2021-07-10, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om medelålder att dö med covid är högre än den förväntade livslängden borde några varningsklockor ringa. Iaf om man är lite nykter och nyanserad. Och har dessutom över 80% andra bakomliggande sjukdomar så kan det inte bli mer tydligt att man inte kan sitta och jämföra dödstal mellan länder. Det säger ungefär noll.

Varningsklockor ringer i och med ditt tunna argument att medelåldern avgör huruvida du dog i förtid eller ej. Dödstal länder emellan berörde jag inte över huvud taget i mitt tidigare inlägg.
Citera
2021-07-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Gör det något om smittspridningen ökar bland 18-40 åringar? De tycks klara denna förkylning väldigt bra.

Vad är det för förkylning du syftar på? Har den något med Covid 19 att göra?
Citera
2021-07-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så när skolan var i gång i våras så var barnen största gruppen smittade p.g.a. vaccinet men nu på sommarlovet är det inte största gruppen smittade för att vaccinationen har vad då, minskat?

Vet du vad, det är ok att ha olika uppfattningar. Jag delar inte din. Smittspridning bedrivs i skolan bland barn och ungdomar, det är jag övertygad om. Men det finns också andra faktorier som påverkar smittspridning. Lika så kommer olika varianter påverka hur smittspridningen är, liksom årstider och restriktioner och vaccinationer.

Som sagt den Schweiziska skolstudien visade på minimal smitta i skolmiljö. Minskningen skedde som sagt långt innan sommarlovet i Sverige. Det visar data fullt tydligt. Smittan följer de vuxna med en lag på 1-2 veckor vilket är klara indikationer på att smittan i huvudsak drivs från vuxna.
Citera
2021-07-10, 18:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Varningsklockor ringer i och med ditt tunna argument att medelåldern avgör huruvida du dog i förtid eller ej. Dödstal länder emellan berörde jag inte över huvud taget i mitt tidigare inlägg.

Man kan dö av vad fan som helst om man är 85 år och multisjuk. Nu dök covid upp från ingenstans och alla går bananas över att folk dör. Något som folk alltid gjort och alltid kommer att göra.
Citera
2021-07-10, 18:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Japp, håller med.
Problemet blir att när skolorna går igång är fortfarande rätt många 18-40 inte fullt vaccinerade och då får vi fart på smittspridningen igen. Vi ser det nu i Storbritannien, Nederländerna m.fl. där deltan kommit gång redan. Gör vi inget åt det kommer det bli en ny våg här också.
Och det enda vi gör just nu är att släppa på festandet mm.

Vaccinet hjälper tydligen inte för att få hejd på spridningen då det ständigt uppstår nya mutationer.

Vaccinet var uppenbarligen inte den lösning många förväntade sig.

Citat:
Gör vi inget åt det kommer det bli en ny våg här också.

Vad är det vi bör göra tycker du?

Ska vi stänga ner hela världen för evig framtid eller hur har du tänkt dig att vi ska gå vidare nu?
Citera
2021-07-10, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man kan dö av vad fan som helst om man är 85 år och multisjuk. Nu dök covid upp från ingenstans och alla går bananas över att folk dör. Något som folk alltid gjort och alltid kommer att göra.

Det är riktigt Kurtan: alla dör vi någon gång. Men önskvärt är att folk inte dör i förtid oavsett om de är multisjuka eller ej. Därtill är det även viktigt med folkhälsan i stort bland de levande t.ex. att motverka långtidscovid. I det läget så bromsar räddhågsna personer som du själv upp pandemibekämpningen när du gör allt för att demonisera covidvaccin och relativisera själva viruset.
Citera
2021-07-10, 18:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tegnell blir sågad i Aftonbladet av Frode Forland och Fredrik Elgh.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B3Rrp7/inga-bevis-att-snabba-atgarder-ar-battre

Citat:
Aftonbladets granskning visar att Sverige var långsammast i Norden när pandemin slog till.

– Än så länge har ingen kunnat påvisa att en snabb nedstängning skulle vara mera effektiv än en successiv, säger Anders Tegnell.

Hans norska kollega smittskyddsdirektör Frode Forland och professor Fredrik Elgh, känd kritiker av den svenska coronahanteringen, håller inte med.

Tegnell fortsätter att förneka, att erkänna att Sveriges strategi var ett haveri finns inte på kartan. Hade vi haft 15000 döda barn hade han också förnekat. Man får ju ändå ge honom kredit som världshistoriens näst bästa förnekare bortsett från Bagdag-Bob.

Anders Tegnells uttalanden i artikeln, visar hur han försöker flytta fokus, bort från fiaskot med att låta gränserna stå öppna. Anders Tegnell vill istället rikta uppmärksamheten mot dom negativa effekterna av att stänga ner samhället. Men det var inte öppet eller stängt samhälle som var den avgörande frågan. Den avgörande frågan var huruvida man valde att välkomna resenärer från länder med pågående epidemi.

Citat från Aftonbladet:
I Sverige tog det 29 dagar från dess att smittan tog fart tills maximala restriktioner var på plats. Det var fem dagar långsammare än Finland, åtta dagar långsammare än Norge och 15 dagar långsammare än Danmark. Var Sverige för långsamt?

Anders Tegnell:
Nej. Vi agerade i en takt som vi, utifrån de kunskaper och erfarenheter och möjligheter som vi hade då, tyckte var rimlig för att inte ta till åtgärder som förstörde mer än nödvändigt och få en effekt så fort som möjligt. Och vi fick en ganska snabb effekt även i Sverige om man jämför med resten av Europa. Än så länge har ingen kunnat påvisa att en snabb nedstängning skulle vara mera effektiv än en successiv.
Tror Anders Tegnell att han räddar samhället från skadliga åtgärder, genom att agera långsamt? Kan det inte vara tvärtom, att ifall man agerar långsamt, så hinner smittan spridas mycket mer? Då kommer man att behöva leva med hårdare åtgärder under en längre tid, jämfört med hur det hade varit med ett snabbt agerande.

När man har allt att vinna på att agera så snabbt som möjligt, så är det en mycket dålig idé att bara sitta ner och vänta.

Citat från Aftonbladet:
Om en ny pandemi drabbar världen, borde vi agera snabbare då än vi gjorde våren 2020?

Anders Tegnell:
Det får framtida utvärderingar möjligen kunna ge svar på. Men problemet är att nästa pandemi kommer att vara helt annorlunda och med hög sannolikhet att kräva helt andra typer av åtgärder. Om de ska införas snabbt eller inte är, tycker jag, en till stora delar obesvarad fråga.
Ja, nästa stora epidemi kan vara helt annorlunda. Men vi vet inte i förväg vilka egenskaper nästa epidemi kommer att ha. Kan det vara klokt att förbereda hur man ska agera mot ett nytt och okänt virus? Det är kanske inte en bra idé att låta gränserna stå öppna för ett virus med okända egenskaper.

Citat från Aftonbladet:
Tegnell har flera gånger pekat på att Sveriges strategi varit mer långsiktigt hållbar och sagt att att totala nedstängningar leder till att smittan blossar upp igen då samhället öppnas. Har inte våra grannländer visat att det visst går att justera nivån på restriktionerna allt eftersom?

Anders Tegnell:
Om du tittar på i stort sett alla länder i Europa där de öppnat upp igen så har de fått väldigt omfattande andra och tredje vågor. Det är Norge och Finland som är udda. Det är de som inte har följt det europeiska mönstret, inte tvärtom.
Påståendet att Sveriges strategi skulle vara "långsiktigt hållbar" är bara dumt pladder från Anders Tegnell. Det är inte långsiktigt hållbart att välkomna ett nytt och okänt virus med öppna armar.

Citat från Aftonbladet:
Varför har Sverige drabbats hårdare än våra nordiska grannländer?

Anders Tegnell:
Jag tror det är fel fråga. Varför har Norge och Finland drabbats mycket lindrigare än resten av Europa? Det är frågan som jag tycker är intressant. Och det vet jag inte varför det är så.
Som vanligt vill Anders Tegnell jämföra med dom länder som har misslyckats, istället för att jämföra med länder som har lyckats.

Citat från Aftonbladet:
Varför har Sverige drabbats hårdare än våra nordiska grannländer?

Anders Tegnell:
Jag tror det är fel fråga. Varför har Norge och Finland drabbats mycket lindrigare än resten av Europa? Det är frågan som jag tycker är intressant. Och det vet jag inte varför det är så.
Har Anders Tegnell provat att ställa den från till Norges och Finlands smittskyddsmyndigheter? Dom kanske sitter på svaret.

Citat från Aftonbladet:
Vad är den viktigaste lärdomen vi kan dra av pandemin?

Anders Tegnell:
Att vi behöver bygga upp en beredskap brett i samhället för den här typen av händelser.
Kan första steget vara att skrota Folkhälsomyndigheten, och istället bygga upp en fungerande smittskyddsmyndighet?

För att bygga upp en sådan myndighet, så rekryterar man förslagsvis någon som har lyckats bra med att bekämpa viruset.

I artikeln, så visar Anders Tegnell vilka retoriska grepp han använder för att flytta fokus bort från sitt egna misslyckande.
Citera
2021-07-10, 18:45
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Vad är det för förkylning du syftar på? Har den något med Covid 19 att göra?

Nej, att jämföra covid-19 med förkylningar är ett hån mot förkylningar. Förkylningar är oftast klart värre. Vilket iofs inte säger jättemycket med tanke på att covid-19 sällan ens märks av bland personer i nämnda kategorin 18-40.
Citera
2021-07-10, 18:46
Medlem
MittMalmoes avatar
Malta har som första EU-land stängt gränsen för icke vaccinerade ... negativt test duger inte.

Då vår svenska regering högst troligen fått samma order uppifrån väntar vi och ser när de samlar mod att göra samma sak... bara en tidsfråga

https://www.aljazeera.com/news/2021/7/9/malta-bans-all-visitors-who-arent-fully-vaccinated-against-covid
Citera
2021-07-10, 18:48
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Du lider av Vaccine Anxiety Syndrome..

Jag har ingen som helst ångest över vaccinet. Varför skulle jag? Jag tänker ju inte ens ta det.
Citera
2021-07-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej, att jämföra covid-19 med förkylningar är ett hån mot förkylningar. Förkylningar är oftast klart värre. Vilket iofs inte säger jättemycket med tanke på att covid-19 sällan ens märks av bland personer i nämnda kategorin 18-40.

Kom gärna med en källa till ditt påstående att förkylningar är värre än Covid 19.
Citera
2021-07-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Jag har ingen som helst ångest över vaccinet. Varför skulle jag? Jag tänker ju inte ens ta det.

Med all respekt men det faktum att du inte tänker vaccinera dig tyder på rädsla alternativt idioti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in