2021-07-11, 07:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja troligen och det är så jäkla tråkigt.
Jag hade sett fram emot att få återgå helt till att jobba på företaget och slippa distansarbete men kommer nog fortsätta ett bra tag till.
Jag saknar livet när man kunde träffa jobbarkompisar och ta en fika ihop. Prata lite privat och ha ett socialt liv. Men det verkar dröja.

Har ju gått att träffa jobbar kompisar även under pandemin. Bara att undvika kontoret o tex träffas utomhus.

Annars har vi virtuell frukost varje vardag för att hålla kontakten o snacka om allt. Tycker det funkat bra o vi faktiskt fått bättre gruppkänsla under pandemin.
Citera
2021-07-11, 07:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Hälften av britterna är inte sugna på "freedom day"... Vill hellre leva under restriktioner ett tag till.

https://www.theguardian.com/world/2021/jul/10/public-alarm-grows-at-boris-johnsons-plan-for-covid-freedom-day
Citera
2021-07-11, 07:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Japan vänder upp igen, tydlig ökning av antal fall och start på den femte vågen .. lagom till OS startar om två veckor.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/japan/

Intressant om ett land som Japan kan undvika en rejäl delta våg trots minimal immunitet. De närmaste veckorna blir avgörande.

OS går ju utan publik så blir ju inte som EM i fotboll direkt. Kommer antagligen knappt märkas att det pågår ett OS.
Citera
2021-07-11, 07:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har ju gått att träffa jobbar kompisar även under pandemin. Bara att undvika kontoret o tex träffas utomhus.

Annars har vi virtuell frukost varje vardag för att hålla kontakten o snacka om allt. Tycker det funkat bra o vi faktiskt fått bättre gruppkänsla under pandemin.
Ja till viss del men knappast läget där man sitter några runt fikabordet och umgås.
På kontoren är väl det ca 20% numera i snitt. Även om man är där enstaka dagar blir det rätt glest.
En del verkar trivas med att sitta isolerade hemma. En del nya har jag aldrig träffat. Kass och lära känna ny via typ teams. Men vi får väl ha det så här ett tag till.
Citera
2021-07-11, 07:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Du låter säker på din sak. Eftersom immunitet är något som sjunker med tiden så är det väl också dumt att dra ut på förloppet att majoriteten smittas? Naturlig immunitet har ju bevisats vara extremt effektiv, även mot delta-varianten. 0,001-0,4% risk att återinfekterad inom ett år oavsett variant, enligt brittiska myndigheter som övervakar återinfektioner.

Så det mest effektiva för att få stopp på den allmänna smittspridningen vore väl att vaccinera och isolera riskgrupperna som utgör 90% av vårdbehovet och dödsfallen och låta resten utveckla naturlig immunitet snabbt. När man väl börjat utveckla naturlig immunitet kommer det med största sannolik minska alla risker med covid under en lång tid. Det kanske är några som stryker med på kuppen, men det dör redan så mycket människor världen över av betydligt mer cyniska orsaker.

Vaccinet har ju dessvärre inte visat sig funka lika bra mot olika varianter vilket leder till ett långdraget förlopp av smittspridning där den allmänna immuniteten sjunker drastiskt över tid och med stora hack i kurvan vid nya varianter.

Problemet med den här extremt rimliga lösningen är att big pharma inte kan tjäna lika mycket pengar. Det skulle aldrig accepteras. De vill ha tillbaka pengarna för sin investering och årliga miljardvinster.
Citera
2021-07-11, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det viktiga, som jag förstått det, är väl snarare att vaccinet stoppar svår sjukdom och inte smittspridning per se.

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men hallå. Det är typ skillnad på många smittade och många sjuka. Vaccinerna stoppar inte smittan till 100% men stoppar allvarligt sjuka till 95%. Utbrott behöver inte betyda typ armageddon om majoriteten är vaccinerade. Forskarna säger exakt som det är oavsett vad du fått för dig och hittar på liksom. *hihi*
Japp, helt rätt och det motsäger inte det jag skrev.

Vaccinet skyddar mot svår sjukdom. Alltså vaccinerar man alla som själva har en seriös risk för svår sjukdom. Men sen ska man fan inte manipulera friska 18-åriga kvinnor att vaccinera sig "för att de ska göra en insats för smittspridningen", eller för nåt jävla "vaccinpass" för att åka till Mallorca. Vaccinet stoppar inte smittspridningen, och det finns typ en halv miljard 70-plussare ute i världen som riskerar att dö för att de inte ens erbjudits vaccin ännu.
Citera
2021-07-11, 08:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Japp, helt rätt och det motsäger inte det jag skrev.

Vaccinet skyddar mot svår sjukdom. Alltså vaccinerar man alla som själva har en seriös risk för svår sjukdom. Men sen ska man fan inte manipulera friska 18-åriga kvinnor att vaccinera sig "för att de ska göra en insats för smittspridningen", eller för nåt jävla "vaccinpass" för att åka till Mallorca. Vaccinet stoppar inte smittspridningen, och det finns typ en halv miljard 70-plussare ute i världen som riskerar att dö för att de inte ens erbjudits vaccin ännu.

Och så resonerar somliga idioter att vi måste börja vaccinera barn. Man tar sig för pannan.

Folk kan bara inte vara så korkade?!
Citera
2021-07-11, 08:03
Medlem
Citat:
Intressant om ett land som Japan kan undvika en rejäl delta våg trots minimal immunitet. De närmaste veckorna blir avgörande.

OS går ju utan publik så blir ju inte som EM i fotboll direkt. Kommer antagligen knappt märkas att det pågår ett OS.
Det hade jag missat. Bra beslut, men tråkigt också.
Citera
2021-07-11, 08:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Japanerna lever längst i världen och kommer att klara det galant.

Att inte gå runt med hängmage är en stor hjälp för japanerna. Minus sumobrottarna då..

Sedan tror jag personligen att de redan har en utbredd immunitet. Skillnaden mot västvärlden är att viruset inte biter så mkt på japanerna så smittspridningen har gått under radarn så att säga.
Citera
2021-07-11, 08:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja till viss del men knappast läget där man sitter några runt fikabordet och umgås.
På kontoren är väl det ca 20% numera i snitt. Även om man är där enstaka dagar blir det rätt glest.
En del verkar trivas med att sitta isolerade hemma. En del nya har jag aldrig träffat. Kass och lära känna ny via typ teams. Men vi får väl ha det så här ett tag till.

Vi ska gå upp till 50% på kontoret nu.

När vädret är fint funkar det faktiskt bra med gruppmöten utomhus. Vi har grillat vid olika grillplatser o träffats så. Inte alls dumt att komma ut i friska luften o umgås.
Citera
2021-07-11, 08:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Japanerna lever längst i världen och kommer att klara det galant.

Att inte gå runt med hängmage är en stor hjälp för japanerna. Minus sumobrottarna då..

Sedan tror jag personligen att de redan har en utbredd immunitet. Skillnaden mot västvärlden är att viruset inte biter så mkt på japanerna så smittspridningen har gått under radarn så att säga.

Finns ju andra möjliga förklaringar...

"The authors also speculated that the surprisingly low prevalence of COVID-19 in Japan may in part be explained by such anti-VYI T cell immune memory, since in this country ~60% of the individuals carry the allele and in recent years there were OC43 outbreaks."

https://www.news-medical.net/amp/news/20210520/Researchers-speculate-the-low-prevalence-of-COVID-19-in-Japan.aspx
Citera
2021-07-11, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och så resonerar somliga idioter att vi måste börja vaccinera barn. Man tar sig för pannan.

Folk kan bara inte vara så korkade?!
Att ens fundera på att använda barn som en levande mur i kriget mot covid är så jävla dumt att man inte tror det är sant.

Varje gång jag ser nån 40-år-typ kändis posera med överarmen på tunnelbanan "jag drar mitt strå som vaccinerar mig, gör du?" så får jag lite kräksmak i munnen. Det är som att promenera runt i nazityskland eller nån sovjetstat, omringad av propaganda som man knappt förstår vad den fyller för syfte. Innan man inser att den ska normalisera samhällets etiska övertramp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in