2021-07-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Datan visar att vaccination hjälper bättre än infektion. Infektion är farlig. Och snälla du sluta använda dig av ord du inte förstår innebörden av. Du gör bara bort dig.

Vilket ord har jag använt mig av som jag inte förstår innebörden av menar du? Återigen försöker du förminska din motståndare för att du inte har något annat att komma med. Jag förstår att det är jobbigt att motarbeta sanningen som lyser igenom starkare och starkare i varje undersökning. Framförallt när jag har genomgått infektion och mår hur bra som helst och du måste oroa dig för variant x,y,z och boosta om och om igen.

Datan visar ju att infektion skyddar bättre än vaccin. Måste jag ständigt upprepa samma statistik. Jag får väl göra det.

Risk för återinfektion är mellan 0,001% och 0,4% efter ett års studier. Vad ligger andelen genombrottsinfektioner bland vaccinerade under ett år på? Länka gärna en studie som bevisar att vaccinet verkligen skyddar bättre i praktiken. Inte nån gammal irrelevant artikel om antikroppar tack utan verkliga siffror.

https://www.gov.uk/government/news/new-national-surveillance-of-possible-covid-19-reinfection-published-by-phe”
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-09 kl. 12:43.
Citera
2021-07-09, 12:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Lite svårt att hitta info om delta plus men det ser ut som om den sprids i Portugal o UK bland annat. Med kring 20% där så verkar ju den vara livskraftig. Ska bli intressant att se om den kommer öka ännu mer efterhand som att alla blir vaccinerade.

The variant, called "Delta with K417N" by Public Health England, includes two clades corresponding to the Pango lineages AY.1 and AY.2.[115] It has been nicknamed "Delta plus"[116] from "Delta plus K417N

Portugal 21.0%, Japan 20.0%, United Kingdom 18.0%, Switzerland 17.0%, United States of America 10.0%

https://cov-lineages.org/lineage.html?lineage=AY.1
Citera
2021-07-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Lite svårt att hitta info om delta plus men det ser ut som om den sprids i Portugal o UK bland annat. Med kring 20% där så verkar ju den vara livskraftig. Ska bli intressant att se om den kommer öka ännu mer efterhand som att alla blir vaccinerade.

The variant, called "Delta with K417N" by Public Health England, includes two clades corresponding to the Pango lineages AY.1 and AY.2.[115] It has been nicknamed "Delta plus"[116] from "Delta plus K417N

Portugal 21.0%, Japan 20.0%, United Kingdom 18.0%, Switzerland 17.0%, United States of America 10.0%

https://cov-lineages.org/lineage.html?lineage=AY.1

Portugal har haft det svettigt på sistone. Verkar som Delta och Delta + gillar värme.

Vad är skillnaden mellan Delta och plusvarianten? Förutom att + smittar mer.
Citera
2021-07-09, 13:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Portugal har haft det svettigt på sistone. Verkar som Delta och Delta + gillar värme.

Verkar som de mest lockdown och maskfanatiska länderna har mest bekymmer med varianterna. Eller har jag missat nåt?
Citera
2021-07-09, 13:17
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Verkar som de mest lockdown och maskfanatiska länderna har mest bekymmer med varianterna. Eller har jag missat nåt?
Ja. Det mesta (Australien, Nya Zeeland, Korea, Hong Kong, Taiwan etc. etc.). *hihi*
Citera
2021-07-09, 13:18
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja men eller hur. Vi pratar alltså om huruvida barn driver smittan. Det gör de. Men det verkar trådens fyllo inte fatta. Hans åsikt är att då borde föräldrarna dö. Vi andra (nej, inte du) som tänker som normala männoskor klarar typ av att hålla två tankar i huvet samtidigt. Man kan bli smittad utan att dö liksom. Fattar du? Nej., antagligen inte. Gå nu hem och sov ruset av dig istället för att fyllsvamla på internet om saker du inte förstår. *hihi*
Det vore också intressant om "barn" specificerades närmare.

Är det personer som inte lärt sig prata och gå ännu, kanske som just inskolats på föris/dagis?

Eller är det sådana med hår på könsorganenen som super och knullar medan föräldrarna lämnat utrymme för FF-fester medan föräldrarna åkt till sommarstället i ensamhet?

"Barn", alla mellan 0 och 18 år är förmodligen den mest heterogena gruppen vi har i samhället. Både fysiologiskt och socialt sett.

"Barn" driver inte smitta"/"Barn driver smitta" kan nog båda vara sant på samma gång.

17 åringar kanske driver smittspridning i större utsträckning än 3-åringar?
Citera
2021-07-09, 13:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja. Det mesta (Australien, Nya Zeeland, Korea, Hong Kong, Taiwan etc. etc.). *hihi*

HIHI din lilla körsbärsplockare. Jämför med länder i Europa! Australien är delvis i lockdown för tillfället. Vi får se hur det går.. De verkar ligga efter med vaccineringen dessutom. Kan bli tufft om det blir ett utbrott där med så liten naturlig immunitet och många med lite för stor ölmage.
Citera
2021-07-09, 13:24
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det vore också intressant om "barn" specificerades närmare.

Är det personer som inte lärt sig prata och gå ännu, kanske som just inskolats på föris/dagis?

Eller är det sådana med hår på könsorganenen som super och knullar medan föräldrarna lämnat utrymme för FF-fester medan föräldrarna åkt till sommarstället i ensamhet?

"Barn", alla mellan 0 och 18 år är förmodligen den mest heterogena gruppen vi har i samhället. Både fysiologiskt och socialt sett.

"Barn" driver inte smitta"/"Barn driver smitta" kan nog båda vara sant på samma gång.

17 åringar kanske driver smittspridning i större utsträckning än 3-åringar?
Personer som närvarar i barnomsorg- och utbildningsrelaterade aktiviteter i en miljö organiserad av typ respektive nations förskole- och utbildningsväsende? Från dagis till universitet liksom. Det är individer som vistas i den miljön som driver smittan. Mest barn, typ. Men om du känner till någon vuxen som går på dagis kan vi räkna med den personen också.
Citera
2021-07-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ja men eller hur. Vi pratar alltså om huruvida barn driver smittan. Det gör de. Men det verkar trådens fyllo inte fatta. Hans åsikt är att då borde föräldrrna dö. Vi andra (nej, inte du) som tänker som normala männoskor klarar typ av att hålla två tankar i huvet samtidigt. Man kan bli smittad utan att dö liksom. Fattar du? Nej., antagligen inte. Gå nu hem och sov ruset av dig istället för att fyllsvamla på internet om saker du inte förstår. *hihi*

Jag har inte uttryckt någon åsikt om smittspridning bland barn utan enbart din pinsamma retorik. Men om du ber om mi åsikt kan jag framföra den.

Även om smittspridning sker bland barn så tycker jag att deras frihet väger mycket tyngre än ett virus som knappt orsakar någon relevant överdödlighet (kumulativ eller åldersstandardiserad). Om vi börjar riskera barns hälsa vid minsta lilla avvikelse är vi på helt fel väg tycker jag. Hur många friska föräldrar dör av covid? Är det en stor andel av alla döda föräldrar? Med tanke på att medelåldern bland döda i covid är 83 år och nästan 90% underliggande sjukdom kan vi nog räkna ut det ganska enkelt. Vi har runt 150 döda på 18 månader under 50 år. 15 av dom var friska. Många föräldrar som dött på grund av sina barn va? Behöver jag ta fram statistik över hur många under 50 som dör varje år totalt så du förstår vilken liten siffra det är?

PS. Jag tog nyss en stänkare fin lagrad tequila för att fira alla goda nyheter angående naturlig immunitet, vilket jag besitter. Tänker ändå betydligt klarare än alarmist-armén.
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-09 kl. 13:29.
Citera
2021-07-09, 13:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

+ Varianten har ytterligare en mutation som är associerad med immune escape.

Sydafrikanska hade den mutationen o AZ hade bara 10 procent effektivitet mot den så Sydafrika slutade använda AZ.
Citera
2021-07-09, 13:27
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Antagligen beror det på att de är just de länderna som sekvensierar mer också därför upptäcks de där först. Länder som ex sverige kommer det som en övetaskning pga för få tester och inkompetens i att förstå detta viruset.
Citera
2021-07-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ja men hej hopp. Du verkar ha typ svårt för det här med att skilja på att dö och att bli smittad. Nu gällde frågan om barn driver smittan, inte om deras föräldrar dör. Inget annat. Gå nu hem och sov ruset av dig. *hihi*

Varför skrev du följande då?

”Hans åsikt är att då borde föräldrrna dö”

Som vanligt ett av dina urusla retoriska knep som sköt dig i benet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in