Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Jag tror du missförstår - när man säger att det är "fegt" menar man inte att personen tar den "lätta" vägen ut istället för att möta problemen. Det är därför det inte är motsatsen, modigt, att ta sitt liv. Du har fokuserat på själva handlingen. Det är fegt därför att man väljer att förstöra sina anhörigas liv istället för att själv fortsätta lida. Att byta sitt eget lidande mot sina anhörigas. Det är det som är fegt.
Jag har gått genom ett extremt tuff period förra året och det är mycket som sägs här i tråden som jag tycker känns lite ... meh. Självmord beror ofta på många faktorer; problem i kärlekslivet, ohördhet från föräldrar/vänner, stress på jobbet, ekonomi, etc etc etc. Detta kombinerat under en relativt kort tidsperiod gör att hjärnan börjar solla problemen.
Låt oss säga att man har problem i kärlekslivet och föräldrarna, man har "hittat kärleken" tre gånger och blivit dumpad tre gånger på ett år, man får noll gehör eller förståelse från nära och kära, och helt plötsligt blir man nedslagen och rånad på stan. Helt plötsligt blir det inte lika viktigt att komma i tid till jobbet, vissa skyldigheter blir triviala. Man uppfattar folk som att reta upp sig på petitesser när du har hundra gånger viktigare problem, vilket drar upp din stress. Du missköter andra delar av livet, vilket leder till ännu mer problem. Sen är snöbollseffekten igång.
Det är få som tar självmord som vill dö, men dessa människor ser ingen utväg. Det är också oftast inte under den värsta dippen i livet som de flesta tar självmord, utan efteråt när de börjat må bättre. När de faktiskt har ORK att genomföra ett självmord. Att någon ska begå självmord är i princip omöjligt att se i förväg.
Notera.
De som tar självmord tänker inte på vad som händer efter döden. De vill bara tyna bort. Att det skulle vara egoistisk för dom är som att säga att de borde tänka på vikten innan de sätter i sig en kebabpizza som sista måltid. De har sollat bort problemet vad andra tycker om dom för längesen, inklusive sina egna barn och föräldrar.