttalande från domstolen när alla överklagaden är över, vad jag sett.

Men det är bara en teori. Om hon är tillbaka och tävlar senare i år så är den förmodligen fel.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-11 kl. 17:01.
Citera
2021-07-11, 18:05
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
2. Hon får ett kort straff och missar 100m-loppet. Hon kan fortfarande tävla i stafetten. Men då tar inte USA ut henne till stafetten! Det är extremt ovanligt. Så snart ett straff är avtjänat så börjar idrottaren tävla igen. Så sker nästan alltid.

USATF har regler som säger att man måste att man måste vara tillgänglig för att tävla när uttagningen sker, och uttagningen skedde när hon hade blivit avstängd, så det behöver inte betyda något åt antingen det ena eller det andra hållet.

Men hon tränas av Dennis Mitchell och är i samma träningsgrupp som Justin Gatlin. Skulle det vara så att hon inte håller på med doping så tycker jag att det är väldigt omdömeslöst att vilja associeras med dem.
https://www.irishtimes.com/sport/oth...hell-1.4601242
Citera
2021-07-11, 18:36
  #188
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimart
USATF har regler som säger att man måste att man måste vara tillgänglig för att tävla när uttagningen sker, och uttagningen skedde när hon hade blivit avstängd, så det behöver inte betyda något åt antingen det ena eller det andra hållet.

Men hon tränas av Dennis Mitchell och är i samma träningsgrupp som Justin Gatlin. Skulle det vara så att hon inte håller på med doping så tycker jag att det är väldigt omdömeslöst att vilja associeras med dem.
https://www.irishtimes.com/sport/oth...hell-1.4601242
Ja. Där väger "guilt by association" tungt
Jag tror Mitchell hade 7-8 x så mycket testosteron som epitestosteron i sitt prov när han gav sin klassiska förklaring
Citat:
“five bottles of beer and sex with his wife at least four times . . . it was her birthday, the lady deserved a treat”.
USA T&F godtog väl den (!) men han fick senare två år och erkände vid Balco-skandalen.

Intressant det du skriver om reglerna men USA T&F borde ha kommenterat det märkliga beslutet.
Citat:
The timing barred her from participating in the 100-meter race at the 2020 Tokyo Olympics, though initially, there was still the possibility that USA Track & Field could select her to compete in the 4x100-meter relay, which takes place a week after her suspension will have expired. On Tuesday, however, the USATF declined to do so, explaining in a statement that while it “fully agrees that the merit of the World Anti-Doping Agency rules related to THC should be reevaluated, it would be detrimental to the integrity of the U.S. Olympic Team Trials for Track & Field if USATF amended its policies following competition, only weeks before the Olympic Games.”
https://www.thecut.com/2021/07/shaca...mpic-team.html
(betalvägg på "statement")

Jag tippar anabola eller motsvarande på Richardson, kanske ligandrol, håller du mot
(Men självklart är det bara en obevisad teori t.v.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-11 kl. 18:56.
Citera
2021-07-11, 19:39
  #189
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Intressant det du skriver om reglerna men USA T&F borde ha kommenterat det märkliga beslutet.

Det gjorde de ju också i texten du citerade i förra inlägget, så jag är oförstående till din kritik.

USATF förklarade att det hade skadat uttagningarnas integritet om förbundet hade valt att ändra sin policy efter tävlingarna, bara veckor innan OS.
Citat:
The timing barred her from participating in the 100-meter race at the 2020 Tokyo Olympics, though initially, there was still the possibility that USA Track & Field could select her to compete in the 4x100-meter relay, which takes place a week after her suspension will have expired. On Tuesday, however, the USATF declined to do so, explaining in a statement that, while it “fully agrees that the merit of the World Anti-Doping Agency rules related to THC should be reevaluated, it would be detrimental to the integrity of the U.S. Olympic Team Trials for Track & Field if USATF amended its policies following competition, only weeks before the Olympic Games.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tippar anabola eller motsvarande på Richardson, kanske ligandrol, håller du mot
(Men självklart är det bara en obevisad teori t.v.)

Du får väl spekulera hur mycket du vill angående fallet, även om jag utgår ifrån att den här tråden var menad att i första hand diskutera konstaterade dopningsfall?
Citera
2021-07-11, 20:04
  #190
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det gjorde de ju också i texten du citerade i förra inlägget, så jag är oförstående till din kritik.

USATF förklarade att det hade skadat uttagningarnas integritet om förbundet hade valt att ändra sin policy efter tävlingarna, bara veckor innan OS.

Du får väl spekulera hur mycket du vill angående fallet, även om jag utgår ifrån att den här tråden var menad att i första hand diskutera konstaterade dopningsfall?
Det är riktigt det du säger om det citatet.

Men det hela har presenterats på ett svävande sätt. Här säger man att man inte ville peta de som redan tagits ut på de fria platserna eftersom det hade varit "unfair". Vad de skriver och länkar om selection criteria uppfattar jag som en tolkningsfråga.
Citat:
After Richardson’s disqualification, the coaches chose the next six finishers in the 100-meter race and decided it would be unfair to take a slot away from one of those runners and give it to Richardson simply because that would be the only way to get her on the team. Also, the organization’s selection criteria do not include a provision for that sort of substitution.
https://www.nytimes.com/2021/07/06/s...pics-team.html

Jag hade förväntat mig att USA hade funnit ett sätt att ställa bästa laget på banan.

I kombination med att hon skulle ha rökt stora mängder cannabis tävlingsdagen reser det kraftiga frågetecken. Det tycker jag man kan kommentera.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-11 kl. 20:40.
Citera
2021-07-12, 00:48
  #191
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Enligt Alexei Svirin, presidenten för det ryska roddförbundet, har roddarna Nikita Morgachev och Pavel Sorin testat positivt för den förbjudna substansen Meldonium. Testerna ska ha tagits den 17 juni i år, under ett träningsläger.

Morgachev och Sorin var uttagna i den ryska OS-truppen för att tävla i klassen scullerfyra, men enligt Stanislav Pozdnyakov, presidenten för den ryska olympiska kommittén, är de båda roddarna numera avstängda och kommer inte delta i Tokyo.

https://apnews.com/article/europe-ru...45392d5ae82b55
Det som jag tycker är anmärkningsvärt här är att ett helt obetydligt marijuana-fall får massvis med inlägg dedikerade till sig samtidigt som man försöker sopa två avstängda ryska idrottare under mattan.
Undrar hur mycket man får betalt för det. Nån som vet?
Citera
2021-07-12, 01:26
  #192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Intressant det du skriver om reglerna men USA T&F borde ha kommenterat det märkliga beslutet.

Jo, de kunde varit tydligare. Letade upp uttagningsreglerna sen, här är de iaf: https://www.flipsnack.com/USATF/2020...ack-field.html
Första sidan, första punkten

Citat:
be eligable to represent the USA at all levels of international competition at the time of the selection.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tippar anabola eller motsvarande på Richardson, kanske ligandrol, håller du mot
(Men självklart är det bara en obevisad teori t.v.)

Föredrar att förhålla mig allmänt skeptisk, pga Mitchell/Gatlin-kopplingen. Har råkat börja heja på idrottare som haft ex vis kopplingar till agenter som haft hand om dopade atleter tidigare (utan att jag vetat om den kopplingen) och blivit besviken. Så nu håller jag lite koll på sånt och undviker att heja på såna idrottare. Mer på den nivån att "här finns en förhöjd risk".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback