Citat:
Ursprungligen postat av
LH07
Enig i at politiet la lokk på saken for lenge, men ta med i vurderingen at politiet innledningsvis ikke kunne være helt sikker på at aeh allerede var drept. Nan gambler ikke med andres liv.
Jeg er selvsagt enig i det siste - at man ikke skal gamble med liv. Men de hadde krimteknikere
på åstedet 2 døgn etter hendelsen. De har m.a.o. hatt tilgang på relativt ferske spor som
pekte bort fra kidnapping. Jeg skal ikke påstå at jeg kjenner politiets tanker her, men
jeg vil tro de har funnet spor før jul 2018 som indikerer drap. Husk at huset ble vasket
ned i desember, etter at de krimtekniske undersøkelsene var ferdig. Det indikerer at
de har samlet inn alle biologiske spor de mener er relevant for etterforskningen, uavhengig
av hvilke hypotese de skulle velge. Dette er sentralt i åstedsarbeid - at de ikke overser en
eneste detalj.
Det har vært diskutert før - men jeg tror poltiet hadde mistanke mot TH tidlig.
De må også ha skjønt at kidnappingen var et fantasifoster, om ikke umiddelbart, så
ihvertfall etter kort tid. “Feilen” de gjorde i forhold til første BTC-transaksjon indikerer
at de skjønte det tidlig.
Likefullt holdt de pressekonferanse 9. januar 2019 og konstaterte at de etterforsket
forsvinningen som en kidnapping. Da kan man jo spørre seg om dette var en bløff
fra politiet - og isåfall hvorfor de valgte den taktikken.
Min tanke er - vel å merke i etterpåklokskapens lys - at de kanskje burde gått mer
aggressivt ut med drapshypotesen på et mye tidligere tidspunkt. De burde kanskje
også ha valgt å pågripe “kryptomannen” RU før de tok TH?