2021-07-10, 02:06
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Snarare tvärtom. Jag kan se att oavsett skäl så var det hon som fattade beslutet och är ansvarig för morden på sina barn.

Du verkar inte klara det.

Och jag antar att du tycker att man ska döma psykiskt sjuka människor till fängelse istället för rättspsykiatrisk vård också?

Märkligt det där, nästan som att människor med mentala problem inte hålls ansvariga för sina handlingar i ett civiliserat samhälle. Ytterst märkligt...
Citera
2021-07-10, 02:07
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Snarare tvärtom. Jag kan se att oavsett skäl så var det hon som fattade beslutet och är ansvarig för morden på sina barn.

Exakt hur många gånger till tänker du försöka pådyvla din uppfattning på andra?

Det är många sidor nu som du försökt med exakt samma åsikt.

Iom. att det inte verkar gå så bra, så kanske vi kan återgå till själva sakfrågan? 🤔

Som i det här fallet är betydligt större än skuldfrågan.
Citera
2021-07-10, 02:09
Medlem
droppas avatar
Citat:

Han va säkert ett as. Men kanske München by proxy va med? Vet inte vem någon av dom var. Men den kan ställa till det med
Sorry, stava fel.
Senast redigerad av droppa 2021-07-10 kl. 02:13.
Citera
2021-07-10, 02:11
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Exakt så.
Man måste kunna nyansera för att kunna se helheten och komma någonvart.
- Förutsatt att man har intresse av det - och inte bara av att framhäva sig själv, förstås.

Det är lätt att döma andra, desto svårare att försöka förstå en annan människas situation. Men det är ju klart, att försöka sätta sig in i vad som tycks ha varit en hopplös situation och söka förstå en medmänniskas innre smärta är ju bevisligen detsamma som att ursäkta allt.

Jösses... Människor det finns.
Citera
2021-07-10, 02:12
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Exakt hur många gånger till tänker du försöka pådyvla din uppfattning på andra?

Det är många sidor nu som du försökt med exakt samma åsikt.

Iom. att det inte verkar gå så bra, så kanske vi kan återgå till själva sakfrågan? 🤔

Som i det här fallet är betydligt större än skuldfrågan.
Jag väntar.
Vad är sakfrågan du tänker presentera?
Och med vilka källor?
Citera
2021-07-10, 02:12
Medlem
En sorglig händelse.

Funderar ibland - hade det inte varit bättre att mamman dödade pappan, och lät barnen leva?
Citera
2021-07-10, 02:16
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Och jag antar att du tycker att man ska döma psykiskt sjuka människor till fängelse istället för rättspsykiatrisk vård också?
Nej, men jag har inte något annat synsätt på deras ansvar för brottet om det inte mycket uppenbart handlar om vanföreställningar.

Menar du med din fråga att det handlar om vanföreställningar som drivit mamman?

Citat:
Märkligt det där, nästan som att människor med mentala problem inte hålls ansvariga för sina handlingar i ett civiliserat samhälle. Ytterst märkligt...
Nej det i sig är inte märkligt. Märkligt är dock när människor insjuknar hastigt, dödar, och sedan vårdas kort tid för att de tillfrisknar hastigt....

Var hon sjuk så var hon sjuk .. det innebär ändå att hon mördade sina barn.
Citera
2021-07-10, 02:18
Medlem
NewHopes avatar
Läs de inläggen igen. Ingen försöker ursäkta mamman utan bara förstå det ofattbara. Hon gjorde det inte för njutningens skull. Googla också om offrets psykologi, finns massa forskning på det, så kanske du blir mer ödmjuk till mänsklig lidande och tragedi.
Citat:
Människor som dig upphör aldrig att förvåna ... Eller mer exakt, jag blir inte förvånad längre..

Mammans mord på barnen kan inte ursäktas oavsett vad ni försöker påstå
Citera
2021-07-10, 02:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifaransriktning
Jo. I en situation då barn behöver omhändertas blir alla ev tingsrättsbeslut oviktiga. Det enda som styrs av dom besluten är vem som är juridisk part (=vårdnadshavarna) och således motpart för Socialnämnden.

LVU måste ju klubbas i Förvaltningsrätten. Om en tingsrätt precis har gett en pappa umgängesrätt, har jag väldigt svårt att tro att en förvaltningrätt direkt på en gång kommer att ta ifrån honom vårdnaden. Då måste det komma in nya uppgifter i så fall. De uppgifter som Tingsrätten har haft, har uppenbarligen inte räckt för att de ska anse fadern olämplig för att ha hand om sina barn ensam. Något akut omhändertagande i veckan, innan umgänget som han skulle ha haft nu denna helgen, skulle inte ha skett. En ny socutredning tar lång tid, och det måste som sagt finnas nya, färska saker att anmäla. Det går inte att be dem att älta om de gamla ett varv till.

Mamman skulle ha blivit tvungen att lämna barnen till pappan denna helgen om de hade levat, det råder det ingen tvekan om.
Citera
2021-07-10, 02:23
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Läs de inläggen igen. Ingen försöker ursäkta mamman utan bara förstå det ofattbara. Hon gjorde det inte för njutningens skull. Googla också om offrets psykologi, finns massa forskning på det, så kanske du blir mer ödmjuk till mänsklig lidande och tragedi.
Jag är helt övertygad om att jag är mer utbildad i offer och psykologi än du är -- och det baserar jag på ditt larviga inlägg och din ännu larvigare hänvisning.
Jag har dessutom - helt säkert till skillnad från dig, givet din floskelhänvisning - förbannat mycket erfarenhet och kunskap om offrens situation.
De som är offer i detta är barnen.

Sluta snora för mamman och inse att de som faktiskt förtjänar din empati är barnen.
Citera
2021-07-10, 02:24
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Nej, men jag har inte något annat synsätt på deras ansvar för brottet om det inte mycket uppenbart handlar om vanföreställningar.

Menar du med din fråga att det handlar om vanföreställningar som drivit mamman?

Nej det i sig är inte märkligt. Märkligt är dock när människor insjuknar hastigt, dödar, och sedan vårdas kort tid för att de tillfrisknar hastigt....

Var hon sjuk så var hon sjuk .. det innebär ändå att hon mördade sina barn.

Så du tror att deprimerande människor tänker klart då? Att människor som väljer att avsluta sina liv var vid sina sinnens fulla bruk, något som händer i en handvändning?

Samhället svek denna kvinna och hennes barn, det slutade i en fruktansvärd tragedi. Det är meningslöst att skuldbelägga oavsett vad man tycker om handlingen i sig.

Frågorna vi bör fokusera på är: hur kunde det hända, och vad gör vi för att det aldrig ska hända igen?
Citera
2021-07-10, 02:25
Medlem
droppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
LVU måste ju klubbas i Förvaltningsrätten. Om en tingsrätt precis har gett en pappa umgängesrätt, har jag väldigt svårt att tro att en förvaltningrätt direkt på en gång kommer att ta ifrån honom vårdnaden. Då måste det komma in nya uppgifter i så fall. De uppgifter som Tingsrätten har haft, har uppenbarligen inte räckt för att de ska anse fadern olämplig för att ha hand om sina barn ensam. Något akut omhändertagande i veckan, innan umgänget som han skulle ha haft nu denna helgen, skulle inte ha skett. En ny socutredning tar lång tid, och det måste som sagt finnas nya, färska saker att anmäla. Det går inte att be dem att älta om de gamla ett varv till.

Mamman skulle ha blivit tvungen att lämna barnen till pappan denna helgen om de hade levat, det råder det ingen tvekan om.
Mamman behöver ej göra ett överlämnade ifall hon ej känner sig trygg med det. Samt ifall hon märker att barnet ej är bekvämt. Isåfall måste polis tillkallas så att överlämnande verkställs. Haft många kvinnliga bekanta som gått genom det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in