2021-07-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför är du så inkörd på att vaccinering är enda lösningen när det inte alls är det?

Vaccinerna som dessutom är framstressade och inte helt färdiga.

Du ser ju klart och tydligt hur fin den naturliga immuniteten är.

Och det är sannolikt därför covid nästan är helt borta i sthlm. Nu när folk både är vaccinerade och genomgått infektionen.

Jag har aldrig påstått att vaccinering är den enda lösningen. Det är däremot den huvudsakliga och bästa lösningen för att pressa ned smittan. Alternativet, att leva med restriktioner i åratal eller att medvetet smitta ned befolkningen, så att flockimmunitet till slut uppstår, är både tidsödande och skapar orimlig sjukvårdsbelastning.
Citera
2021-07-11, 15:54
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Covidrestriktionerna drabbar de allra värdefullaste och mest sårbara - de minsta barnen.

Artikeln nämner "coronatiltak" och troligtvis kommer även massvaccinationerna kunna sorteras in under detta begrepp.

https://www.dagbladet.no/nyheter/mystisk-barnetrend-1000-smittet/74006125

De skrev ochså i ovan artikel: New Zealand har registrert mer enn 1000 tilfeller av RS-viruset de siste fem ukene. Nå slår leger alarm om at coronatiltak kan hindre småbarn i å utvikle immunitet mot andre virus. De kaller det «immunitetsgjeld».

Finns en tråd.....
(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV
Citera
2021-07-11, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Psykisk ohälsa kan vara grundorsak till problemen som du nämner med tobak, alkohol, opioider och dålig kost.

Jag tycker nog att det görs ganska stora insatser för att förebygga dödsfall på många områden, åtminstone i Västvärlden. Det är annorlunda i fattiga länder, men dessa länders invånare har själva skapat sina problem, genom att skaffa många fler barn än det finns resurser för. Det kan inte Västvärlden göra någonting åt. Men Västvärlden borde kanske inte utnyttja fattiga länders misär till outsourcing, så på den punkten får jag ge dig rätt.

Jag är fortfarande inte bekväm med tanken på att försöka bygga upp immunitet genom att medvetet låta viruset skölje genom befolkningen, och därmed offra en massa liv till viruset. Förutom dödsfallen, så tillkommer även en massa sjukfall, belastning på sjukvården, och patienter som blir sjuka under lång tid. Prislappen för immuniteten är alltså mycket högre än enbart dödsoffren.

Jag är villig att hålla med om att fri smittspridning vore naivt men om vi lyckas skydda riskgrupperna på riktigt med vaccin och isolering då tror jag att virusets skada ganska snabbt skulle kunna jämföras med influensa bland övriga delen av befolkningen. Poängen var att det förmodligen skulle gå snabbare den vägen då de flesta skulle bygga upp en stark naturlig immunitet och förhindra mutationer, givet att naturlig immunitet skyddar bättre mot olika varianter. Om det är Etiskt försvarbart går att diskutera, men vi låter folk dö i influensa och förstöra sin hälsa på grund av massa andra orsaker.
Citera
2021-07-11, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Spännande. Vi får se om labbråttorna eller statistikerna har rätt.

Väldigt intressant! Tycker du att det har gått bra för labbråttorna att förutspå covid hittills? Har aldrig tidigare sett så många experter ha så fel om så mycket på grund av sina ”teorier”. Statistiken är i alla fall en reflektion av verkligheten, inom dess ramar och inga gissningar och estimeringar.
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-11 kl. 16:04.
Citera
2021-07-11, 16:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag har aldrig påstått att vaccinering är den enda lösningen. Det är däremot den huvudsakliga och bästa lösningen för att pressa ned smittan. Alternativet, att leva med restriktioner i åratal eller att medvetet smitta ned befolkningen, så att flockimmunitet till slut uppstår, är både tidsödande och skapar orimlig sjukvårdsbelastning.

Nej du har köpt lögnerna rakt av att det måste vara restriktioner eller vaccin till alla. Det är inte sant. Restriktioner och lockdowns är rena politiska påhitt och inte något slags naturligt fenomen.
Citera
2021-07-11, 16:17
Medlem
Citat:
Nej du har köpt lögnerna rakt av att det måste vara restriktioner eller vaccin till alla. Det är inte sant. Restriktioner och lockdowns är rena politiska påhitt och inte något slags naturligt fenomen.

Märkligt då att i princip alla länders ledande epidemiologer förespråkar just restriktioner och vaccinering för att bekämpa pandemin. Men varje lands smittskydd kanske ingår i de politiska lögnerna i din paranoida konspirationsvärld.
Citera
2021-07-11, 16:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Jag är fortfarande inte bekväm med tanken på att försöka bygga upp immunitet genom att medvetet låta viruset skölje genom befolkningen, och därmed offra en massa liv till viruset. Förutom dödsfallen, så tillkommer även en massa sjukfall, belastning på sjukvården, och patienter som blir sjuka under lång tid. Prislappen för immuniteten är alltså mycket högre än enbart dödsoffren.

Ni som är oroliga kan stanna hemma bäst ni vill. Vad hindrar er att göra det? Att hålla världen stängd skapar betydligt mer problem än det löser.
Citera
2021-07-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
De skrev ochså i ovan artikel: New Zealand har registrert mer enn 1000 tilfeller av RS-viruset de siste fem ukene. Nå slår leger alarm om at coronatiltak kan hindre småbarn i å utvikle immunitet mot andre virus. De kaller det «immunitetsgjeld».

Finns en tråd.....
(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV

Vad har den tråden med detta att göra?
Rapporten jag länkade handlar ju om effekter av restriktionerna. Din länk spekulerar i hur immunförsvaret skulle kunna påverkas hos de som smittats.
Citera
2021-07-11, 16:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Märkligt då att i princip alla länders ledande epidemiologer förespråkar just restriktioner och vaccinering för att bekämpa pandemin. Men varje lands smittskydd kanske ingår i de politiska lögnerna i din paranoida konspirationsvärld.

Ja jag tycker också att riskgrupper ska få sitt vaccin. Däremot tror jag absolut inte alla behöver vaccineras. Det är big pharmas påhitt.

Det är helt idiotiskt att ge unga vaccin när det finns riskgrupper globalt som är ovaccinerade.
Citera
2021-07-11, 16:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl klart att det inte finns någon OFFICIELL källa! Men jag råkar veta, att all vårdpersonal i Sverige är hårt styrda uppifrån. De måste alltid följa Socialstyrelsens föreskrifter; det finns inget utrymme för individuellt tänkande och individuella beslut. Så är det inte i andra länder. Där (i Tyskland t.ex.) kan t.ex. en gynekolog vägra genomföra en abort, för att han anser att kvinnan inte har tillräckliga skäl.

Ringer du 1177 och frågar om vad som helst, så kommer du att serveras den inforrmation som finns på Socialstyrelsens och Folkhälsoinstitutets hemsidor. Det är alltså rätt meningslöst att ringa - om det inte är nödvändigt för att de i sin tur ska kontakta en jourläkare som kommer hem till dig etc.. Men några råd som frångår den officiella hållningen i varje medicinsk fråga - får du inte där.

D.v.s.: om sjuksköterskan i fallet vi diskuterar fattade att pojken hade ett tillstånd orsakat av covid, så fick hon inte säga det till mamman, och inte ställa till så att han hamnade på sjukhus, utan saken skulle tystas ner - eftersom myndigheternas officiella linje länge var att barn inte kunde få covid-19 (eller smitta någon annan med det).
Killen i artikel hade ju drabbats av MIS-C, hyperinflammation. Kawasaki syndrom som är den sjukdom som detta liknar på drabbar yngre barn. MIS-C kan drabba barn i olika åldrar, medelåldern är runt nio tror jag. När det gäller MIS-C så som jag har förstått det blir tonåringarna svårast sjuka och så är Kawasaki inte alls.

Hela grejen med post-covid är ju så skumt, speciell märkligt är det när det gäller barnen.

I februari kunde vi läsa att 200 barn hade fått den diagnosen bara i Stockholm. Men på socialstyrelsens hemsida kan man se att 178 barn sammanlagt i hela Sverige har fått diagnosen post-covid (sidan uppdaterades 2021-06-09). Det är ju uppenbart att något inte stämmer och att minst en av dessa siffror inte är korrekta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/allt-fler-barn-utreds-for-langtidscovid
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/

När det gäller MIS-C så säger FoHM att 250 barn drabbats. Det verkar stämma ganska bra med medias rapportering.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/56ce20d2420c4e5aa0b17e708b13862d/covid-19-vaccination-barn-sarskilda-grupper-ungdomar-16-ar.pdf

Idag kom denna artikel om MIS-C https://www.nrk.no/norge/dennis-_16_-holdt-pa-a-do-som-en-reaksjon-pa-korona-1.15567837

I maj kunde vi läsa detta.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ny-forskning-om-hur-barn-drabbas-av-covid-19
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-11 kl. 17:04.
Citera
2021-07-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ja jag tycker också att riskgrupper ska få sitt vaccin. Däremot tror jag absolut inte alla behöver vaccineras. Det är big pharmas påhitt.

Det är helt idiotiskt att ge unga vaccin när det finns riskgrupper globalt som är ovaccinerade.

Nej, det är inte "big pharmas" påhitt. Det råder i princip vetenskaplig konsensus att vaccineringen behöver göras bland hela befolkningar, inte bara bland riskgrupper. Men du kanske tror att Pfizer, Moderna et al har så mycket makt att de dikterar agerandet hos samtliga länders regeringar, epidemiologer och WHO?
Citera
2021-07-11, 16:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej, det är inte "big pharmas" påhitt. Det råder i princip vetenskaplig konsensus att vaccineringen behöver göras bland hela befolkningar, inte bara bland riskgrupper. Men du kanske tror att Pfizer, Moderna et al har så mycket makt att de dikterar agerandet hos samtliga länders regeringar, epidemiologer och WHO?

De är bra på lobbying. Tror du politiker har koll på det där?

Det är klart att de kommer att lobba för att alla ska vaccineras. Ju fler desto mer vinst.

Dock verkar de inte vilja ta ansvar för eventuella skador pga biverkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in