2021-07-11, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Kvalifisert gjetning?

Det er mange forskjellige typer psykiske lidelser. Hvilket det er, er vanskelig å si.
Citera
2021-07-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg velger å tolke stillheten fra politiet som et tegn på at de vil arbeide
uforstyrret med etterforskningen. Når de evt. går ut med noe i pressen, vil
jeg tro dette er av rent taktiske årsaker, og ikke nødvendigvis for å “glede”
publikum eller “vise seg” for påtalemyndigheten. Det behøver de ikke.

Det kan se ut som om denne saken er sammensatt av (minst) to hendelsesforløp
som på overflaten kanskje ser ut som om de er uavhengige av hverandre.
Jobben til politiet består vel av å knytte sammen disse, og “jokeren” er selvsagt
liket og prosessen med å bli kvitt det. Det er nok også dette momentet som
har vært gjenstand for den mest nitidige planleggingen, og er sakens grusomme
kjerne. Men over dette ligger altså et “lokk” av informasjonsteknologiske fjøsnisser
og “Donald Duck”-banditter med det sedvanlige pengemotivet.

TH som den overordentlige planlegger og “bestiller” har naturligvis prøvd
å holde seg adskilt fra begge, men motivet har avslørt ham, både gjennom
det han skriver i notatene sine, men ikke minst også fordi han ikke kunne dy
seg og måtte hovere per telefon overfor sin “nemesis” - eks-svogeren.
Dette siste må vel kunne sies å være en tilnærmet tilståelse.

Når det gjelder politiets renommé i denne spesifikke saken, fikk det en
solid ripe i lakken da de valgte å holde saken skjult i 10 uker. At de tydeligvis tok
det latterlige “trusselbrevet” for god fisk helt i starten, blir for meg en større og større
gåte for hver gang jeg leser igjennom det. Jeg gjetter på at årsaken er en kombinasjon
av at for få folk i politiet fikk vite om saken i den tidlige fasen, og at en velstående og
rik mann som TH i utgangspunktet har lettere for å bli tatt på alvor i kraft av sin posisjon.
Enig i at politiet la lokk på saken for lenge, men ta med i vurderingen at politiet innledningsvis ikke kunne være helt sikker på at aeh allerede var drept. Nan gambler ikke med andres liv.
Citera
2021-07-11, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Helt enig i det siste du skriver. Vi er også enige i at TH neppe hadde involvert andre, hvis han skulle tatt livet av AE.

Men det er mye som tyder på at TH må ha hatt medhjelpere, og at han har alibi for gjerningstidspunktet. Så logisk sett burde vi være enige om at dette tyder på at TH er uskyldig.

Når du er oppdragsgiver for et drap, blir du ansett som skyldig.
Citera
2021-07-11, 14:10
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Enig i at politiet la lokk på saken for lenge, men ta med i vurderingen at politiet innledningsvis ikke kunne være helt sikker på at aeh allerede var drept. Nan gambler ikke med andres liv.

Jeg er selvsagt enig i det siste - at man ikke skal gamble med liv. Men de hadde krimteknikere
på åstedet 2 døgn etter hendelsen. De har m.a.o. hatt tilgang på relativt ferske spor som
pekte bort fra kidnapping. Jeg skal ikke påstå at jeg kjenner politiets tanker her, men
jeg vil tro de har funnet spor før jul 2018 som indikerer drap. Husk at huset ble vasket
ned i desember, etter at de krimtekniske undersøkelsene var ferdig. Det indikerer at
de har samlet inn alle biologiske spor de mener er relevant for etterforskningen, uavhengig
av hvilke hypotese de skulle velge. Dette er sentralt i åstedsarbeid - at de ikke overser en
eneste detalj.

Det har vært diskutert før - men jeg tror poltiet hadde mistanke mot TH tidlig.
De må også ha skjønt at kidnappingen var et fantasifoster, om ikke umiddelbart, så
ihvertfall etter kort tid. “Feilen” de gjorde i forhold til første BTC-transaksjon indikerer
at de skjønte det tidlig.

Likefullt holdt de pressekonferanse 9. januar 2019 og konstaterte at de etterforsket
forsvinningen som en kidnapping. Da kan man jo spørre seg om dette var en bløff
fra politiet - og isåfall hvorfor de valgte den taktikken.

Min tanke er - vel å merke i etterpåklokskapens lys - at de kanskje burde gått mer
aggressivt ut med drapshypotesen på et mye tidligere tidspunkt. De burde kanskje
også ha valgt å pågripe “kryptomannen” RU før de tok TH?
Citera
2021-07-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Men å bestemme at en person må fjernes for ikke å dele pengene sine, er en slags psykisk lidelse. Dette er ikke normal oppførsel.
Nettopp. Noen ganger blir mennesker som forsurer miljøet på en arbeidsplass kaldt psykopater. Derfor mener jeg at det blir utvanning av uttrykket å bruke det hvis det er tale om en rablende sinnsyk manipulerende morder med mafiametoder.
Citera
2021-07-11, 14:36
Medlem
Citat:
Når du er oppdragsgiver for et drap, blir du ansett som skyldig.

Hvis man er oppdragsgiver, så er man skyldig. Det er ingen som har hevdet noe annet.
Citera
2021-07-11, 15:03
Medlem
Jeg har lagt merke til to nyere artikler hvor medier har omtalt funnet av trusselbrevet i litt andre ordelag enn tidligere. Begge artiklene er skrevet av medienes egne journalister.

Kilde: abcnyheter.no 14. juni 2021; Lørenskog-saken: Nye opplysninger om bortføringen av Anne-Elisabeth Hagen
"De samme adressene ble funnet i trusselbrevet som den drapssiktede ektemannen Tom Hagen (71) sier han fant da ..."

Kilde: TV2 19. juni 2021; Straffedømt kryptohandler i langt politiavhør – reagerer på ryktene
"I trusselbrevet Hagen sier han fant i huset den dagen kona forsvant, ..."
Er det at man nå omtaler funnet av trusselbrevet som noe Tom Hagen sier en indikasjon på at politiet har funnet ut mer om trusselbrevet, kanskje printeren hvor det ble skrevet ut. Eller, en indikasjon på at politiet nå vet med 100% sikkerhet at Tom Hagen lyver om hvor trusselbrevet angivelig ble funnet.

Eller er dette bare tilfeldige varianter i språkbruken hos journalistene.
Citera
2021-07-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Nettopp. Noen ganger blir mennesker som forsurer miljøet på en arbeidsplass kaldt psykopater. Derfor mener jeg at det blir utvanning av uttrykket å bruke det hvis det er tale om en rablende sinnsyk manipulerende morder med mafiametoder.

Fra https://naob.no/ordbok/sinnssyk

sinnssyk
sinnssyk adjektiv
BETYDNING OG BRUK
1 FORELDET ELLER MUNTLIG, KAN OPPFATTES NEDSETTENDE som lider av psykose, alvorlig psykisk lidelse ; psykotisk | jf. gal, sinnssvak
Citera
2021-07-11, 16:23
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg har lagt merke til to nyere artikler hvor medier har omtalt funnet av trusselbrevet i litt andre ordelag enn tidligere. Begge artiklene er skrevet av medienes egne journalister.

Kilde: abcnyheter.no 14. juni 2021; Lørenskog-saken: Nye opplysninger om bortføringen av Anne-Elisabeth Hagen
"De samme adressene ble funnet i trusselbrevet som den drapssiktede ektemannen Tom Hagen (71) sier han fant da ..."

Kilde: TV2 19. juni 2021; Straffedømt kryptohandler i langt politiavhør – reagerer på ryktene
"I trusselbrevet Hagen sier han fant i huset den dagen kona forsvant, ..."
Er det at man nå omtaler funnet av trusselbrevet som noe Tom Hagen sier en indikasjon på at politiet har funnet ut mer om trusselbrevet, kanskje printeren hvor det ble skrevet ut. Eller, en indikasjon på at politiet nå vet med 100% sikkerhet at Tom Hagen lyver om hvor trusselbrevet angivelig ble funnet.

Eller er dette bare tilfeldige varianter i språkbruken hos journalistene.

Litt av greia her er også at mediene sitter på mer informasjon enn de kan publisere pr. nå.

Men at det de vet, men ikke foreløpig kan skrive, sniker seg inn i formuleringer og slikt er ikke utenkelig.

En ting jeg selv har lagt merke til i flere saker er at når informasjon blir holdt tilbake av politiet og media så er det i mange tilfeller ikke fordi den informasjonen er så spesielt viktig å holde hemmelig, av etterforskningshensyn, men fordi den er så ugunstig for den siktede og offentlighetens oppfattelse av skyldsspørsmålet.

Med andre ord, den verste dritten lar man vær å publisere før saken kommer for retten, fordi det helt åpenbart er til ugunst for den siktede.
Citera
2021-07-11, 16:44
Medlem
Jeg synes ikke det er grunn til å kritisere politiet for at den angivelige kidnappingen ble holdt hemmelig for lenge.

Det er flere gode argumenter for å gjennomføre en hemmelig etterforskning før man gikk ut til offentligheten og ba om tips. Om man burde ha ventet i seks eller åtte uker heller enn i de ti ukene det ble, kan muligens diskuteres. Jule- og nyttårshøytiden kom imellom også.

Først, enten det var drap eller bortføring som hadde skjedd i S4, så ville etterforskningen på åstedet kreve samme grundige og nøyaktige undersøkelser.

Deretter, hensynet til offeret, dersom offeret fremdeles var i live.

Så kommer at all etterforskning er en dynamisk prosess. Hadde politiet funnet mistenkelige bevegelser av biler og eller personer i området, og eller politiet hadde funnet konkrete spor etter fremmede GM i eller rundt S4, slik at man hadde konkrete spor å sammenholde tips fra publikum med, så ville nok politiet ha gått ut med saken tidligere.

I aller verste fall, om politiet hadde gått ut og bedt om tips fra publikum før politiet selv hadde en best mulig oversikt over åsted og bevegelser i området, kunne etterforskningen ha blitt påvirket av feil og eller villedende informasjon fra publikum og sporet fullstendig av. Etterforskningen kunne nærmest ha havarert.

Så jeg synes ikke man skal kritisere politiet fordi etterforskningen ble forsinket av dekkhistorien. Politiet måtte gjøre mest mulig fornuftige vurderinger rundt problemet med mangel på konkrete spor. Det var ikke politiets feil.
Citera
2021-07-11, 18:51
Medlem
Citat:
Fra https://naob.no/ordbok/sinnssyk

sinnssyk
sinnssyk adjektiv
BETYDNING OG BRUK
1 FORELDET ELLER MUNTLIG, KAN OPPFATTES NEDSETTENDE som lider av psykose, alvorlig psykisk lidelse ; psykotisk | jf. gal, sinnssvak
Nå fikk jeg inntrykk av at du ikke forstod noe av innlegget mitt.
Citera
2021-07-11, 19:08
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Nå fikk jeg inntrykk av at du ikke forstod noe av innlegget mitt.

Du er ikke den eneste
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in