2021-07-10, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Nu vet du att du har förlorat argumentet. Moderaternas besked från 2017 om budgeten förändrades inte. Har du ens sett klippet där Kristersson säger att han tänker bli statsminister även om de rödgröna blir större än Alliansen?
Så sturska ord och så lite substans..

AKB flög för att hon närmade sig SD. UK gick stenhårt in och sa att han inte skulle kompromissa, samarbeta, samtala, göra sig beroende av eller bilda regering på grundval av SD.

När du förnekade att detta var Ulfs mening uppmanade jag dig att källhänvisa ditt påstående. Då ger du mig en länk om vad AKB sa innan hon rök. Obegripligt korkat.
Senast redigerad av Krmkr 2021-07-10 kl. 16:20.
Citera
2021-07-10, 16:07
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr

AKB flög för att hon närmade sig SD. UK gick stenhårt in och sa att han inte skulle kompromissa, samarbeta, samtala, göra sig beroende av eller bilda regering på grundval av SD.

När du förnekade att detta var Ulfs mening upomanade jag dig att källhänvisa ditt påstående. Då ger du mig en länk om vad AKB sa innan hon rök. Obegripligt korkat.

Att AKB sparkades innebär förstås inget valsvek, hur tänker du där?
Du har ju misslyckats att ge källor för dina påståenden, skäms du inte?
Citera
2021-07-10, 16:13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Lita på att regeringen kommer vattna ur sin budget npy oervört för att få med sig både V och C

Jo med det är radikalt olika krav som V och C har och jag är inte säker på att Löfven är trollkonstnär av den graden att han klarar det.
Det beror helt på om de vill undvika extraval under ett valår och jag kan tänka mig att den dragningen är stark i flera partier.
Citera
2021-07-10, 16:26
Medlem
Citat:
Som sagt, det finns ingen av M, KD, L eller C som inte har brutit mot sina utfästelser innan valet.
Åtskillnaden dem emellan var att M och KD initierade valsveken genom att plötsligt vara beredda att göra sig beroende av SD. Utfallet av detta var att Stefan tre gånger på sju år, åtnjöt mest förtroende att bli statsminister av samtliga riksdagsledamöter.

1) vad har M och KD med C stora svek att göra?

2)2014-2018 var S beroende av SD också då man inte säkrat majoritet för sin budget. För att komma tillrätta med det kom man på den demokratiskt vedervärdige ”decemberöverrenskommelsen” - Löfvens verk.

3) partierna är alla beroende av varandra för att säkra majoritet. Om vissa partier tycker ganska lika i många sakfrågor kan man samarbeta. Det går därför nu att samarbeta med SD för de partier som som svängt mot mer restriktiv invandring, som S och M tex. Argumenten för att inte samarbeta med SD är idiotiska. ”Det kommer bli som Tyskland på 30 talet” och liknande idiotier. Om en tex moderat regering för stöd av SD kan man ju styra vilka förslag man lägger fram och se till att dessa inte är nazistiska om man nu är rädd för att SD är nazi i en dold agenda. SD har inte fått egen majoritet.

Snarare kommer SD krympa drastiskt när de måste börja förhandla. Att försöka stänga ute partiet genom att upprätta ”avtal” där man skiter i sina sakfrågor allt för att stänga ute detta parti leder ju såklart till att de ökar ännu mer. Det är så dumt att man baxnar.

Löfven kan enkelt säkra ”evigt” maktinnehav - gör upp med SD
Citera
2021-07-10, 16:31
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ulf lovade före valet 2018 att
- Inte ta hjälp av SD för att nå regeringsmakt.
- Inte samtala med SD.
- Inte kompromissa med SD
- Inte förhandla med SD.

M insåg att de aldrig (inom långt överskådlig framtid) kommer att få möjlighet att komma till makten utan SD eller S. Det är inte jättesvårt att inse varför de var tvugna att ta den vägen. Dessutom är det något deras väljare i stor utsträckning vill. Det är partiledningen som bromsat.
Dessutom är SD är ett demokratiskt valt parti enligt spelreglerna. Det är bara att gilla läget och rösta på något annat - Du har ju en åttamiljonerdels inflytande som resten av oss.
Citera
2021-07-10, 17:03
Medlem
Citat:

När du förnekade att detta var Ulfs mening uppmanade jag dig att källhänvisa ditt påstående. Då ger du mig en länk om vad AKB sa innan hon rök. Obegripligt korkat.
Det där är så långt från sanningen man kan komma. Ulf Kristersson förändrade aldrig någonting i synen på SD från det beslut som Moderaterna tog under AKBs ledning. Här är två citat från Kristersson i januari 2018:

"– Vem som helst får rösta på oss och stödja oss. Jag har inga problem att stå för min politik hela vägen fram. Om alternativet är att stå för någon annans politik finns många begränsningar. Jag tänker inte genomföra någon annans politik.

– I ett jättekomplicerat läge finns det ingen som har någon enkel majoritet att använda sig av. Då får man se vad som händer. Jag kommer stå för vår politik och jag kommer aldrig före valet säga att jag inte ens tänker försöka, och i praktiken säga att bollen får gå till S, som har ännu sämre möjlighet att få majoritet för sin politik.

– Mina värderingar är inte SD:s. Jag kommer inte samarbeta, samtala, samverka, samregera med SD, däremot ska mina väljare veta att jag kommer göra allt jag kan för att det jag går till val på ska få så stort genomslag som möjligt efter valet.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/rLWPbA/kristerssons-nya-markering-mot-sd

Moderaternas linje inför valet var glasklar. Passivt stöd från SD för att få igenom sin politik, men inget aktivt samarbete. Det var samma linje som Ebba Busch hade. Vad är det som är oklart med den hållningen? Varför låtsas du som att Kristersson har sagt något annat?
Senast redigerad av JeppeNil 2021-07-10 kl. 17:06.
Citera
2021-07-10, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jo med det är radikalt olika krav som V och C har och jag är inte säker på att Löfven är trollkonstnär av den graden att han klarar det.
Det beror helt på om de vill undvika extraval under ett valår och jag kan tänka mig att den dragningen är stark i flera partier.
Inte ens oppositionen vill ha ett extraval såhär tätt inpå ordinarie val.
Citera
2021-07-10, 17:46
Medlem
NoTruces avatar
Löfven valdes alltså med 173 nejröster. Det skulle krävas 175 för att valet inte skulle gå igenom. I det läget vore det anständigt och klädsamt att inse att det framöver kommer bli svårt att samarbeta och därmed tacka nej till statministerposten. Men det här bevisar med all önskvärd tydlighet att för en sosse är makten, och att hålla fast vid den, allt. Har Löfven gjort någon form av självreflektion är den max tio minuter framför morgonspegeln och sedan: Fuck it, jag kör.

Så ovärdigt.
Citera
2021-07-10, 17:53
Medlem
Citat:
Du projicerar.
Jag har gett dig en källhänvisning till när Ulf säger före valet 2018 att
- Inte ta hjälp av SD för att nå regeringsmakt.
- Inte samtala med SD.
- Inte kompromissa med SD
- Inte förhandla med SD.

Du tolkar subjektivt uttalandet om "att köra in i kaklet" att Ulf i själva verket inte menade något av det han uttryckligen sa ovan.

Oavsett substans i dina påståenden så kommer dom inför nästa val att förhandla med SD och försöka ta makten.
Förhåll dig till detta istället, det känns som en mer meningsfull sysselsättning.
Citera
2021-07-10, 17:57
Medlem
Citat:
De regeringar som Sverige haft haft har inte baserats på partier som har sagt en sak före valet och sedan kommit överens om någonting helt annat. Är det så svårt att förstå den grundläggande skillnaden?

I alla val har du partier som har svikit sina vallöften. Oftast gäller detta partierna som sitter i regeringen eller som stöder den. En minoritetsregering måste kunna kompromissa med andra partier.

Sen så var ju Centern väldigt tydlig innan valet att de inte skulle ge någon inflytande till SD. Vilket de inte heller har gjort. Att Centern dessutom lovade att arbeta för en alliansregering är ju en annan sak. Med dessa två löften gick inte att kombinera efter valet.

Lyssnade man på vad Center sa innan valet så förstod man ju att det är viktigare för dem att stänga ute SD än att själva ingå i en regering.

En alliansregering hade behövt stöd av något annat parti. Hade detta blivit SD så skulle det var nödvändigt att förhandla med dem vid något tillfälle. Detta accepterade inte Centern pga av de då får inflytande.

Eftersom inget annat parti ville stödja en alliansregering så kunde inte Center göra detta pga av deras löfte om att inte ge SD inflytande.

I sitt tal i Almedalen 2018 så sa Anni Lööf följande.

"Centerpartiet vill bilda en regering med alliansen. Går inte det så vill vi söka stöd över blockgränsen. Vi kommer aldrig förhandla med Sverigedemokraterna"

(Mitt citat är inte ordagrant men det är andemeningen i det. Annie Lööf till och med betonar det som jag har fet markerat)

När hon håller talet så gör hon det som ledare för Centern. Så med vi menar hon Centerpartiet inte alliansen.

https://youtu.be/R8ULGVBSG5Y?t=1950

Tydligare än så kan det inte bli. De föredrar gå åt vänster än att ge SD något som helst inflytande. Vilket de sa innan valet.

Så Centern har inte svikit sitt vallöfte
Citera
2021-07-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I alla val har du partier som har svikit sina vallöften. Oftast gäller detta partierna som sitter i regeringen eller som stöder den. En minoritetsregering måste kunna kompromissa med andra partier.

Sen så var ju Centern väldigt tydlig innan valet att de inte skulle ge någon inflytande till SD. Vilket de inte heller har gjort. Att Centern dessutom lovade att arbeta för en alliansregering är ju en annan sak. Med dessa två löften gick inte att kombinera efter valet.

Lyssnade man på vad Center sa innan valet så förstod man ju att det är viktigare för dem att stänga ute SD än att själva ingå i en regering.

En alliansregering hade behövt stöd av något annat parti. Hade detta blivit SD så skulle det var nödvändigt att förhandla med dem vid något tillfälle. Detta accepterade inte Centern pga av de då får inflytande.

Eftersom inget annat parti ville stödja en alliansregering så kunde inte Center göra detta pga av deras löfte om att inte ge SD inflytande.

I sitt tal i Almedalen 2018 så sa Anni Lööf följande.

"Centerpartiet vill bilda en regering med alliansen. Går inte det så vill vi söka stöd över blockgränsen. Vi kommer aldrig förhandla med Sverigedemokraterna"

(Mitt citat är inte ordagrant men det är andemeningen i det. Annie Lööf till och med betonar det som jag har fet markerat)

När hon håller talet så gör hon det som ledare för Centern. Så med vi menar hon Centerpartiet inte alliansen.

https://youtu.be/R8ULGVBSG5Y?t=1950

Tydligare än så kan det inte bli. De föredrar gå åt vänster än att ge SD något som helst inflytande. Vilket de sa innan valet.

Så Centern har inte svikit sitt vallöfte
Vid vilka andra val har partier svikit centrala och avgörande vallöften?

Centerpartiet sade att de aldrig skulle bli ett stödparti till Socialdemokraterna. Det är ett vallöfte som de svek. Det spelar ingen roll vad de har sagt om SD. Om man har fått mandat av väljarna att inte släppa fram en S-regering och sedan gör det ändå är det odemokratiskt. Det går inte komma runt det. Då skulle C ha hedrat sina vallöften, röstat nej och gått till extraval istället.

På samma sätt var det odemokratiskt av Socialdemokraterna att gå med på marknadshyror och sämre arbetsrätt, vilket man lovade väljarna före valet att aldrig göra.

Januariavtalet var den mest demokratiföraktande sammansvärjningen som någonsin har existerat i Sverige. Det hade aldrig gått att vinna stöd för den i ett val eller i ett extraval. Ett av de största hoten mot legitimiteten för svensk demokrati som har presenterats.
Citera
2021-07-10, 18:29
Medlem
Citat:
Vid vilka andra val har partier svikit centrala och avgörande vallöften?

Centerpartiet sade att de aldrig skulle bli ett stödparti till Socialdemokraterna. Det är ett vallöfte som de svek. Det spelar ingen roll vad de har sagt om SD. Om man har fått mandat av väljarna att inte släppa fram en S-regering och sedan gör det ändå är det odemokratiskt. Det går inte komma runt det. Då skulle C ha hedrat sina vallöften, röstat nej och gått till extraval istället.

På samma sätt var det odemokratiskt av Socialdemokraterna att gå med på marknadshyror och sämre arbetsrätt, vilket man lovade väljarna före valet att aldrig göra.

Januariavtalet var den mest demokratiföraktande sammansvärjningen som någonsin har existerat i Sverige. Det hade aldrig gått att vinna stöd för den i ett val eller i ett extraval. Ett av de största hoten mot legitimiteten för svensk demokrati som har presenterats.

I sitt tal i Almedalen 2018 som var innan valet så sa Anni Lööf följande.

Socialdemokraterna är på andra sidan blockgränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in