Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Om jag som anhörig till en människa ihjälkörd av ett rattfyllo skulle få en tidigare dömd rattfyllerist som ombud i en rättegång så skulle jag uppskatta kännedom om detta.
Om jag som misshandelsoffer fick en jurist som som biträde som suttit inne för grov misshandel så skulle jag helst vilja känna till dennes bakgrund.
Därför bör inte förtalslagstiftningen förhindra att den grundlagsskyddade offentlighetsprincipen inte ska få råda. Domar är enligt grundlagen offentliga och bör så vara fullt ut.
Att du inte förstår det säger en hel del om dig som människa, men det ingår i symptombilden.
Ja är det din uppfattning så är det så, men det skulle inte vara rätt.
Hur skulle du skriva den lagen?
"Anhörig" - räcker kusin? Eller kompis granne? Gammal klasskamrat?
DÅ är det rätt att enligt din lag att få sprida uppgifter om gamla domslut?
Alla har rätt undersöka sina ombud på egen hand. Men att konkurrenter tex sprider domslut för att få egna fördelar ska alltid vara förtal. Eller om man vill ha en fördel i en fastighetsaffär.
En sådan lag skulle självklart utnyttjas, eller tror du att det skulle spridas automatiskt på något magiskt
gott sätt?
En person nyttjar ett ombud med tidigare misshandelsdom, då menar du att det automatiskt hem ett brev med domen.
Du inser ju riskerna (borde iaf) att det blir motparten som skickar domslut för att störa rättprocessen?
Det skulle inte funka.
Återigen, lagen skulle faktiskt redan idag kunna godkänna en sådan publicering.
OM det verkligen fanns anledning.
Men detta var i en fastighetsaffär.... alltså förtal.