Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
80-90% av smittan var ju borta tills skolorna stängde.
Annars har gruppen 20-29 varit större eller nästan lika stor som 10-19 hela pandemin utom några veckor i våras.
Jo, de tidigare varianterna var snällare. Det var med alfan, barn började drabbas. Deltan ser ut att gå ännu ett steg i fel riktning. Antingen blev barn i samma utsträckning smittade med de tidigare varianterna men det märktes inte, eller så började det med alfans intåg.
I Indonesien där smittan sprids mycket bland barnen (vilket inte där kan förklaras med att det beror på vaccinet varför de i så hög grad smittas jämfört med andra åldersgrupper) ser vi nu att hälften av dödsfallen bland barn är barn under 5 år. Även gravida kvinnor dör i en större utsträckning en tidigare. Jag skulle gissa på att gruppen 0-9 år också kommer bli stor till hösten om man fortsätter låta barnen trängas i skolan.
Man kan alltså inte titta på de snälla tidigare varianterna, utan man får titta på varje unik variant för sig. När alfan kom blev 10-19 år den största gruppen smittade och behåll den platsen fram till för två veckor sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Here we go again. Skolteorin. Trots att smittotalen två år i följd sjunkit långt innan sommarloven så vägrar idén att dö.
Om det nästa år även då visar sig att det smittotalen sjunker som en sten innan sommarloven börjar, skulle du då överge skol-teorin?
Nu är det väl inte så att någon kan tro att smittspridningen enbart beror på en sak. Våren, solen och värmen gör ju under på smittspridningen, det såg i våras och även våren innan. Det är inte det jag nämnde. Utan det jag skrev var att (nu förtydligade jag här, det gäller enbart alfan) 10-19 år var den största gruppen smittade och när våren kom minskade smittan i alla åldersgrupper men 10-19 år fortsatte att vara den största gruppen smittade. Men nu när det är sommar lov är de inte längre det.
Man vill påstå att smittan sprids mycket i hemmen och om barnen nu inte smittar varandra så är det ju föräldrarna som smittar de. men då är det ju konstigt att barnen är en större grupp smittade en deras föräldrar. Vem är det som smittar barnen då? Lika så är det hemma barnen blir smittade och inte i skolan så skulle väl de fortsätta vara den största gruppen smittade nu när de är hemma mer och inte i skolan?
Vi kan tro olika saker, det är ok för mig. Men ni kan aldrig få mig att tro att barn inte smittar varandra när de är den största gruppen smittade när skolan är i gång men inte när det är sommarlov.
Edit:
Ser att jag lyckades peta in ett extra är när jag skrev om att hälften av barnen som dör är under 5 år. Det kan ha uppfattats med detta extra "är" att hälften av de som dör i Indonesien är barn. Så är det naturligtvis inte. Vad jag menade var alltså att hälften av de barn som dör är under 5 år men självklart så är det fler äldre som dör en barn.