Citat:
Ursprungligen postat av
Sandemose
Det kan jo selvfølgelig være sånn at politiet har rett. Historien deres er at det vil komme et gjennombrudd etter sommeren, og at det de kaller kryptosporet er nøkkelen som gjør at de vil løse saken. Og det styrker saken deres at Statsadvokaten ser fremgang.
Men kan det ikke også være sånn at fremgangen ikke har ledet dem nærmere saken? Er det ikke også sannsynlig at politiet, som helt opplagt er opptatt av sitt eget renommé, ville gitt sagt litt mer som ville fått oss til å tro på gjennombruddet?
Er det ikke også sannsynlig at de siste tingene de slapp til VG om den tredje kryptovalutaen, er det Statsadvokaten har opplevd som god fremdrift og fremgang?
Politiet har mange tusen uoppklarte straffesaker liggende. Siden 2018 har tilliten til politiet sunket i befolkningen. Politiet er gode på følgende: «Nå skal vi bevise at du er skyldig.» Det fikk vi se i Bertheussen saken, men har de evnen til å tenke utenfor boksen og finne den skyldige, hvis den skyldige er en annen en den de tror er skyldig?
Jeg velger å tolke stillheten fra politiet som et tegn på at de vil arbeide
uforstyrret med etterforskningen. Når de evt. går ut med noe i pressen, vil
jeg tro dette er av rent taktiske årsaker, og ikke nødvendigvis for å “glede”
publikum eller “vise seg” for påtalemyndigheten. Det behøver de ikke.
Det kan se ut som om denne saken er sammensatt av (minst) to hendelsesforløp
som på overflaten kanskje ser ut som om de er uavhengige av hverandre.
Jobben til politiet består vel av å knytte sammen disse, og “jokeren” er selvsagt
liket og prosessen med å bli kvitt det. Det er nok også dette momentet som
har vært gjenstand for den mest nitidige planleggingen, og er sakens grusomme
kjerne. Men over dette ligger altså et “lokk” av informasjonsteknologiske fjøsnisser
og “Donald Duck”-banditter med det sedvanlige pengemotivet.
TH som den overordentlige planlegger og “bestiller” har naturligvis prøvd
å holde seg adskilt fra begge, men motivet har avslørt ham, både gjennom
det han skriver i notatene sine, men ikke minst også fordi han ikke kunne dy
seg og måtte hovere per telefon overfor sin “nemesis” - eks-svogeren.
Dette siste må vel kunne sies å være en tilnærmet tilståelse.
Når det gjelder politiets renommé i denne spesifikke saken, fikk det en
solid ripe i lakken da de valgte å holde saken skjult i 10 uker. At de tydeligvis tok
det latterlige “trusselbrevet” for god fisk helt i starten, blir for meg en større og større
gåte for hver gang jeg leser igjennom det. Jeg gjetter på at årsaken er en kombinasjon
av at for få folk i politiet fikk vite om saken i den tidlige fasen, og at en velstående og
rik mann som TH i utgangspunktet har lettere for å bli tatt på alvor i kraft av sin posisjon.