2021-07-09, 14:50
Medlem
baggebo1s avatar
Darkthrones senaste är riktigt bra, om man gillar den och vill ha lite samma grundmaterial men kryddat med mer black och med bättre produktion så kan man kolla upp Clandestine Blaze nya skiva. Rå och smutsig midtempo BM/HM.

https://www.youtube.com/watch?v=D3nR-K73yjY
Citera
2021-07-09, 16:42
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Mayhems senaste EP.
Mayhem - Atavistic Black Disorder / Kommando
https://www.youtube.com/watch?v=EulQaD_NpvE
Citera
2021-07-09, 16:50
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Mayhems senaste EP.
Mayhem - Atavistic Black Disorder / Kommando
https://www.youtube.com/watch?v=EulQaD_NpvE

Måste säga att det låter förvånansvärt bra faktiskt! Är dock mer skeptisk till deras punkcovers.
Citera
2021-07-09, 17:01
Avslutad
Citat:
Måste säga att det låter förvånansvärt bra faktiskt! Är dock mer skeptisk till deras punkcovers.
Snabblyssnade på deras covers.

Betyg: 5 zzzzz av 5 möjliga. Helt meningslösa, det finns ingen orsak att lyssna på dessa före originalen. Om man ens orkar lyssna på originalen d.v.s... Även de är ganska färglösa från första början.

Jag har bara en fråga: Vad är poängen?
Citera
2021-07-09, 17:07
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson

Betyg: 5 zzzzz av 5 möjliga. Helt meningslösa, det finns ingen orsak att lyssna på dessa före originalen. Om man ens orkar lyssna på originalen d.v.s... Även de är ganska färglösa från första början.

Precis, känns nästan som om Mayhem har blivit sellouts när det gör covers. Men de första låtarna som var deras egna låtar var rikligt bra.
Citera
2021-07-09, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson

Citat:
Precis, känns nästan som om Mayhem har blivit sellouts när det gör covers. Men de första låtarna som var deras egna låtar var rikligt bra.

Hade ni föredragit om dom kört BM stil på deras punkcovers? som Marduk gjorde med Rolling stones - Paint it black. Finns risk att det blir löjligt då men detta var faktiskt väldigt trist och onödigt.
Citera
2021-07-09, 17:44
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MENTgu
Hade ni föredragit om dom kört BM stil på deras punkcovers? som Marduk gjorde med Rolling stones - Paint it black. Finns risk att det blir löjligt då men detta var faktiskt väldigt trist och onödigt.

Helt ärligt så tycker jag att de skulle helt skrotat idén med att göra covers. Sedan är tycker jag inte heller att Marduks cover på Rolling Stones är så bra.
Citera
2021-07-09, 17:53
Avslutad
Citat:
Helt ärligt så tycker jag att de skulle helt skrotat idén med att göra covers. Sedan är tycker jag inte heller att Marduks cover på Rolling Stones är så bra.

Jag är övertygad om att Marduks cover är helt ironisk och gjord för att provocera humorlösa BM fans.
Nu när Mayhem lyckats få med alla sångare i studion så kunde dom fan gjort något legendariskt istället och skulle klart skippat lama coverlåtar. Trötta gubbar kanske.. Skulle kunna va kul att lyssna på fest men då håller Ramones originalet bättre.
Citera
2021-07-09, 18:00
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Jag är övertygad om att Marduks cover är helt ironisk och gjord för att provocera humorlösa BM fans.

Kan tänkas att Marduk var ironiska med sin cover. Jag gillar i alla fall deras "cover" på Märk hur' vår skugga tycker de gjorde den bra.

Citat:
Nu när Mayhem lyckats få med alla sångare i studion så kunde dom fan gjort något legendariskt istället och skulle klart skippat lama coverlåtar. Trötta gubbar kanske.. Skulle kunna va kul att lyssna på fest men då håller Ramones originalet bättre.

Ja, tråkigt att de bara gjorde covers med de andra sångarna. Det hade kunnat bli mycket bättre om de hade velat det. Trötta gubbar är de säkert och de bryr sig nog inte heller om vad vi tycker. Annat var det med de gamla Mayhem, de skulle aldrig kunna göra något kommersiellt, utan att vara trve var viktigast.
Citera
2021-07-09, 18:27
Avslutad
Citat:
Kan tänkas att Marduk var ironiska med sin cover. Jag gillar i alla fall deras "cover" på Märk hur' vår skugga tycker de gjorde den bra.

Ja, tråkigt att de bara gjorde covers med de andra sångarna. Det hade kunnat bli mycket bättre om de hade velat det. Trötta gubbar är de säkert och de bryr sig nog inte heller om vad vi tycker. Annat var det med de gamla Mayhem, de skulle aldrig kunna göra något kommersiellt, utan att vara trve var viktigast.

Dock anses väl inte punkcovers inom Black Metal-scenen vara så accepterat, hade bara väntat mig något mer extremt, detta var trist och kändes som.. lathet.
Efter Blasphemer's avgång låter Mayhem för säkert. Esoteric warfare och Daemon är bra men trötta. Varje tidigare album lät unikt och överraskande, tog risker. Hörde någon intervju där dom förklarar att deras senaste album är mer anpassade för Live framträdande.
Citera
2021-07-09, 18:45
Medlem
baggebo1s avatar
Det känns alltid lite meningslöst när folk gör covers som mer eller mindre följer originalet. Visst, "man hedrar sina favoritband", osv, och jag kan väl tycka att Slayer gör ganska hyggliga versioner av gamla punkklassiker på deras coverskiva. Riktigt jävla bra blir en cover först dock om bandet som ska göra covern ser att det finns en sorts outnyttjad potential i låten, och att den potentialen kan förverkligas genom att göra det till mer eller mindre en egen låt. Jag nämnde i en annan tråd Crowbars cover på Led Zeppelins No Quarter. Crowbar såg att det fanns ett annat sätt att göra den låten, att den redan hade den där sludgetyngden i grunden, och så förverkligade de den idén. Det tycker jag är en fantastisk cover. Ett par andra exempel på bra covers där bandet gör låten till sin egen, och slutresultatet passar den egna stilen är Brutal Truths cover på Germs Media Blitz och Today Is The Days cover på Chris Isaaks Wicked Game.

Länkar:

Crowbar:
https://www.youtube.com/watch?v=fasyYUPxCD4

Brutal Truth:
https://www.youtube.com/watch?v=wXILqYuwxNs

Today Is The Day:
https://www.youtube.com/watch?v=i2AgZxoWxwM

Jag pratar inte om att helt massakrera låtar till oigenkännlighet. Alla de här låtarna känns klart igen, men de passar ändå in i bandets egna repertoar. Så tycker jag att man kan göra bra covers. Har ni några exempel eller tips på bra covers? Gärna lyckade BM-versioner av låtar från andra genrer.
Citera
2021-07-09, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Jag pratar inte om att helt massakrera låtar till oigenkännlighet. Alla de här låtarna känns klart igen, men de passar ändå in i bandets egna repertoar. Så tycker jag att man kan göra bra covers. Har ni några exempel eller tips på bra covers? Gärna lyckade BM-versioner av låtar från andra genrer.

Behemoth - A Forest feat. Niklas Kvarforth Cover på The Cure, hurvida den är lyckad eller ej är en smaksak, men definitivt gjort om den till sitt eget. Slår den Carpathian Forest version?
Senast redigerad av MENTgu 2021-07-09 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in