2021-07-09, 14:09
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För få tester? Vi testar som galningar här och det är ett stort problem... Man borde bara testa på avloppsvattnet. Det räcker gott och väl och där ser man klart och tydligt att smittan har minskat kraftigt i sthlm.
Du vet att man måste sekvensiera sina tester för att se vilka mutationer man har. tillbaka till dott påstående så nej de länder som tidigare infört hårdare restriktioner drabbad inte hårdare utav de nya vatiantetna, det är bare de länderna med bristfällig c19 hantering som inte känner till smittan de har i landet.
Citera
2021-07-09, 14:10
Medlem
Otroligs avatar
Vet inte hur de burit sig åt i Värmland men de verkar ha fått ordning på sitt Delta-utbrott. För några veckor sen rapporterade de runt 400-500 fall i veckan - denna vecka rapporterade de totalt 68. Att skolorna är stängda och folk har gått på semester lär definitivt ha påverkat.
Citera
2021-07-09, 14:11
Medlem
Jag är förvånad över den stora vaccinationsviljan i Sverige faktiskt.

67.4% av vuxna befolkningen har fått sin första dos nu. Jag utgår ifrån att vi kommer att komma upp i åtminstone 85% vilket är fantastiskt fin siffra naturligtvis.

Kommer placera Sverige i den absoluta toppen om man ser till personer över 18 år iallafall.
Citera
2021-07-09, 14:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte

67.4% av vuxna befolkningen har fått sin första dos nu. Jag utgår ifrån att vi kommer att komma upp i åtminstone 85% vilket är fantastiskt fin siffra naturligtvis.

Kommer placera Sverige i den absoluta toppen om man ser till personer över 18 år iallafall.

Tror absolut vi kan komma upp i det på längre sikt. Många vill av förklarliga skäl vänta tills experimentfasen är över.

Jag kan tänka mig ta vaccinet när den är över och tror att det är fler än jag som tänker likadant.

Sedan får vi inte glömma den naturliga immuniteten också som många redan har. Det ser mkt bra ut för oss.
Citera
2021-07-09, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Vet inte hur de burit sig åt i Värmland men de verkar ha fått ordning på sitt Delta-utbrott. För några veckor sen rapporterade de runt 400-500 fall i veckan - denna vecka rapporterade de totalt 68. Att skolorna är stängda och folk har gått på semester lär definitivt ha påverkat.
Skolungdomarna hänger väl med varandra ända tills föräldrarna får semester efter midsommar.
Edit: eller om det varit någon superspridartillställning.
Senast redigerad av fabbe2 2021-07-09 kl. 14:20.
Citera
2021-07-09, 14:27
Medlem
Citat:
Men den kraftiga minskningen av coronapatienter i behov av iva-vård som syntes i juni har nu stannat av, berättar Göran Karlström som är arbetsledare på intensivvårdsregistret.

- Nedgången har tappat fart. Vi hoppas nu att vi inte får några nya ökningar, säger Göran Karlström.
Varför dessa eviga pessimister med larm från IVA?

Nedgången har tappat fart? Vi är nere på typ en inläggning på IVA om dagen, knappt. Den 7e Juni var de 10 nya vårdtillfällen, 7 Juli ett enda vårdtillfälle, hur kan man få det till något illavarslande.
Citera
2021-07-09, 14:31
Medlem
Citat:

De vill väl ut och resa och politiker har bestämt att denna förkylning är det värsta som drabbat mänskligheten sedan ... är det värsta som drabbat mänskligheten och att man måste vaccinera sig för att komma någonstans.
Senast redigerad av HalHandyman 2021-07-09 kl. 14:35.
Citera
2021-07-09, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Nedgången har tappat fart? Vi är nere på typ en inläggning på IVA om dagen, knappt. Den 7e Juni var de 10 nya vårdtillfällen, 7 Juli ett enda vårdtillfälle, hur kan man få det till något illavarslande.

Håller med. Helt sinnessjukt.

Just nu är det 27 (!!) personer på IVA i HELA Sverige. Ett land med 11 miljoner invånare.

27 av 11.000.000

Absurt.
Citera
2021-07-09, 14:34
Medlem
Citat:

Låter lite konstigt.

Om det ligger 400 på IVA för att det lagts in många och sedan sjunker inläggningen till kanske 1-2 om dagen - då kommer det ju sjunka snabbt i början för att sedan plana av när vi närmar oss 0 inlagda.
Citera
2021-07-09, 14:35
Medlem
Otroligs avatar
Citat:

Väldigt märkligt. Det är klart att när det är få på IVA att nedgångarna inte kommer vara lika dramatiska - speciellt eftersom det finns patienter som legat upp emot någon månad eller mer på IVA. Dessutom, som jämförelse hade vi på IVA 90 inneliggande den här tidpunkten ifjol.

Så länge inskrivningarna är så få är det ju verkligen inget problem heller som du skriver.
Citera
2021-07-09, 14:36
Medlem
Citat:
Håller med. Helt sinnessjukt.

Just nu är det 27 (!!) personer på IVA i HELA Sverige. Ett land med 11 miljoner invånare.

27 av 11.000.000

Absurt.
Vänta tills de någon dag ramlar in 2-3 stycken på IVA och det direkt går ut hesa fredrik larm, "200% ökning på IVA" larmas i tidningarna samt rubriken "Ställ in resorna, återinför restriktionerna, fjärde vågen är här!". Sen framkommer det väl att det var 3 stycken bergsklättrare som föll från ett stup och råkade testa positivt på covid när dom lades in på IVA.
Citera
2021-07-09, 14:37
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja men hallå nu i skitsnackarstugan. Vi testar inte speciellt mycket alls liksom. Det är en ganska vanlig uppfattning att vi är bäst på test, men det är vi inte alls. Sanningen är att vi inte testar speciellt mycket. Vi är typ topp 50 i världen liksom. Inte mer. Så lägg ner det där skitsnacket om att vi testar mycket för det gör vi inte.
Det är sant, vi fick ju kritik från Danmark för att vi testar för dåligt och har stort mörkertal med smittspridningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in