2021-05-08, 15:02
Medlem
Storleksmässigt så är väl Volvo och Tesla ungefär lika stora i tillverkningsvolymen har jag för mig jag läste någonstans. Tesla gjorde ju också en vinst 2020 på över fyra miljarder vilket säkert kan behövas för att utveckla nya modeller och lugna aktieägarna. För än leder ju Tesla elbilsutvecklingen med sitt försprång av innovativa lösningar och säljer flest elbilar men striden om elbilskunderna lär hårda allt mer så det gäller ju att inte vila på lagrarna.
Tror själv att den ju oundvikliga övergången framöver till eldrift kommer att tvinga många biltillverkare att söka allt fler samarbetspartner annars riskeras konkurs på sikt. Alla satsar ju på nya modeller med ren eldrift för att inte halka efter och det kostar säkert skjortan i utvecklingskostnader. Nu är ju också Kina med i satsningen och spottar fram nya elbilar med mål att öka sin bilexport till bl.a väst.
Citera
2021-05-09, 08:10
Medlem
PeterNosters avatar
Diskussion om elektrisk arkitektur i VW ID4, Ford Mustang Mach och Tesla Model Y.
Leds av Sandy Munro från Munro & associates.
https://www.youtube.com/watch?v=ZRkm6-bBk4U

Skillnaden mellan tillverkarna är att de etablerade är tvungna att bygga bilarna med komponenter som de har på hyllan medan Tesla har gjort allt från början.

Kolla t.ex på antal säkringar på Ford och VW och på antalet ECUer.

Edit:

ID4: 77 säkringar.
Tesla: 0

Tesla har naturligtvis också säkringar men automatsäkringar som de dessutom kan styra med OTA.
Om en del är trasig och påverkar andra delar negativt kan de koppla bort den med OTA.

Försprånget är större än jag trodde.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-05-09 kl. 08:39.
Citera
2021-07-10, 19:02
Medlem
Rätta mig om jag har fel. Men är inte Tesla redan ett stort bilföretag? Haha

Tesla kommer nog behålla tronen ett gäng år till på elbilsmarknaden, ännu längre om de någonsin kommer ut med en "billig" elbil för vanligt folk (för mig är det under 250k).

Om de inte behåller tronen så tror jag det är VW eller Toyota som tar över tronen.
Citera
2021-07-11, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Vi får väl se!

Famous last words.

Vätgas är kört och en återvändsgränd för personbilar.

Oavsett om som bränsleceller eller ICE så är det alldeles för låg verkningsgrad, dyra att underhålla, och även problematiska att tanka.
Citera
2021-07-11, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonespecifikation
Rätta mig om jag har fel. Men är inte Tesla redan ett stort bilföretag? Haha

Tesla kommer nog behålla tronen ett gäng år till på elbilsmarknaden, ännu längre om de någonsin kommer ut med en "billig" elbil för vanligt folk (för mig är det under 250k).

Om de inte behåller tronen så tror jag det är VW eller Toyota som tar över tronen.

Toyota är körda. De har satsat mest på återvändsgränden vätgas, och är extremt sena och svaga på rena elbilar som är framtiden.

Jag tror däremot att du har rätt gällande VAG (med VW). De skulle jag tippa går om Toyota och blir största biltillverkaren i världen i takt med att marknaden för BEB ökar.
Citera
2021-07-11, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Världen största biltillverkare?

Synd bara att för varje”bil” dom producerar så går dom minus på.

Misstänker att de avsåg försäljning av elbilar, vilket är korrekt att de är störst på. Totalt sett är det dock (än så länge) en väldigt liten marknad gällande den totala personbilsmarknaden. Den ligger fn. på enbart ca. 2 miljoner bilar per år. Där är Tesla största tillverkaren och har en marknadsandel på ca en 1/4-del.

Enligt kvartalsrapporten för Q1 2021 som offentliggjordes i våras så gjorde Tesla 438 miljoner dollar i vinst på en omsättning på 10.39 miljarder, och hade ett snitt på 26.5% i vinstmarginal på varje tillverkad bil.
Citera
2021-07-11, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Om mjukvaruuppgraderingar sker via kabel på verkstad, eller via hålkort, brevduva, eller radiovågor saknar helt relevans för mitt påstående.

Jag har väldigt svårt att se att VW kommer bjuda på nya funktioner oavsett uppkopplingsteknik. Det kommer nog på sin höjd bli bugfixar och lite säkerhetspatchar.

Stämmer. OTA harr funnits hos Tesla i 8 års tid, och kommit med massor av nya funktioner och förbättringar.

Gällande VAG och MEB-plattformen (som ID-bilarna hos VW bygger på), så har det endast kommit en enda OTA-uppdatering någonsin, och det vara bara lite mindre buggrättningar som du mycket riktigt förutsåg.
Citera
2021-07-11, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Stämmer. OTA harr funnits hos Tesla i 8 års tid, och kommit med massor av nya funktioner och förbättringar.

Gällande VAG och MEB-plattformen (som ID-bilarna hos VW bygger på), så har det endast kommit en enda OTA-uppdatering någonsin, och det vara bara lite mindre buggrättningar som du mycket riktigt förutsåg.

Min id4 har uppdaterats 2 gånger OTA. Fick den levererad i mars.

Att tesla kommit med fler uppdateringar under sina 8 år jämfört med VWS ID som funnits några månader är väl en självklarhet?
Vore konstigt annars.
Citera
2021-07-11, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Min id4 har uppdaterats 2 gånger OTA. Fick den levererad i mars.

Att tesla kommit med fler uppdateringar under sina 8 år jämfört med VWS ID som funnits några månader är väl en självklarhet?
Vore konstigt annars.

Ok, 2 uppdateringar.

ID3 har funnits sedan i höstas. Den har inte fått fler OTA-uppdateringar som jag förstått det.

Nu till kärnan av det hela: Vad för nya funktioner och förbättringar fick du med dessa två uppdateringar?
Citera
2021-07-11, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det beror ju på vilket perspektiv man ser det ifrån. Tesla-ägare får ju nya funktioner i sina gamla bilar varje år. Medan den som köpt en VW kommer få en bil som ganska snart känns gammal och övergiven.

Byter de ratt och instrumentpanel och front då och då? Eller menade du nya appar att leka med?
Citera
2021-07-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Ok, 2 uppdateringar.

ID3 har funnits sedan i höstas. Den har inte fått fler OTA-uppdateringar som jag förstått det.

Nu till kärnan av det hela: Vad för nya funktioner och förbättringar fick du med dessa två uppdateringar?

Hur många OTA fick tesla under sina första 4 månader och vilka nya funktioner och förbättringar fick man?
4 månader efter att model s började levereras alltså.
Citera
2021-07-11, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Hur många OTA fick tesla under sina första 4 månader och vilka nya funktioner och förbättringar fick man?
4 månader efter att model s började levereras alltså.

Problemet är ju om dagens biltillverkare skulle benchmarka sig med hur Tesla var för åtta år sedan. Det håller inte om de vill vara konkurrenskraftiga på dagens elbilsmarknad.

Tesla har ett enormt stort försprång. Det är inte omöjligt att komma ikapp, och tror VAG kan vara en av de som lyckas. Men då kan man inte släppa en elbil 2021 som konkurrerar med en elbil som Tesla släppte 2013.

Den synen du har är ett normt stort feltänk och misstag (hoppas du inte sitter i ledningen för bilföretag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in