2021-07-11, 06:59
Avstängd
KungPungPats avatar
Tänk tanken att ett främmande lands befolkning hade varit i Sverige och plundrat gravar för att "forska"/jämföra för att bevisa att alla andra folkslag är sämre än deras gener från människorasen.

Tänk tanken att detta gravplundrande land sen erkännde att dom är idioter och att det var fel att plundra svenska gravar.

Tänk sen tanken att det gravplundrande landet behåller de svenska människornas skellet för att "påminna sig själva" om hur fel det var att plundra gravarna.. och samtidigt så är detta deras offentliga förklaring till varför dom plundrade och behöll skelleten istället för att gräva ner skelleten för att visa respekt mot de döda.

Det är väl ungefär så samerna har blivit behandlade av Uppsala Universitet som behåller samernas skellet för att "dom inte ska glömma bort hur fel det var när dom grävde upp dom".. enligt kvinnan som jobbar där och sköter om skelleten för att inte glömma bort hur fel dom har eller hade när dom gjorde det dom gjorde eller kanske även gör fortfarande tills skelleten blir respekterade som andra döda människor som får gravsten och massa lyx medans samernas skellet får stå på ett Universitet fyllt av idioter som inte vet skillnad på rätt eller fel. Klart att skelleten ska läggas tillbaka, och om dom inte kommer ihåg vart dom hittade skelleten så låt samerna välja då vart dom ska läggas tillbaka... men kom inte med nå jävla tramsprat om att ni inte kommer ihåg om ni inte behåller skelleten.

Det är väl tur ett samerna är ett litet fredligt urfolk och inte en stor nation med en massiv arme med tanke på att krig kunde enkelt ha startas om nått lands forskare och ledare hade sån respektlöshet
att dom plundrade gravar på nån annans mark, för att den behålla skelleten samtidigt som dom erkänner att det var fel att sno dom lol.

Så vad tycker ni då?

Var det rätt att förvara stöldgodset på Uppsala Universitet efter gravplundringen eller borde skelleten ha lagts tillbaka medans dom på Uppsala Universitet typ fick en bok om rasbiologi istället, för att kunna påminna sig själva?
Senast redigerad av KungPungPat 2021-07-11 kl. 07:01.
Citera
2021-07-11, 07:34
Medlem
]

Jag tycker att samerna inte alls är ett urfolk. De är inte ens ett folk då de har olika språk.
Man har inte varit på annans mark o snott skeletten utan de är uppgrävda i Sverige.
Sedan är det inget unikt för just samer. Sist jag var på Vasamuseet så kunde jag skåda skelett från döda besättningsmän som låg för allmän beskådan i glaslådor.

Bockstensmannen finns väl för allmänheten att titta på?

Det finns säkert många många fler skelett som man grävt upp o ställt ut på museum o liknande.
Fan man hittade ju massa benknotor i en skidbacke som svenska kyrkan låtit gräva bort från en kyrkogård för inte så många år sedan.

För att inte tala om alla djurlik som sitter upphängda på folks väggar här o där över landet.

Så det är inget unikt för just samer.
Vad fan är ens en same?
Citera
2021-07-11, 07:49
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Jag tycker att samerna inte alls är ett urfolk. De är inte ens ett folk då de har olika språk.
Man har inte varit på annans mark o snott skeletten utan de är uppgrävda i Sverige.
Sedan är det inget unikt för just samer. Sist jag var på Vasamuseet så kunde jag skåda skelett från döda besättningsmän som låg för allmän beskådan i glaslådor.

Bockstensmannen finns väl för allmänheten att titta på?

Det finns säkert många många fler skelett som man grävt upp o ställt ut på museum o liknande.
Fan man hittade ju massa benknotor i en skidbacke som svenska kyrkan låtit gräva bort från en kyrkogård för inte så många år sedan.

För att inte tala om alla djurlik som sitter upphängda på folks väggar här o där över landet.

Så det är inget unikt för just samer.
Vad fan är ens en same?

Enligt FN:s Deklaration För Urfolkens Rättigheter så är det inte du eller nån rasbiologist som bestämer vilka som är urfolk.. eftersom endast urfolkens själva kan avgöra om dom identifierar sig som ett urfolk.. vilket samerna gör.. och DÅ är dom urfolk enligt FN som respekteras av regeringar.

Enligt FN så har urfolken självbestämmande vilket jag antar betyder att det är Sametinget som ska bestämma vart deras skellet förvaras.. och såklart ska inte nån rektor på nån skola bestämma vart stöldgodset ska visas upp.

Var det en sam i graven så är det väl den döde samens mark och man ska inte förstöra den marken på och runt om den graven eller nån annan grav för den delen.. i förlägningen så blir det ju samernas mark som har blivit plundrad och då blir det även deras beslut gällande förvaringsplats för skelletten som jag tror att dom vill ska få en gravplats.. men jag kan iof ha fel.

Det är väl inte så fel att hävda att en död människa "äger" marken ovanpå sin grav och att alla vi människor förstår att vi ska respektera det.. och om vi ändå "råkar" plundra graven så gör man väl sitt bästa för att få tillbaka skelletet till rätt plats eller åtminstånde ner i marken igen vilket är respektfullt mot de döda men även anhöriga ju.
Citera
2021-07-11, 08:03
Medlem
GoUoDs avatar
Hur ser en samisk kyrkogård ut för det första?

Jag håller med om att det är skändligt att hålla massa likdelar som gods från en svunnen tid. Men jag är inte negativt inställd att man ska ha massa olika raser ställda mot varandra. Har det rasbiologiska - err - UU, har universitetet fler skelett av andra raser på lager?
Citera
2021-07-11, 08:45
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Hur ser en samisk kyrkogård ut för det första?

Jag håller med om att det är skändligt att hålla massa likdelar som gods från en svunnen tid. Men jag är inte negativt inställd att man ska ha massa olika raser ställda mot varandra. Har det rasbiologiska - err - UU, har universitetet fler skelett av andra raser på lager?

Dom har väl kategoriserat alla "raser"/folkslag och vet därför vilka skellet som tillhör samer och vilka som tillhör judarna och tattarna.

Har det ens varit något snack om att något av folkslagen vill ha tillbaka stöldgodset?

Urfolken kanske har fullt upp med gruvbolag som tar över deras mark i nutid trots Urfolksdeklarationen hos FN.. som jag tror även nämner att urfolken ska få tillbaka det som tillhör dom.. vilket jag antar gäller konst men även skellett som stulits genom gravplundring.

Även om sametinget sa att dom vill att Uppsala Universitet behåller stöldgodset i utbildnings-syfte så är jag osäker på att det är sametingets rätt att besluta om att inte återställa en grav efter plundring.. eftersom det är väl vad varje normal människa tycker egentligen.
Har man plundrat gravar och sen erkännt att det var idiotiskt så kan man inte behålla stöldgodset och låtsas som att det inte svider i alla folk och urfolkens ögon.. att se något som inte ser ut som ett riktigt erkännande.

Minnes-stenen för offren för rasbiologin på Vipeholms koncentrationsläger har en text som Socialdemokrater skrev dit och den lyder "var resan stormig, hur känns hamnen?" vilket jag personligen tycker låter som ett rent jävla hån mot offrena och att det är nazister som hånflinade när dom skrev typ "ojdå gjorde i era liv stormiga i koncentrationslägret, men hur skönt är det nu då när vi befriade er från eran rätt att leva?"
Citera
2021-07-11, 08:52
Medlem
Damortes avatar
Vad jag tycker är att du:
1. ska sluta raljera
2. lära dig att förstå den terminologin du använder dig av, exempelvis betyder inte ordet nation vad du tycks tro att det betyder.
3 Om du dessutom kunde lära dig att fokusera dina texter så att det tydligare framgår vilka poänger du syftar till att lägga fram hade detta varit ett större plus en schweiziska flaggan.
Citera
2021-07-11, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Tänk tanken att ett främmande lands befolkning hade varit i Sverige och plundrat gravar för att "forska"/jämföra för att bevisa att alla andra folkslag är sämre än deras gener från människorasen.

Tänk tanken att detta gravplundrande land sen erkännde att dom är idioter och att det var fel att plundra svenska gravar.

Tänk sen tanken att det gravplundrande landet behåller de svenska människornas skellet för att "påminna sig själva" om hur fel det var att plundra gravarna.. och samtidigt så är detta deras offentliga förklaring till varför dom plundrade och behöll skelleten istället för att gräva ner skelleten för att visa respekt mot de döda.

Det är väl ungefär så samerna har blivit behandlade av Uppsala Universitet som behåller samernas skellet för att "dom inte ska glömma bort hur fel det var när dom grävde upp dom".. enligt kvinnan som jobbar där och sköter om skelleten för att inte glömma bort hur fel dom har eller hade när dom gjorde det dom gjorde eller kanske även gör fortfarande tills skelleten blir respekterade som andra döda människor som får gravsten och massa lyx medans samernas skellet får stå på ett Universitet fyllt av idioter som inte vet skillnad på rätt eller fel. Klart att skelleten ska läggas tillbaka, och om dom inte kommer ihåg vart dom hittade skelleten så låt samerna välja då vart dom ska läggas tillbaka... men kom inte med nå jävla tramsprat om att ni inte kommer ihåg om ni inte behåller skelleten.

Det är väl tur ett samerna är ett litet fredligt urfolk och inte en stor nation med en massiv arme med tanke på att krig kunde enkelt ha startas om nått lands forskare och ledare hade sån respektlöshet
att dom plundrade gravar på nån annans mark, för att den behålla skelleten samtidigt som dom erkänner att det var fel att sno dom lol.

Så vad tycker ni då?

Var det rätt att förvara stöldgodset på Uppsala Universitet efter gravplundringen eller borde skelleten ha lagts tillbaka medans dom på Uppsala Universitet typ fick en bok om rasbiologi istället, för att kunna påminna sig själva?

Är ett jävla "lallande" med Samer i detta landet.
Citera
2021-07-11, 10:24
Medlem
El-gigantes avatar
samer existerar inte, om "samer" vill ha blodsvite för att de onda svenskarna mobbade deras gammelgammelgammelstyvmormor så kan de boxa sig själva i sina feta övergödda blonda ansikten för de är själva bara svenskar i bedrägeriuniform. Bara googla samer och urskilj de svartvita fotona innan bidragen med de digitala fotona, ungefär som att WASPs lajvar indianer. Lappajävlar kan sitta ner i kanoten och hålla käften.
Citera
2021-07-11, 10:40
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-gigante
samer existerar inte, om "samer" vill ha blodsvite för att de onda svenskarna mobbade deras gammelgammelgammelstyvmormor så kan de boxa sig själva i sina feta övergödda blonda ansikten för de är själva bara svenskar i bedrägeriuniform. Bara googla samer och urskilj de svartvita fotona innan bidragen med de digitala fotona, ungefär som att WASPs lajvar indianer. Lappajävlar kan sitta ner i kanoten och hålla käften.

Klart att vi alla kommer från samma människoras.. men vart fan kommer människorasen ifrån då?.. jo den kanske kommer ifrån urfolken som jagades och gravplundrades av "de nya folken" som inte hade nån historia och därför var det inga problem med att gravplundra och bete sig som demoner.

Visste du nått om nått så visste du väl att svensken troligen kommer från samen om dom är urfolken som bor närmast folket i detta landet.

Historian kanske försvann den dagen när urfolken började ses som mindre värda eller mindre evolutionerade i den där jämförelsen som rasbiologerna alltid gör för att se om dom har ett högre värde som slav i jämförelsen som ofta hände på slavmarknader men idag händer det i folks huvuden genom oändlgt med jämförelser mellan alla möjliga människor, folkslag och sig själva.

Livet är en jämförelsetävling för väldigt många människor, speciellt rasbiologerna som dedikerade sina liv åt en tro om att det existerar människor som hade ett lägre människovärde än dom och därmed mindre rätt till rättigheterna som andra har.
Citera
2021-07-11, 11:03
Medlem
El-gigantes avatar
Citat:
Klart att vi alla kommer från samma människoras.. men vart fan kommer människorasen ifrån då?.. jo den kanske kommer ifrån urfolken som jagades och gravplundrades av "de nya folken" som inte hade nån historia och därför var det inga problem med att gravplundra och bete sig som demoner.

Visste du nått om nått så visste du väl att svensken troligen kommer från samen om dom är urfolken som bor närmast folket i detta landet.

Historian kanske försvann den dagen när urfolken började ses som mindre värda eller mindre evolutionerade i den där jämförelsen som rasbiologerna alltid gör för att se om dom har ett högre värde som slav i jämförelsen som ofta hände på slavmarknader men idag händer det i folks huvuden genom oändlgt med jämförelser mellan alla möjliga människor, folkslag och sig själva.

Livet är en jämförelsetävling för väldigt många människor, speciellt rasbiologerna som dedikerade sina liv åt en tro om att det existerar människor som hade ett lägre människovärde än dom och därmed mindre rätt till rättigheterna som andra har.
gå och jojka i din äckliga kåta lappelover

ingen gillar gnällande bögfolk som smyger in i skandinavien långt efter istiden
du kan dra åt helvete
lappar kan dra åt helvete
FN kan dra åt helvete
sverige åt svenskarna tjalalalala
sverige åt svenskarna tjaaaalalalala
Citera
2021-07-11, 11:05
Medlem
Black-lies-matters avatar
Citat:
Enligt FN:s Deklaration För Urfolkens Rättigheter så är det inte du eller nån rasbiologist som bestämer vilka som är urfolk.. eftersom endast urfolkens själva kan avgöra om dom identifierar sig som ett urfolk.. vilket samerna gör.. och DÅ är dom urfolk enligt FN som respekteras av regeringar.

.

Du ser inte något konstigt i stycket jag citerar? Med din logik skulle alltså tex zoomalier kunna utropa sig själva som urfolk i Sverige om de själva ser sig som det?

Det verkar ju enligt dig inte finnas någon kronologisk koppling mellan ett land och dess urbefolkning?

I min värld består ett lands urbefolkning av de som var på plats först, och samerna var ta mig fan inte först i Sverige. FN är ett jävla skämt som inte gjort mycket rätt.
Citera
2021-07-11, 11:43
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-lies-matter
Du ser inte något konstigt i stycket jag citerar? Med din logik skulle alltså tex zoomalier kunna utropa sig själva som urfolk i Sverige om de själva ser sig som det?

Det verkar ju enligt dig inte finnas någon kronologisk koppling mellan ett land och dess urbefolkning?

I min värld består ett lands urbefolkning av de som var på plats först, och samerna var ta mig fan inte först i Sverige. FN är ett jävla skämt som inte gjort mycket rätt.

Tillåmed du hade kunnat identifiera dig som en same och då är du en same enligt FN eftersom urfolken har rättigheter som självbestämmande, självidentifiering och andra rättigheter som inte medborgare kan ha.. men som urfolk måste ha, vilket FN nu har sett till att vi får ha.

Klart att det finns kronologisk koppling mellan urfolk och alla länders befolkningar, bara att länders befolkningar har blivit bestulna på sin historia som urfolken har bevarat, men vanligt folk fattar inte vad urfolk är eller varför dom ens existerar.. så vanligt folk har därför aldrig hört på urfolken om historian eller vad deras förfäder har sagt om framtiden eller hur man ska sköta ett samhälle utan att förstöra hela planeten och sin egen odlingsmark.

Lol är det en tävling som du måste vara först i genom att förneka att du har förfäder som var urfolk?

Fortsätt jämför du, snart hittar du nog en jämförelse som får dig att se bättre ut än nån annan.
Rasbiologerna hade gillat dig för dom kunde tävla med dig eller mot dig genom att jämföra för att se om du har nått värde eller om du ska berövas din livsrätt som offren på Vipeholms koncentrationsläger.. där offren hade väldigt lågt värde enligt nazisterna som alltid babblar om människovärden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in