2021-06-05, 11:43
Medlem
Kostcirkelns avatar
Hej!

Har idag bara A2-kort och tänker inom en snar framtid öka till A. Har i princip inte kört något sen jag tog kortet så jag tänker köpa en motorcykel och köra nån säsong eller två innan jag gör en ny uppkörning (annars kommer jag bara stressa i onödan).

Funderar på om man ska köpa en tung MC, strypa den till A2 och sedan efter uppkörningen ta bort strypningen. Finns det några gränser för hur mycket man rimligt kan strypa? Är det bättre att köpa en A2-hoj och sedan sälja den efter uppkörning för att då köpa en tung? Vill inte direkt behöva göra avkall på min tunga MC bara för att den ska gå att strypa till A2 (sen är det inget monster jag vill ha i alla fall men ändå).

Mvh
Citera
2021-06-05, 21:30
Medlem
killawifes avatar
Detta är vad som gäller:

A2 – mellanstor motorcykel

Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
Åldersgränsen för A2 är 18 år.

Så max 70 kW får hojen ha haft original. Så under 100 hk.

Om du ska köra upp på hojen så bör du ha i åtanke att det är rätt stor skillnad på att krypköra olika hojar så att du köper en som underlättar din uppkörning. Och du kan alltid sälja en och köpa en annan.
Citera
2021-07-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kostcirkeln
Hej!

Har idag bara A2-kort och tänker inom en snar framtid öka till A. Har i princip inte kört något sen jag tog kortet så jag tänker köpa en motorcykel och köra nån säsong eller två innan jag gör en ny uppkörning (annars kommer jag bara stressa i onödan).

Funderar på om man ska köpa en tung MC, strypa den till A2 och sedan efter uppkörningen ta bort strypningen. Finns det några gränser för hur mycket man rimligt kan strypa? Är det bättre att köpa en A2-hoj och sedan sälja den efter uppkörning för att då köpa en tung? Vill inte direkt behöva göra avkall på min tunga MC bara för att den ska gå att strypa till A2 (sen är det inget monster jag vill ha i alla fall men ändå).

Mvh

Köp dig en cbr 600f, riktigt trevlig A2 hoj som ostrypt blir ännu trevligare, det är en hoj du kommer köra i många år utan att tröttna på effekten, mycke hoj för pengarna
Citera
2021-07-10, 21:42
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oslo85
Köp dig en cbr 600f, riktigt trevlig A2 hoj som ostrypt blir ännu trevligare, det är en hoj du kommer köra i många år utan att tröttna på effekten, mycke hoj för pengarna

Tack för tipset, jag skulle tro att det blir något åt det hållet faktiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in