2021-07-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Försök inte slingra dig genom att komma med en helt onödig fråga.

Jag är på Flashback. Jag läser rubriker.
Jag tillhör inte de där gapiga som kräver källa till vartenda påstående.
Om du anser rubriken innehålla felaktig info bör du nog vända dig till mod i st f till mig.

OnT: När nånting sker vid en villa, så har det inte skett i en villa. Förstår du?
Föreslår att du inväntar FUP.

Informationen om de närmare omständigheterna går isär en del. P4 Uppland rapporterade exempelvis tidigt att E påträffats skjuten utomhus, samt att han och L hade en kärleksrelation:
https://sverigesradio.se/artikel/kvinnan-erkanner-att-hon-skot-mannen

I det reportaget nämner reportern "skotten", alltså plural, medan åklagaren talar om "skottet", alltså singular.

Även Aftonbladet hade ett tidigt reportage där deras reporter nämner att vittnen ska ha hört ett skott (inte flera skott):
https://tv.aftonbladet.se/video/330060/aftonbladet-paa-plats-oro-i-omraadet

SVT däremot skrev i sin första artikel att E påträffats av polis inne i villan:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/en-dod-efter-skottlossning-i-centrala-balsta

Det behöver knappast påpekas att media haft fel förr - och i det här fallet har uppenbarligen antingen P4 Uppland eller SVT fel, men vi kan svårligen bedöma vem av dem.
2021-07-11, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Informationen om de närmare omständigheterna går isär en del. P4 Uppland rapporterade exempelvis tidigt att E påträffats skjuten utomhus, samt att han och L hade en kärleksrelation:
https://sverigesradio.se/artikel/kvinnan-erkanner-att-hon-skot-mannen

I det reportaget nämner reportern "skotten", alltså plural, medan åklagaren talar om "skottet", alltså singular.

Även Aftonbladet hade ett tidigt reportage där deras reporter nämner att vittnen ska ha hört ett skott (inte flera skott):
https://tv.aftonbladet.se/video/330060/aftonbladet-paa-plats-oro-i-omraadet

SVT däremot skrev i sin första artikel att E påträffats av polis inne i villan:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/en-dod-efter-skottlossning-i-centrala-balsta

Det behöver knappast påpekas att media haft fel förr - och i det här fallet har uppenbarligen antingen P4 Uppland eller SVT fel, men vi kan svårligen bedöma vem av dem.
Tack för ett föredömligt pedagogiskt inlägg!
Mycket bra!

Jag förfäktar varken den ena eller andra ståndpunkten vad gäller utom-/inomhus, eftersom det knappast i nuläget är relevant var skottet/skotten avlossades.
Vi vet att LB sitter häktad på sannolika och att misstankerubriceringen är 'mord' och inget annat.

Förfärligt för barn (4 st) att ha en förälder som dödat en medmänniska.
Förfärligt för barn (4 st) som fått en förälder dödad när det till råga på allt tydligen skett uppsåtligen och inte genom olycka/vårdslöshet.
2021-07-11, 17:05
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Försök inte slingra dig genom att komma med en helt onödig fråga.

Jag är på Flashback. Jag läser rubriker.
Jag tillhör inte de där gapiga som kräver källa till vartenda påstående.
Om du anser rubriken innehålla felaktig info bör du nog vända dig till mod i st f till mig.

OnT: När nånting sker vid en villa, så har det inte skett i en villa. Förstår du?
Föreslår att du inväntar FUP.

Jag anser inte att rubriken är felaktig, men jag visste inte hur det gick till förrän du upplyste mej på ditt oförlikneliga sätt.

Tack för att du förklarar så fint för mej. Då vet även jag att skjutningen skett utomhus, vilket, enligt dej, kommer att bekräftas i FUP. (?) (”Frågetecknet” inom ”parentes” = Retoriskt påstående/fråga, om du inte riktigt förstod min intention där.)
2021-07-11, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag anser inte att rubriken är felaktig, men jag visste inte hur det gick till förrän du upplyste mej på ditt oförlikneliga sätt.

Tack för att du förklarar så fint för mej. Då vet även jag att skjutningen skett utomhus, vilket, enligt dej, kommer att bekräftas i FUP. (?) (”Frågetecknet” inom ”parentes” = Retoriskt påstående/fråga, om du inte riktigt förstod min intention där.)
Jag har varken upplyst dig eller nån annan om "hur det gick till" eftersom jag varken var på plats vid skjutningen eller efteråt.

Inte heller har jag satt rubriken.
Tror att jag härmed avslutar "diskussionen" med dig. Du är en kverulant.
Tag till dig mitt råd om att invänta FUP. Det rådet är välment.
2021-07-11, 17:21
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Jag har varken upplyst dig eller nån annan om "hur det gick till" eftersom jag varken var på plats vid skjutningen eller efteråt.

Inte heller har jag satt rubriken.
Tror att jag härmed avslutar "diskussionen" med dig. Du är en kverulant.
Tag till dig mitt råd om att invänta FUP. Det rådet är välment.

Tack, snälla Carinah78!
2021-07-11, 17:51
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Om "man" (= du) går i god för en annan person och dyrt och heligt försäkrar inför omvärlden att person X inte haft sexuellt umgänge med person Y och "man" (=du) inte varit på plats varenda minut -tja, då finns ju risk att du uppfattas som lite naiv. Eller manipulerad.

Världen är full av män och kvinnor som dyrt och heligt lovat sina resp partners och/eller sina vänner, att det inte är nåt annat än vänskap när de har umgåtts med nån.
När senare chlamydiatestet visar positivt -ja, då brukar sanningen och tårarna komma fram.

Men skärp dig, det här börjar bli rent ut sagt löjligt.
2021-07-11, 17:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det stämmer, men med viss modifikation. Ett grytvapen är ett enhandsvapen som används vid grytjakt samt till avlivning av fällfångade djur. I Sverige är det starkt reglerat vilka typer av djur som får skjutas med olika typer av vapen samt vilken klass det ska vara på ammunitionen (finns fyra klasser).

Grytvapen finns som så väl enskottsvapen som flerskottsvapen, men för att få licens för det senare krävs att man bedriver yrkesmässig jakt- eller viltvård eller har annat motsvarande kvalificerat behov. Det finns dock exempel på att folk får licens för pluggade flerskottsvapen så att de endast kan fungera som enskottsvapen, något vissa mindre nogräknade personer senare "åtgärdat" genom att avlägsna pluggarna.

Nu handlar detta som jag förstår det endast om ett rykte, men om det skulle handla om ett grytvapen är allt det säger oss i nuläget att det handlar om ett enhandsvapen med kaliber .22 vars ursprungliga syfte är jakt.

Men är inte ett enskotts ”grytvapen” detsamma som en sk ”slaktmask”??
2021-07-11, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasteX
Men är inte ett enskotts ”grytvapen” detsamma som en sk ”slaktmask”??

Nej, en slaktmask är det samma som en bultpistol och kräver inte licens.
2021-07-11, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Men skärp dig, det här börjar bli rent ut sagt löjligt.
Ja, håller med dig.
Det är rent ut sagt löjligt när t ex en man dyrt och heligt försäkrar sin omgivning att hans fru är honom fullständigt trogen. Folk brukar dra på munnen åt en sån naivitet.

OnT: Kontot Lasseliten2 har gång efter annan här I tråden garanterat att LB inte hade en sexuell relation med EF.

Ställer du dig inte frågan hur h*n kan göra det?
Ställer du dig inte frågan om varför det är så viktigt för Lasseliten2 att i tråden posta "försäkringar" om att förhållandet mellan LB och EF var rent platoniskt?

Det gör jag.
2021-07-11, 18:52
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ja, håller med dig.
Det är rent ut sagt löjligt när t ex en man dyrt och heligt försäkrar sin omgivning att hans fru är honom fullständigt trogen. Folk brukar dra på munnen åt en sån naivitet.

OnT: Kontot Lasseliten2 har gång efter annan här I tråden garanterat att LB inte hade en sexuell relation med EF.

Ställer du dig inte frågan hur h*n kan göra det?
Ställer du dig inte frågan om varför det är så viktigt för Lasseliten2 att i tråden posta "försäkringar" om att förhållandet mellan LB och EF var rent platoniskt?

Det gör jag.

Vem fan bryr sig? Enligt vad jag läst har Lasseliten tidigare sagt att LB och EF varit vänner men kanske haft kul tillsammans. Tolka skiten hur du vill, men sluta för fan tjata om detta.
2021-07-11, 19:08
Medlem
Fast det är väl rätt intressant att flera nu uppgett inkl Moi att dem hade en kärleksrelation
Men LasseLiten den enda som står tvärfast vid att dem inte hade det. Och den enda som påstår sig känna L och har nåt bra att säga
Man undrar ju varför ?

Och jo. Enligt säkra källor sköts E inne i huset men tog sig ut och påkallade hjälp.
2021-07-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Vem fan bryr sig? Enligt vad jag läst har Lasseliten tidigare sagt att LB och EF varit vänner men kanske haft kul tillsammans. Tolka skiten hur du vill, men sluta för fan tjata om detta.
Och du förstår uppenbarligen inte att det KAN ha en viss betydelse om relationen var av intim karaktär?
För om relationen var sexuell, föds ju därur möjligheten att svartsjuka skulle kunna vara ett motiv.

Svartsjuka är ett oerhört farligt drivmedel för att skapa ett mycket farligt, instabilt läge i en relation. Utgången blir tyvärr ofta fatal.
Fast så tror du kanske inte att det är? Du tänker att när kvinnor dödar sina manliga partners, så beror det på att kvinnorna till slut tröttnar på att mannen inte fäller ner locket på toan när han pinkat?

I detta ärende har EF, enligt uppgift I tråden, för LB:s räkning, tillhandahållit en del motorfordon och detta för att hon fanns med skulder hos KFM. Det kan tolkas som att EF var en generös person.
Den generositeten kanske av något skäl var på väg att upphöra?
Den generositeten kanske var på väg att riktas mot en annan kvinna?
Det skulle i så fall, hos en instabil person, kunna utlösa ett "behov" av att döda. Vet inte hur det var i detta ärendet, men EF ligger på bårhuset, med möjlighet till ett sista farväl för de sörjande.
LB lär inte tillhöra gruppen "de sörjande"..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in