2021-07-11, 14:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hur det gått för dig själv är inte så relevant annat än som en anekdot (som du skriver om här på fb minst 5 gånger per dag)

Artikeln du länkade till jämför inte vaccinering med genomgången infektion vad jag kan se(vilket var det vi diskuterade)

Varför är du så inkörd på att vaccinering är enda lösningen när det inte alls är det?

Vaccinerna som dessutom är framstressade och inte helt färdiga.

Du ser ju klart och tydligt hur fin den naturliga immuniteten är.

Och det är sannolikt därför covid nästan är helt borta i sthlm. Nu när folk både är vaccinerade och genomgått infektionen.
Citera
2021-07-11, 14:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Har du någon källa på detta?
Ganska sensationella uppgifter du kommer med om det är sant.

Det är väl klart att det inte finns någon OFFICIELL källa! Men jag råkar veta, att all vårdpersonal i Sverige är hårt styrda uppifrån. De måste alltid följa Socialstyrelsens föreskrifter; det finns inget utrymme för individuellt tänkande och individuella beslut. Så är det inte i andra länder. Där (i Tyskland t.ex.) kan t.ex. en gynekolog vägra genomföra en abort, för att han anser att kvinnan inte har tillräckliga skäl.

Ringer du 1177 och frågar om vad som helst, så kommer du att serveras den inforrmation som finns på Socialstyrelsens och Folkhälsoinstitutets hemsidor. Det är alltså rätt meningslöst att ringa - om det inte är nödvändigt för att de i sin tur ska kontakta en jourläkare som kommer hem till dig etc.. Men några råd som frångår den officiella hållningen i varje medicinsk fråga - får du inte där.

D.v.s.: om sjuksköterskan i fallet vi diskuterar fattade att pojken hade ett tillstånd orsakat av covid, så fick hon inte säga det till mamman, och inte ställa till så att han hamnade på sjukhus, utan saken skulle tystas ner - eftersom myndigheternas officiella linje länge var att barn inte kunde få covid-19 (eller smitta någon annan med det).
Citera
2021-07-11, 14:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad är det för bullshit ? Hur kommer det sig då att det just nu går bättre för oss än samtliga av våra grannländer?

So what? Man får ett skydd av genomgången infektion på samma sätt som man får skydd av vaccinet. Nästa gång blir sannolikt mildare.

Varför ska jag gå runt och oroa mig i onödan?

Det är ingen bullshit alls. Genomgången infektion ger sämre skydd än vaccin.

Vet inte om det går så speciellt mycket bättre för oss än våra grannländer? Det är så låga nivåer nu att det är en ganska stor osäkerhet i siffrorna.

Räkna med att det kommer börja stiga i Sverige igen innan juli är slut. Hur allvarligt läget blir och hur mycket restriktioner vi tvingas genomlida beror sen på hur många som hamnar på sjukhus och/eller kilar vidare
Citera
2021-07-11, 14:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Spelar ingen roll vad du kommer fram till i teorin genom att studera antikroppar. Enligt brittiska myndigheter som övervakar återinfektioner bland 4 miljoner verkliga fall av covid är resultatet solklart.

Risk för återinfektion: 0,001%-0,4%.

OCH

”There is currently no evidence that the Delta variant, or any other Variants of Concern, are more likely to cause reinfection than others, but we will closely monitor this.”

https://www.gov.uk/government/news/new-national-surveillance-of-possible-covid-19-reinfection-published-by-phe

Spännande. Vi får se om labbråttorna eller statistikerna har rätt.
Citera
2021-07-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför är du så inkörd på att vaccinering är enda lösningen när det inte alls är det?

Vaccinerna som dessutom är framstressade och inte helt färdiga.

Du ser ju klart och tydligt hur fin den naturliga immuniteten är.

Och det är sannolikt därför covid nästan är helt borta i sthlm. Nu när folk både är vaccinerade och genomgått infektionen.

Återstår väl att se till hösten hur det ser ut i Stockholm. Man trodde Stockholmarna hade nått flockimmunitet förra året pga att smittan gick ned men då fick man bita i sura äpplet sen.
Nu vet man att smittan av olika anledningar går ned under sommaren, men samtidigt börjar våg 4 smyga sig in i Europa nu och Sverige brukar drabbas ett tag efter. Vet inte om du var en av de som även förra året trodde att pandemin var över pga att smittan gick ned på sommaren?
Citera
2021-07-11, 15:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du kan försöka maila runt till världens regeringar och berätta för dem att de har räknat fel och att de tjänar på att fortsatt stänga ner. Låter som att du räknat riktigt grundligt på detta och kan nog tjäna många tusentals miljarder.

Det är meningslöst att göra sådana modeller och beräkningar i sådana här fall, eftersom "framtiden vilar i Herranoms hägn" som det heter i balladen. Det man alltid bör göra, är dock att ta det säkra före det osäkra.
Citera
2021-07-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl klart att det inte finns någon OFFICIELL källa! Men jag råkar veta, att all vårdpersonal i Sverige är hårt styrda uppifrån. De måste alltid följa Socialstyrelsens föreskrifter; det finns inget utrymme för individuellt tänkande och individuella beslut. Så är det inte i andra länder. Där (i Tyskland t.ex.) kan t.ex. en gynekolog vägra genomföra en abort, för att han anser att kvinnan inte har tillräckliga skäl.

Ringer du 1177 och frågar om vad som helst, så kommer du att serveras den inforrmation som finns på Socialstyrelsens och Folkhälsoinstitutets hemsidor. Det är alltså rätt meningslöst att ringa - om det inte är nödvändigt för att de i sin tur ska kontakta en jourläkare som kommer hem till dig etc.. Men några råd som frångår den officiella hållningen i varje medicinsk fråga - får du inte där.

D.v.s.: om sjuksköterskan i fallet vi diskuterar fattade att pojken hade ett tillstånd orsakat av covid, så fick hon inte säga det till mamman, och inte ställa till så att han hamnade på sjukhus, utan saken skulle tystas ner - eftersom myndigheternas officiella linje länge var att barn inte kunde få covid-19 (eller smitta någon annan med det).

Jag kan intyga att det stämmer. Ingen i vården kan ge en diagnos som inte finns. Det är ett problem och en fördel. Där får man som läkare eller annan vårdpersonal ta upp det med sina chefer. Som kan ta det vidare så att det eventuellt kan ändras.
Citera
2021-07-11, 15:11
Medlem
Citat:
Det är meningslöst att göra sådana modeller och beräkningar i sådana här fall, eftersom "framtiden vilar i Herranoms hägn" som det heter i balladen. Det man alltid bör göra, är dock att ta det säkra före det osäkra.

Och vad är det säkra i detta fall? Att släppa in turister för att försörja folket och finansiera livsviktiga samhällstjänster, eller att stänga gränserna för att inte riskera att få in nya mutationer?
Citera
2021-07-11, 15:12
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Okej. Jag har inte påstått att du inte kan tänka. Ursäkta om jag råkade såra dig. Resten av uttalanden står jag för. Dock är det inga förolämpningar i närheten av de som du brukar häva ur dig. Det är ju inte ditt fel att artiklarna är skit till exempel. Media är även duktiga på att skriva rubriker så jag klandrar dig inte där heller. Att desperat Googla i en minut för att hitta artiklar är det inte bara du som gör, så ta inte åt dig för mycket av det. Och sist, kompisar är svårt att hitta när man spenderar dagen på Flashback och kallar alla andra korkade idiotier etc etc. Det är kanske ditt val och ingen direkt förolämpning från min sida. Ha det fint!
Ja men ojdå. Nu blev det jobbigt för dig förstår jag. Anklaga andra för att endast googla i en minut när du själv typ inte googlade överhuvudtaget. Jag kan inte mycket om detta men jag har typ lärt mig att Lancet är ett ställe där det inte publiceras skit, men det tycker typ du liksom? Förstår att det är jobbigt för dig när media uppmärksammar relevant forskning liksom, men vi som är intresserade av ämnet läser och lär oss så mycket vi kan liksom. Sedan får du väl kanske titta tillbaka lite och undersöka anledningen till att jag kallade en person för korkad, men det klarar du antagligen inte av liksom. Du får typ fortsätta leva i din förvrängda värld. *hihi*
Citera
2021-07-11, 15:12
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Vilket dravel!
När har sveriges regering sagt att barn inte kan smittas och bli sjuka?
Du tror alltså att vi medvetet och systematiskt hindrade barn som behövde vård att få det?
Att vanliga sjuksköterskor satt i telefonrådgivningen med klara order " även om barnet behöver sjukhusvård så mörka detta, visst barnet kan dö men det viktigaste är att skydda våra åsikter"

Jag får nog instämma i en annans inlägg att du verkar lida av post covid stress syndrome...
Citera
2021-07-11, 15:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Fuck. Stäng ner världen.

Snarare är jag nyfiken på om det snabbade på förloppet?
Citera
2021-07-11, 15:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Tex rökning, alkoholkonsumtion, snabbmat, beroende av opioder, psykisk ohälsa som ignoreras och outsourcing till fattiga länder.

Psykisk ohälsa kan vara grundorsak till problemen som du nämner med tobak, alkohol, opioider och dålig kost.

Citat:
Finns hur mycket som helst att välja och vraka mellan som inte bara drabbar dödssjuka 83-åringar. Men inte många som brytt sig om att göra världen till en bättre plats innan tidningarna började skriva skräckrubriker och politikerna började begränsa era liv.

Jag tycker nog att det görs ganska stora insatser för att förebygga dödsfall på många områden, åtminstone i Västvärlden. Det är annorlunda i fattiga länder, men dessa länders invånare har själva skapat sina problem, genom att skaffa många fler barn än det finns resurser för. Det kan inte Västvärlden göra någonting åt. Men Västvärlden borde kanske inte utnyttja fattiga länders misär till outsourcing, så på den punkten får jag ge dig rätt.

Jag är fortfarande inte bekväm med tanken på att försöka bygga upp immunitet genom att medvetet låta viruset skölje genom befolkningen, och därmed offra en massa liv till viruset. Förutom dödsfallen, så tillkommer även en massa sjukfall, belastning på sjukvården, och patienter som blir sjuka under lång tid. Prislappen för immuniteten är alltså mycket högre än enbart dödsoffren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in