2021-07-11, 13:27
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/family/a/pAnLKW/mio-11-blev-svart-sjuk-i-hyperinflammation

Det här var läskigt. En mamma ringde 1177 när hennes 11-åring blev svårt sjuk i hyperinflammation post-covid. Men dom sa bara - upprepade gånger - att familjen skulle stanna hemma. Jag antar att 1177 helt enkelt har haft order att tona ner sjukdom hos barn, eftersom den officiella linjen har varit att barn inte kan smittas med covid och inte heller smitta. När kartan inte stämmer med verkligheten, så håller vi fast vid kartan ändå. Typiskt svenskt.

Det handlar inte bara om incidensen totalt. Vid resor mellan länder (och regioner) kan folk även dra med sig nya varianter av viruset. Det är väldigt oansvarigt att resa nu, om man inte har tvingande skäl, så det är lika bra att världens regeringar sätter stopp.
Men gud vad obehagligt. Man börjar undra hur långt det typ skall behöva gå och där har vi tyvärr svaret på den frågan. Om man lyssnar på vissa mindre tänkande individer här så har det där typ aldrig hänt eftersom barn inte kan bli allvarligt sjuka. Man undrar hur lång tid det kommer ta innan han blir återställd, om han någonsin blir det? Fy vad hemskt.
Citera
2021-07-11, 13:36
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/family/a/pAnLKW/mio-11-blev-svart-sjuk-i-hyperinflammation

Det här var läskigt. En mamma ringde 1177 när hennes 11-åring blev svårt sjuk i hyperinflammation post-covid. Men dom sa bara - upprepade gånger - att familjen skulle stanna hemma. Jag antar att 1177 helt enkelt har haft order att tona ner sjukdom hos barn, eftersom den officiella linjen har varit att barn inte kan smittas med covid och inte heller smitta. När kartan inte stämmer med verkligheten, så håller vi fast vid kartan ändå. Typiskt svenskt.

Det handlar inte bara om incidensen totalt. Vid resor mellan länder (och regioner) kan folk även dra med sig nya varianter av viruset. Det är väldigt oansvarigt att resa nu, om man inte har tvingande skäl, så det är lika bra att världens regeringar sätter stopp.
Jag har ett tvingande behov av att resa till Italien och Italien har ett tvingande behov av att få in pengar från turismen. Är det det som kallas en win-win situation?
Citera
2021-07-11, 13:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag har ett tvingande behov av att resa till Italien och Italien har ett tvingande behov av att få in pengar från turismen. Är det det som kallas en win-win situation?

Fast i längden blir det ju bara värre i Italien, om de drabbas av en fjärde våg med någon läskig variant. Det blir inte precis billigt. Det hade varit bättre om alla hade kunnat stanna där de är nu, och ta sina båda sprutor och låta dem verka först...
Citera
2021-07-11, 13:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man kan inte låta bli att undra ifall man skulle se precis samma sak om man trackade mutationer för influensa, förkylningar m.m. Små skillnader i virusets genom från säsong till säsong.

Vi lär väl plöja igenom halva det grekiska alfabetet. Sen har det passerat så lång tid att folk inte längre är särskilt immuna mot alfavarianten, så gör den comeback.

Repeat.

Då har vi fastnat i en evig karusell av olika varianter.

Hade det kanske varit bättre att stoppa flygplanen från Kina, istället för att låta viruset få bred spridning?
Citera
2021-07-11, 13:50
Medlem
Citat:
Hur det än var med den saken, så är jag rätt säker på att 1177 försökte tona ner hela saken och hålla pojken borta från sjukhuset, för att det ingår i deras briefing att de ska sprida uppfattningen att barn inte kan få covidrelaterade tillstånd, eller i alla fall inte bli allvarligt sjuka.

Har du någon källa på detta?
Ganska sensationella uppgifter du kommer med om det är sant.
Citera
2021-07-11, 13:59
Medlem
Israel erbjuder nu en tredje dos av Pfizer-Biontechs vaccin mot covid-19 till vuxna med försvagat immunsystem, uppger landets hälsominister Nitzan Horowitz.

Huruvida hela befolkningen ska erbjudas en tredje spruta övervägs fortsatt, enligt Horowitz.

Israel har nyligen rapporterat om en minskning i vaccinets effektivitet, främst hos personer som fick sina sprutor i januari och februari. Enligt hälsomyndigheterna har vaccinets skydd mot infektion och sjukdom med symtom sjunkit till 64 procent i landet.

I veckan uppgav läkemedelsjätten Pfizer att man kommer att ansöka om att få en tredje dos av sitt covid-19-vaccin godkänt i USA och Europa. Anledningen är enligt bolaget spridningen av den mycket smittsamma deltavarianten – samt att studier visat på en större risk att smittas sex månader efter den andra vaccinsprutan.

Deltavarianten har lett till ökad smittspridning även i Israel, där siffrorna över nya sjukdomsfall stigit från ensiffriga till runt 450 dagligen under den senaste månaden.
Citera
2021-07-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja men ok. Då kan vi typ summera dina åsikter i ovan alster:
1. Jag kan inte tänka
2. Jag går igång på varje rubrik
3. Jag har låtsas-kompisar
4. Jag länkar till skitartiklar
5. Jag är desperat

Och slutligen menar du typ att JAG är patetisk som förolämpar när jag länkar till fakta. Men ojdå, nu blev det lite fel där va? *hihi*

Okej. Jag har inte påstått att du inte kan tänka. Ursäkta om jag råkade såra dig. Resten av uttalanden står jag för. Dock är det inga förolämpningar i närheten av de som du brukar häva ur dig. Det är ju inte ditt fel att artiklarna är skit till exempel. Media är även duktiga på att skriva rubriker så jag klandrar dig inte där heller. Att desperat Googla i en minut för att hitta artiklar är det inte bara du som gör, så ta inte åt dig för mycket av det. Och sist, kompisar är svårt att hitta när man spenderar dagen på Flashback och kallar alla andra korkade idiotier etc etc. Det är kanske ditt val och ingen direkt förolämpning från min sida. Ha det fint!
Citera
2021-07-11, 14:22
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Hur det än var med den saken, så är jag rätt säker på att 1177 försökte tona ner hela saken och hålla pojken borta från sjukhuset, för att det ingår i deras briefing att de ska sprida uppfattningen att barn inte kan få covidrelaterade tillstånd, eller i alla fall inte bli allvarligt sjuka.

Låter som en konspirationsteori.
Citera
2021-07-11, 14:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det är väl ingen som påstått att vaccinering ger ett 100 % skydd. Att genomgången infektion skulle fungera minst lika bra har du inte, föga förvånande, lyckats ge en källa på.
Tycker det gått riktigt bra för mig själv. Var sjuk för ett år sedan lite drygt, sen har det inte hänt ett skit mer än att jag fick antikroppar.

Inte hört talats om någon som varit allvarligt sjuk två gånger.

Finns mkt som tyder på det jag säger

https://nyheter.ki.se/bred-immunitet-mot-covid-19-efter-9-manader
Citera
2021-07-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad anser du vara mer cyniska orsaker till dödsfall?

Tex rökning, alkoholkonsumtion, snabbmat, beroende av opioder, psykisk ohälsa som ignoreras och outsourcing till fattiga länder. Finns hur mycket som helst att välja och vraka mellan som inte bara drabbar dödssjuka 83-åringar. Men inte många som brytt sig om att göra världen till en bättre plats innan tidningarna började skriva skräckrubriker och politikerna började begränsa era liv.
Citera
2021-07-11, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tycker det gått riktigt bra för mig själv. Var sjuk för ett år sedan lite drygt, sen har det inte hänt ett skit mer än att jag fick antikroppar.

Inte hört talats om någon som varit allvarligt sjuk två gånger.

Finns mkt som tyder på det jag säger

https://nyheter.ki.se/bred-immunitet-mot-covid-19-efter-9-manader

Hur det gått för dig själv är inte så relevant annat än som en anekdot (som du skriver om här på fb minst 5 gånger per dag)

Artikeln du länkade till jämför inte vaccinering med genomgången infektion vad jag kan se(vilket var det vi diskuterade)
Citera
2021-07-11, 14:46
Medlem
Citat:
Fast i längden blir det ju bara värre i Italien, om de drabbas av en fjärde våg med någon läskig variant. Det blir inte precis billigt. Det hade varit bättre om alla hade kunnat stanna där de är nu, och ta sina båda sprutor och låta dem verka först...

Du kan försöka maila runt till världens regeringar och berätta för dem att de har räknat fel och att de tjänar på att fortsatt stänga ner. Låter som att du räknat riktigt grundligt på detta och kan nog tjäna många tusentals miljarder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in