2021-07-11, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Var det ikke du som antydet at TH led av aspergers?

Nei
Citera
2021-07-11, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det ser da vitterlig slik ut. Drapet er planlagt.

Politiet sier også at drapet muligens ble utsatt. Drapet ble gjennomført ett par uker etter at TH kom hjem fra Kina.

Hvis TH ikke hadde vært direkte involvert i drapet selv, ville eventuelle leiemordere ha begått drapet mens TH befant seg på andre siden av kloden.

Helt enig i det siste du skriver. Vi er også enige i at TH neppe hadde involvert andre, hvis han skulle tatt livet av AE.

Men det er mye som tyder på at TH må ha hatt medhjelpere, og at han har alibi for gjerningstidspunktet. Så logisk sett burde vi være enige om at dette tyder på at TH er uskyldig.
Citera
2021-07-11, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Han har sannsynligvis en eller annen form for psykisk lidelse.
Jeg heller mot å holde diagnoser utenfor. Psykiatrien deler ut nye oppfunne diagnoser i hytt og pine. Problemet med å gi merkelappen psykopati, paranoia, schizofreni, vrangforestillinger, m.m. gjør at andre som har fått tildelt en slik merkelapp kommer i samme bås som en kalkulerende morder. Hvis en person i lang tid i minste detalj har planlagt drap på uskyldig(e) menneske(r), er min mening at de er i en helt egen kategori.
Citera
2021-07-11, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Helt enig i det siste du skriver. Vi er også enige i at TH neppe hadde involvert andre, hvis han skulle tatt livet av AE.

Men det er mye som tyder på at TH må ha hatt medhjelpere, og at han har alibi for gjerningstidspunktet. Så logisk sett burde vi være enige om at dette tyder på at TH er uskyldig.
Ikke meg du svarer, men tillater meg å legge til mitt synspunkt: Logisk sett burde vi være enige om at en av THs kaliber, dersom han er skyldig, ville ha sørget for vanntett alibi.
Citera
2021-07-11, 09:54
Medlem
Citat:

Det er du selv som står for idiotiet her.

Det kan jo selvfølgelig være sånn at politiet har rett. Historien deres er at det vil komme et gjennombrudd etter sommeren, og at det de kaller kryptosporet er nøkkelen som gjør at de vil løse saken. Og det styrker saken deres at Statsadvokaten ser fremgang.

Men kan det ikke også være sånn at fremgangen ikke har ledet dem nærmere saken? Er det ikke også sannsynlig at politiet, som helt opplagt er opptatt av sitt eget renommé, ville gitt sagt litt mer som ville fått oss til å tro på gjennombruddet?
Er det ikke også sannsynlig at de siste tingene de slapp til VG om den tredje kryptovalutaen, er det Statsadvokaten har opplevd som god fremdrift og fremgang?

Politiet har mange tusen uoppklarte straffesaker liggende. Siden 2018 har tilliten til politiet sunket i befolkningen. Politiet er gode på følgende: «Nå skal vi bevise at du er skyldig.» Det fikk vi se i Bertheussen saken, men har de evnen til å tenke utenfor boksen og finne den skyldige, hvis den skyldige er en annen en den de tror er skyldig?
Citera
2021-07-11, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Ikke meg du svarer, men tillater meg å legge til mitt synspunkt: Logisk sett burde vi være enige om at en av THs kaliber, dersom han er skyldig, ville ha sørget for vanntett alibi.

Godt poeng. Har han leid inn medhjelpere, så skulle man tro at han sørget for å få et vanntett alibi.
Citera
2021-07-11, 11:20
Medlem
Citat:
Godt poeng. Har han leid inn medhjelpere, så skulle man tro at han sørget for å få et vanntett alibi.
Skyldig eller ei: Hvilket er blitt gjort/ finnes. Men glem ikke at politiet også gikk ut og sa at det var huller i tidslinjen. Men det virker som at kryptogutta og jentene i politiet er det siste halmstrå.
Senast redigerad av Ittno 2021-07-11 kl. 11:27.
Citera
2021-07-11, 11:21
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Det kan jo selvfølgelig være sånn at politiet har rett. Historien deres er at det vil komme et gjennombrudd etter sommeren, og at det de kaller kryptosporet er nøkkelen som gjør at de vil løse saken. Og det styrker saken deres at Statsadvokaten ser fremgang.

Men kan det ikke også være sånn at fremgangen ikke har ledet dem nærmere saken? Er det ikke også sannsynlig at politiet, som helt opplagt er opptatt av sitt eget renommé, ville gitt sagt litt mer som ville fått oss til å tro på gjennombruddet?
Er det ikke også sannsynlig at de siste tingene de slapp til VG om den tredje kryptovalutaen, er det Statsadvokaten har opplevd som god fremdrift og fremgang?

Politiet har mange tusen uoppklarte straffesaker liggende. Siden 2018 har tilliten til politiet sunket i befolkningen. Politiet er gode på følgende: «Nå skal vi bevise at du er skyldig.» Det fikk vi se i Bertheussen saken, men har de evnen til å tenke utenfor boksen og finne den skyldige, hvis den skyldige er en annen en den de tror er skyldig?

Jeg velger å tolke stillheten fra politiet som et tegn på at de vil arbeide
uforstyrret med etterforskningen. Når de evt. går ut med noe i pressen, vil
jeg tro dette er av rent taktiske årsaker, og ikke nødvendigvis for å “glede”
publikum eller “vise seg” for påtalemyndigheten. Det behøver de ikke.

Det kan se ut som om denne saken er sammensatt av (minst) to hendelsesforløp
som på overflaten kanskje ser ut som om de er uavhengige av hverandre.
Jobben til politiet består vel av å knytte sammen disse, og “jokeren” er selvsagt
liket og prosessen med å bli kvitt det. Det er nok også dette momentet som
har vært gjenstand for den mest nitidige planleggingen, og er sakens grusomme
kjerne. Men over dette ligger altså et “lokk” av informasjonsteknologiske fjøsnisser
og “Donald Duck”-banditter med det sedvanlige pengemotivet.

TH som den overordentlige planlegger og “bestiller” har naturligvis prøvd
å holde seg adskilt fra begge, men motivet har avslørt ham, både gjennom
det han skriver i notatene sine, men ikke minst også fordi han ikke kunne dy
seg og måtte hovere per telefon overfor sin “nemesis” - eks-svogeren.
Dette siste må vel kunne sies å være en tilnærmet tilståelse.

Når det gjelder politiets renommé i denne spesifikke saken, fikk det en
solid ripe i lakken da de valgte å holde saken skjult i 10 uker. At de tydeligvis tok
det latterlige “trusselbrevet” for god fisk helt i starten, blir for meg en større og større
gåte for hver gang jeg leser igjennom det. Jeg gjetter på at årsaken er en kombinasjon
av at for få folk i politiet fikk vite om saken i den tidlige fasen, og at en velstående og
rik mann som TH i utgangspunktet har lettere for å bli tatt på alvor i kraft av sin posisjon.
Citera
2021-07-11, 12:15
Medlem
Citat:

Seriøst, du må ha personlige problemer.
Citera
2021-07-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Jeg heller mot å holde diagnoser utenfor. Psykiatrien deler ut nye oppfunne diagnoser i hytt og pine. Problemet med å gi merkelappen psykopati, paranoia, schizofreni, vrangforestillinger, m.m. gjør at andre som har fått tildelt en slik merkelapp kommer i samme bås som en kalkulerende morder. Hvis en person i lang tid i minste detalj har planlagt drap på uskyldig(e) menneske(r), er min mening at de er i en helt egen kategori.

Men å bestemme at en person må fjernes for ikke å dele pengene sine, er en slags psykisk lidelse. Dette er ikke normal oppførsel.
Senast redigerad av Braskamin58 2021-07-11 kl. 13:09.
Citera
2021-07-11, 13:12
Medlem
Citat:
Det ser da vitterlig slik ut. Drapet er planlagt.

Politiet sier også at drapet muligens ble utsatt. Drapet ble gjennomført ett par uker etter at TH kom hjem fra Kina.

Hvis TH ikke hadde vært direkte involvert i drapet selv, ville eventuelle leiemordere ha begått drapet mens TH befant seg på andre siden av kloden.

Ja, interessant å høre EBR fortelle om jobben sin.

Det er du selv som står for idiotiet her.
th måtte uansett koordinere rett tidspunkt for handlingen, men liten tvil om at han hadde en rolle utover å være bestiller.
Citera
2021-07-11, 13:14
Medlem
Citat:

Det spørs hva eventuelle medhjelpere har bidratt med. Å forfalske alibiet, å drepe AE, å fjerne liket fra S4 og skjule det, eller andre deler av drapshendelsen.

Jeg tror det enkleste, og tryggeste for TH selv, var å ikke involvere medhjelpere i noe alvorligere enn å forfalske alibiet. Gjerne uten at medhjelperne selv forstår fullt ut at de har bidratt til å gi han falskt alibi. Det er mitt beste tips.

Hvordan han har greid å gjennomføre drap og skjuling av lik, vil bli et stort mysterium, om livsbevis- og alibisamtaler fra AEs telefon i morgentimene faktisk skjedde slik de er blitt forklart i mediene.

Citat:

Jeg synes det er helt feil av deg å kaste deg på en så lettvint forklaring som å skylde på politiet.

Hvis åstedsgranskerne hadde funnet noe-som-helst spor etter ekte kidnappere, ville jo selvfølgelig etterforskningen ha tatt en helt annen vending. Politiet ville ha hatt konkrete og håndfaste spor å etterforske. Mens den fingerte kidnappingen, dekkhistorien, ikke gir annet enn spøkelser og fantasier å forsøke å nøste opp i.

Det er en stor og krevende oppgave å sannsynliggjøre eller bevise, utover enhver rimelig tvil, at det ikke har vært ukjente GM i S4 i tidsrommet ca 09:00 da TH angivelig dro på jobb, og frem til ca 13:30, da TH angivelig kom hjem til tomt hus. Fire og en halv time.

Politiet har plikt til å etterforske alle spor som kan føre til oppklaring. Enten sporene er til siktedes, her THs, gunst eller ugunst.

Og det er hva politiet har gjort, og fremdeles gjør.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in