2021-07-10, 16:32
Medlem
Mondhers avatar
Att tro eller inte tro handlar om fri vilja

Att vi inte förstår allt och vi alla är överens om det bör egentligen betyda att frågan om tro - dvs att tro på gud, ett nästa liv osv- handlar om fri vilja. Med andra ord, eftersom vi inte kan förstå allt så blir det vårt eget val att tro eller inte göra det. Hade vi förstått allt så hade det inte handlat om fri vilja längre för då har vi ju inget val. Förstår ni hur jag tänker?
Citera
2021-07-10, 16:36
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Att vi inte förstår allt och vi alla är överens om det bör egentligen betyda att frågan om tro - dvs att tro på gud, ett nästa liv osv- handlar om fri vilja. Med andra ord, eftersom vi inte kan förstå allt så blir det vårt eget val att tro eller inte göra det. Hade vi förstått allt så hade det inte handlat om fri vilja längre för då har vi ju inget val. Förstår ni hur jag tänker?
Kan du välja att tro på vad för tokerier som helst? Det kan inte jag.
Citera
2021-07-10, 16:39
Medlem
kajus333s avatar
Citat:

Hur skulle det se ut: att förstå allt?

Kan du ge en beskrivning av detta läget...
Citera
2021-07-10, 16:40
Medlem
lyxelitistens avatar
Jag tror fri vilja ska bytas ut mot Guds vilja. Då blir man lycklig. Att söka det absoluta är Guds vilja. Fri vilja leder till fördärvet.
Citera
2021-07-10, 16:42
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Kan du välja att tro på vad för tokerier som helst? Det kan inte jag.

Det handlar inte om vad det är man tror på här, det är ett annat ämne men faktumet att saker och ting "är lite för svårt för sen mänskliga hjärnan att förstå" gör att det blir ett eget val att tro eller inte tro.

Citat:
Ursprungligen postat av kajus333

Vänligen läs mitt svar ovan här.
Citera
2021-07-10, 16:44
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Men vad ska man tro på då? Vad betyder ens ordet Gud?

Kan du tro på bubbelibubb?
Citera
2021-07-10, 16:47
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Men vad ska man tro på då? Vad betyder ens ordet Gud?

Kan du tro på bubbelibubb?
Ok du har rätt.. jag vill bara nå 200 inlägg snabbt så att jag kan börja skriva egen litteratur
Citera
2021-07-10, 16:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns ingen fri vilja. Man är bara de elektrokemiska reaktionerna i ens hjärna, vilka är determinerade av ens gener, miljö, upplevelser etc. Den här tråden lever bara för att det finns så många som försöker dribbla bort detta uppenbara faktum för att det känns obehagligt för dem att veta att de är biologiska robotar.
Fri vilja finns, men självklart med vissa begränsningar och restriktioner. Dock är inte dessa randvillkor tillräckligt många för att det bara skulle finnas en enda möjlig utveckling.

Den här tråden lever enbart därför att det finns så många patetiska figurer som du som inte klarar av att leva med att de själva till väldigt stor del är sin lyckas smed -- eller sin olyckas smed. Du har ett val och det har du haft hela tiden. Och det vet du ju egentligen om, det är därför du är så förbannad och bitter på alla oss som VÄLJER att inte ställa upp på din bekväma livslögn.
Senast redigerad av nerdnerd 2021-07-10 kl. 16:51.
Citera
2021-07-10, 16:48
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Det handlar inte om vad det är man tror på här, det är ett annat ämne men faktumet att saker och ting "är lite för svårt för sen mänskliga hjärnan att förstå" gör att det blir ett eget val att tro eller inte tro.

Vänligen läs mitt svar ovan här.

Vad jag menar är att det inte går att tänka sig en värld där man förstår allt. Alltså är det meningslöst att infoga en sådan premiss i resonemanget som din.
Citera
2021-07-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Är det? jag kan inte välja att vilja bli hjärnkirurg hur mycket jag än skulle vilja att vilja det... kanske skulle kunna "tvinga" mig själv att försöka bli det men skulle aldrig klara av det utan att verkligen vilja det, vilket jag inte kan välja. Sen att jag nog inte skulle klara att bli det även om det inte fanns något hellre jag skulle vilja bli är en annan femma
Din fiktiva tvillingbror kanske vill bli hjärnkirurg? Även om de vuxit upp tillsammans och behandlats lika av omgivningen under hela sin uppväxt så kan tvillingar bevisligen göra olika livsval. Finns det då något i omgivningen som hindrar dig från att vilja bli hjärnkirurg men tillåter din fiktiva tvillingbror att vilja bli det? Eller handlar det bara om att ni är olika personer som vill olika saker?

Att du inte kan välja vad du skall vilja handlar om bristande förmåga. Frihet handlar om att omgivningen tillåter att du vill det du vill oavsett hur du kom fram till din ståndpunkt.
Citera
2021-07-10, 17:46
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333

Att förstå allt gå inte såklart, men du kan vara expert på att tänka logiskt. Speciellt om du är insatt i hur livet fungera.

Om du vet hur ett träd diagram så kan de flesta gå två steg ner, de kallas för svart vitt tänkande. Men en som förstå mer kan tänka långt ner i träd diagrammet.

Det är som dig, att du lägger ner din tid på att ställa en fråga som är obeskrivlig. Samtidigt du tillfredsställer dig att ställa denna dumma fråga när du i själva verket vet att den inte gå att besvaras.

Ställer du denna frågan vill du att personen ska stå inför något omöjligt, men sanningen är att personen som ha ett svart/vitt tänkande ställer dessa frågor som är omöjliga att besvara.
Citera
2021-07-10, 17:50
Medlem
Man kan inte välja att tro, antingen tror man eller så gör man det inte. Det finns olika faktorer inom verkligheten som påverkar huruvida människor tror eller inte. Det går inte läsa en religiös bok och förvänta sig att man ska börja tro på innehållet, det är nonsens. Därför är religiösa extremister patetiska, det är omöjligt och återigen omöjligt att tvinga människor till att börja tro, precis lika omöjligt är det att "välja" någonting att tro på. Det är inget aktivt val man gör och har heller aldrig varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in