2021-07-11, 01:06
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Riksdagen ser ut så här. För att göra de enklare att förstå så har jag räknat ihop mandaten i de gamla "blocken"

Gamla Alliansen har 143 mandat
Rödgröna inklusive V har 144 mandat
SD har 62 mandat efter valet.

Eftersom Centern inte vill ge makt åt SD eller V så hade det krävt ett förbud att förhandla med dessa partier.

För att en alliansregering ska kunna bedriva en fungerande politik så skulle det kräva att S eller MP hade stött dem. Eftersom både S och MP sa nej till en sådan lösning så kunde inte en alliansregering fungera i praktiken.

Alliansen hade behövt SD passiva stöd och inte ens du kan väl tro att SD hade nöjt sig med det. SD hade börjat ställa krav på Alliansen i sina kärnfrågor efter att den hade tillträtt. Vilket Centern inte skulle tillåta.

Du har redan sagt det där och jag svarade att samma problem gäller i en S-regering där V ska hållas borta. Hur kan du ha så svårt att förstå det när du t.o.m. såg att regeringen föll pga detta och att C fick vika sig för V?

Annie hade inte givit något vallöfte som tvingade henne att välja S, tvärtom var hennes enda möjlighet att undvika att bryta vallöften att rösta fram UK som statsminister men att själv välja att inte sitta i den regeringen. Dvs motsvarande som de gjorde nu men för S.
Citera
2021-07-11, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu var det ju inte M utan V som initierade processen genom att förklara att de inte längre hade förtroende för Löfven. Och sedan fick V hjälp av SD med själva misstroendeförklaringen. M/KD kom in i bilden först när radarparet V/SD gjort sitt.
Nej, och det är förstås fullt förståeligt att ytterkantspartierna, som inte ville ha marknadshyror, är nöjda. M/KD är däremot den part som i retrospektiv gått förlorande ur hela affären eftersom de röstar ner sin egen politik för att göra något korkat statement mot regeringen. Jag lastar dem högre än ytterkantspartierna eftersom jag faktiskt hyser vissa förväntningar.

Citat:
Det har gjorts två opinionsundersökningar efter den 21 juni när Löfven fälldes: Demoskop och Novus. I Demoskop backade C med 0,1% och i Novus med hela 1,5% (en signifikant nedgång):

SVT/Novus: C förlorare på regeringskris

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-c-forlorare-pa-regeringskris

Centerpartiets tapp och Sverigedemokraternas uppgång tillsammans med Vänsterpartiets ökade stöd är de tre statistiskt säkra förändringar som man kan notera i den här undersökningen, som gjordes i förra veckan och efter misstroendeomröstningen i riksdagen.

Det har dessutom gjorts en mätning av förtroendet för partiledarna av Sifo. I den mätningen ökade Nooshi Dadgostar med rekordhöga 11% medan förtroendet för Annie Lööf rasade med 6%:

Förtroendet för Dadgostar rusar: ”Kraftig uppgång”

https://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-dadgostar-rusar-kraftig-uppgang/

Samtidigt minskar förtroendet för Centerpartiets partiledare Annie Lööf, som också haft en aktiv roll i regeringskrisen, med sex procentenheter.

– Det kan mycket väl också handla om hanteringen kring det här. Hon har uteslutit samarbeten både till vänster och till höger, och då kan man göra sig mer impopulär bland olika läger också.

Slutsats: det ser dystert ut för Annie Lööf och centern.
Förtroendemätningar är som alla vet rätt ointressanta. Vad gäller opinionen så är ju snittet av de två mätningarna fortfarande över valresultatet 2018 (vilket i sig var ett historiskt bra val om man betraktar de senaste 30 åren). Men man kanske ska vänta med att ropa hej tills det trillar in några opinionsmätningar efter krisens upplösning. Än så länge är det dock avlägset att beskriva partiet som irrelevanta, till skillnad från ett annat parti du håller i akt.

Citat:
Politik går ut på att skapa koalitioner för att driva igenom den politik som man lovat väljarna. För att lyckas med det måste man lyssna på de andra partierna och anpassa sig till deras krav. Genom att insistera på sin egen linje och vägra samarbeta med någon annan annat än på sina egna villkot har Lööf isolerat centern från samarbete både till vänster och till höger. En ökenvandring i den "smala mitten" väntar nu centern, där de har små möjligheter att driva sin politik.
Vilket C också visat prov på sin förmåga att göra genom att nu i två separata överenskommelser släppa fram en S-regering i utbyte mot liberala inslag i politiken. Du vill däremot ge sken av att man vägrar samarbeta om man inte ger efter för ytterkantspartierna. Så är dock inte fallet, och att välkomna V till förhandlingsbordet ger inte C bättre förutsättningar för att driva sin politik, snarare tvärtom. Man kan eventuellt argumentera för att det skulle bidra till en stabilare regering, men vad man då missar är att tricket att utlösa en regeringskris för att tvinga fram mer vänsterpolitik inte är något som högeroppositionen lär kunna upprepa särskilt många gånger med någon som helst trovärdighet.

Citat:
Rödgrön politik är inte liberal politik. För att driva liberal politik måste man samarbeta med partier som åtminstone delvis har en liberal agenda, som moderaterna.
Och inte att förglömma SD. Som sagt, jag hyser inget tvivel om att framtiden lär utvisa vilken av våra två hållningar som gjort sig irrelevant.
Citera
2021-07-11, 01:25
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nej, och det är förstås fullt förståeligt att ytterkantspartierna, som inte ville ha marknadshyror, är nöjda. M/KD är däremot den part som i retrospektiv gått förlorande ur hela affären eftersom de röstar ner sin egen politik för att göra något korkat statement mot regeringen. Jag lastar dem högre än ytterkantspartierna eftersom jag faktiskt hyser vissa förväntningar.

Inte alls, alliansen införde inte marknadshyror när de hade egen majoritet heller eftersom M och Kd insåg att folket inte ville ha det och de respekterade det. Det är bara Annie Lööf som skiter i vad andra vill och skriker rakt ut om hon inte får som hon vill.

Den stora vinsten för M, Kd och Sd är just detta att de blivit av med rödskrikan som har cementerat sig i vänsterblocket. Allt centern rör vid blir skit så detta är en garanti för att vänsterblocket ska försvagas vilket förstås är mycket bra.
Citera
2021-07-11, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Inte alls, alliansen införde inte marknadshyror när de hade egen majoritet heller eftersom M och Kd insåg att folket inte ville ha det och de respekterade det. Det är bara Annie Lööf som skiter i vad andra vill och skriker rakt ut om hon inte får som hon vill.
Jo ditt dumma fån, det beror på att det var en gemensam överenskommelse som ingivks av allianspartierna inför valet 2018, i vilken C inte ens var drivande. Du kan läsa om det här. Förklara gärna för mig varför en högerpopulist som önskedrömmer fram vad riksdagspartierna står för ens ska rösta.
Citera
2021-07-11, 01:36
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Jo ditt dumma fån, det beror på att det var en gemensam överenskommelse som ingivks av allianspartierna inför valet 2018, i vilken C inte ens var drivande. Du kan läsa om det här. Förklara gärna för mig varför en högerpopulist som önskedrömmer fram vad riksdagspartierna står för ens ska rösta.

Haha du blev så stött över att ha fel att du måste komma med personpåhopp alltså

Vet du inte ens att JÖK'en förhandlades fram av C+L+S+MP och inte av alliansen? För C var kravet på marknadshyror så viktigt att de lät S-regeringen falla på det men för M+Kd har detta aldrig varit viktigt som jag skrev, de drev ju inte igenom det när alliansen hade egen majoritet.
Citera
2021-07-11, 01:40
Medlem
Citat:
I sitt tal i Almedalen 2018 som var innan valet så sa Anni Lööf följande.

"Centerpartiet vill bilda en regering med alliansen. Går inte det så vill vi söka stöd över blockgränsen. Vi kommer aldrig förhandla med Sverigedemokraterna"

Uttalandet var från Centerpartiets ledare inte från Alliansen.

Om nu alliansen tillsammans har uttalat sig om att de är beredda att samarbeta över blockgränsen så måste det finnas något om det på nätet. Så visa mig en källa på detta gemensam uttalande som skedde före valet 2018.
I Almedalen 2017 uttalade sig Annie Lööf så här:

"Centerledaren Annie Lööf tänker inte spräcka Alliansen för S och Stefan Löfvens skull om det krävs för att bilda en regering efter valet nästa år.
– Centern kommer inte att bryta sig loss, säger Lööf i en intervju med TT i Almedalen.
"

https://www.svd.se/lofven-kan-inte-fa-loof-att-spracka-alliansen

Är inte det ett tillräckligt tydligt bevis för att C sade en sak före valet och agerade tvärtom efter valet? D.v.s. svek ett av sina centrala vallöften.
Citera
2021-07-11, 01:45
Medlem
Citat:
Haha du blev så stött över att ha fel att du måste komma med personpåhopp alltså

Vet du inte ens att JÖK'en förhandlades fram av C+L+S+MP och inte av alliansen? För C var kravet på marknadshyror så viktigt att de lät S-regeringen falla på det men för M+Kd har detta aldrig varit viktigt som jag skrev, de drev ju inte igenom det när alliansen hade egen majoritet.
Ja, antingen det eller så ändrades partiernas attityder till fri hyressättning någonstans mellan 2014 och 2018. Förslaget var uppenbarligen "aldrig viktigt" för C heller eftersom de inte drev igenom det när alliansen hade egen majoritet, och nu har de släppt det för att släppa fram regeringen igen. Ett faktum är tydligt, M och KD förespråkar en politik på papper som de nu har röstat ner. Att fantisera om att de inte vill ha den poltiken egentligen lämnar jag åt er önskdrömmande fåntrattar.
Citera
2021-07-11, 01:46
Medlem
Citat:
Under vilken sten har du varit de senaste åren?

Du har ju tydligen missat hela Januariavtalet mellan S+MP+C+L
Nej hon sa de innan januariavtalet.
Alltså försöker du bara försvara Annie och pedofil paritet i denna tråd.

Hon bröt sitt löfte även där
Citera
2021-07-11, 01:52
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ja, antingen det eller så ändrades partiernas attityder till fri hyressättning någonstans mellan 2014 och 2018. Förslaget var uppenbarligen "aldrig viktigt" för C heller eftersom de inte drev igenom det när alliansen hade egen majoritet, och nu har de släppt det för att släppa fram regeringen igen. Ett faktum är tydligt, M och KD förespråkar en politik på papper som de nu har röstat ner. Att fantisera om att de inte vill ha den poltiken egentligen lämnar jag åt er önskdrömmande fåntrattar.

Annie har ju sagt att hon inte fick gehör för sitt krav om marknadshyror i alliansen så du har fel igen. M insåg att detta inte hade stöd av väljarna inom något parti och de respekterade därför väljarnas vilja och undvek att införa det. Annie har inte sådana spärrar, hon skiter i demokrati.

M och Kd har alltså en mer demokratisk syn på saken, de förespråkar marknadshyror eftersom de anser det är bra men nöjer sig med att driva opinion för det tills de har folket med sig. Demokrati du vet.
Citera
2021-07-11, 01:56
Medlem
Citat:
Annie har ju sagt att hon inte fick gehör för sitt krav om marknadshyror i alliansen så du har fel igen.
Vänligen källhänvisa detta, annars förmodar jag att du som de flesta högerpopulister hittar på.
Senast redigerad av Disciplina 2021-07-11 kl. 01:59.
Citera
2021-07-11, 02:00
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Vänligen källhänvisa detta, annars förmodar jag att du som de felsta högerpopulister hittar på.

Har du inte hängt med i politiken alls de senaste åren? Annie har ju motiverat sin vänstersväng med att hon inte fick igenom tillräckligt med centerpolitik i alliansen. Detta kan du nog googla på själv om du har sovit under en sten i flera år. Jag tänker inte göra det åt en skit som dig kl 2 på natten.
Citera
2021-07-11, 02:04
Medlem
Citat:
Har du inte hängt med i politiken alls de senaste åren? Annie har ju motiverat sin vänstersväng med att hon inte fick igenom tillräckligt med centerpolitik i alliansen. Detta kan du nog googla på själv om du har sovit under en sten i flera år. Jag tänker inte göra det åt en skit som dig kl 2 på natten.
Ingen källhänvisning bara högt flygande fantasier om vad våra riksdagspartier står för alltså. Och sådana här människor ska rösta? Vilket jävla skämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in