2021-07-10, 19:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Bra skrivet!

Lägg därtill att många som idag är märkta av knark- eller alkolmissbruk inte var det 1992. Helena hade ingen spåkula om hur trevliga och snygga killar skulle se ut när de var 50.

Många kände många i lilla Mariestad, det skulle ha kunnat räcka för Helena - och sannolikt för "mannen med pilotglasögon" - att acceptera skjuts. Dock lutar jag fortfarande åt att Helena - och sannolikt "mannen med pilotglasögon" - hade börjat att gå hemåt när de fick "Gevalia-besök" - alltså oväntat och kanske oönskat bilsällskap. Om de i bilen fick nobben, var det ju bara för dem att åka ner på Ekuddenvägen och vänta in Helena med sannolikt promenadsällskap, för de visste ju att hon (de) skulle komma där. Kanske var det då som det hettade till på riktigt och allt gick helt åt helvete?
Citera
2021-07-10, 19:47
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Man snackar om att Helena aldrig skulle hoppa in i bilen med den och den, varför? Vad vet ni om det? Helenas syster säger det? Vad vet hon om omständigheterna och visst fan gör man saker folk inte tror man ska göra, snackar med folk man kanske inte förväntas prata med, osv.
Hur många tror ni trodde att Helenas syrra skulle hoppa i säng med den där PR?
Hon kunde ju lika gärna hoppat i säng med PU då.
Hur kan man tillåta sig det umgänget men inte från samma "kategori" människor.
Är det så ni lever? Vet folk exakt hur ni skulle göra eller reagera och är ni 100 på att utan undantag så är det så oavsett.
Fattar ni vad jag menar. Hon kan hoppat in i bilen med vem som helst. Helena var människa, som vi, inget jävla helgon som kom med instruktionsbok.
Fina flickor faller också för killar de inte bör falla för för att de inte har samma värde i vissa ögon. Sånt dravel om det. Ville bara säga det.

O vad vet du om det............Jag skrev inte att det skulle vara omöjligt, även om du nu verkar behaga tolka det på det viset. Bilden jag har är att UA o syster H var lite olika i valet av umgänge, även om de säkert delade delar av detsamma pga systerskapet. Innebörden av mitt inlägg är att det spontant känns mindre sannolikt att H skulle umgåtts med PN på ett sådant sätt att hon skulle hoppa in i en bil med honom kl 02 på natten, men det kan naturligtvis inte helt uteslutas.

En tänkbar variant är att det kan ha varit ett sätt att bli av med MMPG som plötsligt oinbjuden hakat på som oönskat promenadsällskap o när en möjlig skjuts uppenbarade sig tog hon tyvärr chansen. MMPG minns dock inget av det, om det var så det gick till.
Citera
2021-07-10, 19:50
Medlem
Dyr taxi hem...pröjsa med livet😳
Citera
2021-07-10, 19:54
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tror inte att vi ska luta oss alltför mycket mot påståendet att "Helena aldrig skulle ha hoppat in i en bil med den och den". Vad vet vi? Skoskav kan ha räckt för att Helena trots allt skulle ha accepterat skjuts med någon som hon trots allt visste vem det var. Och om Helena skulle ha promenerat med "mannen med pilotglasögon" - som trots allt var pojkvän till en person (KB) som ska ha varit en nära vän till Helena - är det väl inte alls otänkbart att Helena och "mannen med pilotglasögon" skulle ha kunnat acceptera skjuts. Eller så var det helt enkelt så att Helena började att gå hemåt - sannolikt i (ofrivilligt) sällskap med "mannen med pilotglasögon" - och att en bil med två eller tre personer i på något sätt - och någonstans utmed vägen hem - anslöt.

Jag frågade igår, men fick inget svar: Hur ser ni andra på möjligheten att PN och PU skulle ha kunnat vara med? Är denna kombination realistisk? Jag menar fortfarande att det är snudd på omöjligt att bortse från PK:s berättelse om den där söndagsmorgonen när PU ska ha kommit upp och varit fullständigt skogstokig. Jag menar också att det är snudd på omöjligt att bortse från allt det som loudamus skrev om PN, att han åkte till Stadt, att han ska ha synts på parkeringen utanför Bråtenvägen 70 "efter 02-någonting" och bytt bil, att någon ska ha överhört ett samtal från hans lägenhet som gick ut på att hans tjej (?) bryskt ska ha blivit tillsagd att aldrig någonsin ta upp Helena någon mer gång. Jag kan svårligen se all denna rök utan eld!

Jo, PU o PN känns spontant inte alls som någon osannolik kombination. Båda gymmade o knaprade säkert steroider på den tiden o bodde dessutom grannar, PK var troligen också bekant med PN. Däremot passar dom kanske in som GWPs båda GMs.
Citera
2021-07-10, 20:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jo, PU o PN känns spontant inte alls som någon osannolik kombination. Båda gymmade o knaprade säkert steroider på den tiden o bodde dessutom grannar, PK var troligen också bekant med PN. Däremot passar dom kanske in som GWPs båda GMs.

Och kanske kan vi lägga till "mannen med pilotglasögon", som ju ändå ska ha synts i centrala Mariestad runt 03:30 och som ska ha betett sig hyperkonstigt i polisförhören. Skulle "mannen med pilotglasögon" ha kunnat råka bevittna vad som hände, utan att själv ha varit delaktig?
Citera
2021-07-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Bra skrivet!

Lägg därtill att många som idag är märkta av knark- eller alkolmissbruk inte var det 1992. Helena hade ingen spåkula om hur trevliga och snygga killar skulle se ut när de var 50.
Handlar väl inte om utseende främst..döm ej hund efter hår!
Handlar om känsla när man träffar potentiellt oberäkneliga individer som ofta är påtända berusade och anabola förekommer samt benzo...där har du receptet för en ”farlig” person!
Om man kunde se på utseendet..ja visst...mät skallarna🤓
Citera
2021-07-10, 20:39
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Och kanske kan vi lägga till "mannen med pilotglasögon", som ju ändå ska ha synts i centrala Mariestad runt 03:30 och som ska ha betett sig hyperkonstigt i polisförhören. Skulle "mannen med pilotglasögon" ha kunnat råka bevittna vad som hände, utan att själv ha varit delaktig?

Som sagt, I.o.m att brovittnet får betraktas som osäkert så gäller ju det även den eventuella roll som MMPG kan ha haft, passivt rejält packat minnessvagt vittne lr något mindre packad men mer i syltad.

Kombon PU o PN känns som sagt möjlig men jag har ju eservationer angående sannolikheten att skjuts av dessa skulle accepterats av H, men helt omöjligt kan det kanske inte vara, och skulle det eventuella sällskapet I form av MMPG varit särskilt obehagligt så ökar väl sannolikheten.
Citera
2021-07-10, 20:41
Medlem
Folk kan ju vara ”farliga” pga hjärnskador samt genetiska defekter...skulle nog hävda att det finns ”snygga” (symmetriskt ansiktsform) som är farliga..även vid femtio plus🤔
Men ofta ser man ju att personen inte har ett trevlig utseende...kanske inte Frankensteins monster direkt men en del ser helt enkelt obehagliga ut🥸
Inavel är rätt vanligt...brukar kunna skönjas pga korkad uppsyn och tölpaktigt beteende...ofta småkriminella som drogar (alko)och mår ganska pissigt..sk. loosers🙄
Citera
2021-07-10, 20:50
Medlem
Mao...10 000-frågan är således följande:
Lista ut vem/vilka som satt i fordonet..förutom Helena Andersson🤠
Citera
2021-07-10, 21:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Som sagt, I.o.m att brovittnet får betraktas som osäkert så gäller ju det även den eventuella roll som MMPG kan ha haft, passivt rejält packat minnessvagt vittne lr något mindre packad men mer i syltad.

Kombon PU o PN känns som sagt möjlig men jag har ju eservationer angående sannolikheten att skjuts av dessa skulle accepterats av H, men helt omöjligt kan det kanske inte vara, och skulle det eventuella sällskapet I form av MMPG varit särskilt obehagligt så ökar väl sannolikheten.

Absolut att brovittnet kan vara osäkert, men:

* Märk att "mannen med pilotglasögon" ska ha utmärkt sig mot Helena inne på Stadt och att han ska ha setts nära Helena när Stadt stängde.
* "Mannen med pilotglasögon" har betett sig oerhört märkligt i polisförhören. Hela hans berättelse är pinsamt bräcklig, han har ändrat sin historia allteftersom polisen har konfontretat honom.

Så, även om vi hoppar över brovittnet, lyckas "mannen med pilotglasögon" på helt egna meriter ändå kvala in som högintressant, särskilt på grund av hans märkliga beteende i just polisförhören. Just i fallet med "mannen med pilotglasögon" spelar brovittnet egentligen ingen roll. Däremot ska vi tacka brovittnet, för utan hennes vittnesmål till polisen hade han inte ens blivit föremål för polisens ingående intresse - och vi hade helt missat hans trixande och slingrande!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-07-10 kl. 21:16.
Citera
2021-07-10, 21:00
Medlem
Klart som f-n hon inte skulle gå in i bil med obehagliga människor...denna/dessa var känd/kända för henne naturligtvis...därför klev hon in i bilen.
Citera
2021-07-10, 21:39
Medlem
calmsolutions avatar
Jag har mina teorier om detta mord då jag själv suttit i förhör om detta men utan att veta något konkret eller ha bevis.

Däremot har jag genom åren försökt minnas tiden och jag har också en bra uppfattning och kännedom om de personer jag tror kanske kan ha genomfört detta. Dessa personer har förekommit i tråden frekvent men enligt mig har fokus legat på fel person som GM och vem som var medhjälpare.

Jag vill egentligen bara skriva av mig detta och ser ingen anledning till att kontakta polis då jag inte vet mycket, dock finns det en detalj som jag uppgav vid förhör som polisen inte fortsatte undersöka och som jag kan tycka var ganska centralt i utredningen, men men.

Om jag har rätt så tror jag tyvärr inte att sanningen kommer fram utan bevis i form av DNA etc om de hittar kroppen. Jag önskar att jag hade mer bevis.

Edit: En av anledningarna till att jag inte vill berätta mer är att jag kan drabbas och få som ”golare” och dessutom bara på teorier.
Senast redigerad av calmsolution 2021-07-10 kl. 21:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in