Citat:
Ursprungligen postat av
Necris
Troligtvis skulle även jag känna mest samhörighet med afrikanen. En etniskt svensk person behöver naturligtvis ha svensk kultur och "vara svensk" för att samhörigheten ska vara på max, och då blir det mer samhörighet än med afrikanen med svensk kultur.
Dra nu detta vidare och återkom till vad jag började fråga dig om: Om hela sverige ersätts med afrikaner med svensk kultur så anser jag att jag förlorat något. I den ursprungliga liknelsen så hade det väll varit som om du satt och åt med din familj, men istället för att en främling är där så är där flera som helt enkelt tagit din familjs plats.
Där din pappa brukade sitta så sitter nu någon som verkar vara din far, men när du tittar någa så är det inte alls han. Din mor märker du tydligare, det är som om någon bara klätt sig i en peruk som motsvarar hennes hår och nu sitter hon på din mors plats och låtsas vara henne.
Din sambo är borta, det är du säker på. Denna ersättare gör i stort sätt rätt men alla detaljerna är fel. Det sorgligaste är dina barn, du vet att de är borta och även om dessa vid bordet växer upp och får egna barn så är din familj borta när du själv är borta. Andra som låtsas vara din familj kommer fortsätta äta här, men det kommer inte vara samma sak.
Du försöker glömma att du lagt märke till något och äter vidare medans du låtsas som om allt är bra.
Oavsett vilken liknelse du väljer, ovanstående eller den ursprungliga med främligen så måste du ju förstår att för en del känns situationen obehaglig. Det finns många som inte vill ha hit fler invandrare alls, eller inte ha några här överhuvudtaget, utan att de är hatiska. Man bör ha rätt att anse att sverige är för svenskar. Självklart behöver inte samhället respektera dessa personers åsikter, men man måste förstå att man kan vilja ha det som är ens eget utan att samtidigt vilja att andra inte ska ha något, oavsett om det är resultatet eller ej.
Sen gör du nog bäst i att omgående sätta dig in i situationen och verkligen förstå att även utan någon invandring alls framöver blir svenskarna ändå en minoritet i framtiden, det är inte ens debaterbart. Diskussionen handlar alltså inte om en reglerad invandring som gör att svenskarna kan överleva. När vi väl är en minoritet kommer det stora antalet förhållanden mellan de få kvarvarande svenskarna och olika invandrare att snabba på svenskens undergång.
Det är i den kontexten du måste se denna diskussionen med främlingar och folk som ersätter din familj.
Ja, jag håller med om att Sverige skulle bli väldigt annorlunda så som du beskriver det. Och jag skulle inte heller tycka att det känns helt svenskt, men det är för att man är van vid att Sverige är fullt av blonda blåögda människor. Så så bör det också förbli till största del för att Sverige skall kunna fortsätta vara speciell.
Att blanda olika etniciteter så alla smälter samman till en och samma blandade etnicitet, skulle i förlängningen kunna expanderas till att alla skall se exakt likadana ut. Och hur roligt skulle det vara? Det är ju härligt med variation, och så bör det förbli.
Därmed inte sagt att man inte skall släppa in en enda invandrare. Såpass som det kom förr i tiden, tycker jag är perfekt. Det är lagom. Jag anser att det behövs lite variation, det blir mer spännande. Återigen, så länge de som kommer är skötsamma.
Jag respekterar att vissa endast vill ha svenskar i Sverige, blonda blåögda människor, men de får ändå acceptera vad den stora massan vill, och det är invandring i lagom dos. Tänk om jag skulle vilja att alla bilar skulle se ut som rosa grisar? Då hade jag velat att folk kan respektera min vilja, därmed hade jag ju förstått att jag inte kan kräva att det införs, eftersom de stora massan inte vill ha det så.
På samma sätt måste också de som inte vill se en enda icke-vit människa i Sverige, snällt acceptera att det aldrig kommer att ske, åtminstone inte under deras livstid. Jag skulle tippa på "aldrig". Det är inte ens genomförbart, för då skulle man behöva slita sönder familjer, ta ifrån svenskar adoptivbarn och allt det där. Helt orealistiskt.
Dock måste man kunna diskutera allt detta. Och det är EXAKT detta som denna tråd existerar på grund av! Det är en sådan otrolig sensation att Kristersson säger att invandringen har blivit en belastning, att det diskuteras för fullt på diverse forum och i sociala medier. Det är sjukt! Det borde inte bli en rubrik av det överhuvudtaget. Det är en självklarhet att invandring är en belastning, hur skulle det INTE kunna vara det? Det är ju inte "färdiga svenskar", dvs. svensktalande, i svensk kultur och seder utbildade, och i svensk lag utbildade personer som kommer hit och skriver på anställningsavtal det första de gör när de sätter sin fot här. Utan det är personer som varken kan svenska eller hur man ens beter sig här i Sverige, vilket ju inte är konstigt, men så är det oavsett.
Och då blir de naturligtvis en ekonomisk belastning för Sverige.
Hade de inte varit en belastning, så hade ju regeringen tagit in 1 miljon invandrare i veckan och gjort Sverige till världens rikaste och mest framgångsrika land. Men så är alltså inte fallet. Det är inte så enkelt. Kristersson har 100% rätt.