2021-07-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Åkesson anmälde väl Löfven till KU då han blev kallad nazist? Löfven blev friad. Nu var det ingen rättegång, jag vet det, men jag undrar hur det skulle gå om någon utpekad SD-politiker anmälde de som kallade dom nazister/rasister/brunhöger och liknande. Tveksamt att en åklagare skulle driva frågan, utan det skulle de få driva som enskilt åtal med de risker det innebär.

Sossarna baktalar dagligen alla motståndare som det ser ut nu. Titta bara på Twitter hur ledande sossar beter sig (säger inte att andra politiker beter sig bättre).

Att sossarna i viss mån har frikort, beror på hur djupt inflätat sosseriet är i samhället. Det är en gräsrotsrörelse med hundra år på nacken.

Som du säger, KU prövar inte straffrättsliga frågor.

Vill även flika in att det är viss skillnad mellan att politiker kastar skit på varandra och att politiker använder sitt inflytande för att kasta skit på enskilda medborgare.
2021-07-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Jag tror inte vi kommer särskilt mycket närmare varandra i den här frågan. Så jag tror vi avslutar med en kort poäng.

Är Ebba dömd för grovt förtal?
Svar ja.

Fel. Igen.
Det är just precis det hon inte är. Om hon vore det, då hade du kunnat presentera domen som dömer henne. Men det kan du inte för det finns ingen dom, eftersom hon inte är dömd.

Det är otroligt att du är så naiv, eller rent av korkad(?) att du gör just det påståendet efter den diskussion vi precis haft. Men det är ungefär lika korkat som att du tror att du bestämmer att jag inte ska få skriva mer om saken, eller är du kanske schizofren?
2021-07-08, 21:31
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Som jag nämnt flera gånger ovan så har jag inte följt det här ärendet särskilt noga, om ens alls.

Däremot ställer jag mig ytterst tveksam till att en advokat skulle ge uttryck för att detta inte utgör förtal. Vem handlade det om och på vilken grund menade han eller hon att det inte utgjorde förtal..?
Ebbas advokat gjorde det förpliktigat som hennes ombud i frågan innan han meddelade Ebba att hon borde godta strafföreläggandet - ingen annan såvitt jag vet.
2021-07-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Fel. Igen.
Det är just precis det hon inte är. Om hon vore det, då hade du kunnat presentera domen som dömer henne. Men det kan du inte för det finns ingen dom, eftersom hon inte är dömd.

Det är otroligt att du är så naiv, eller rent av korkad(?) att du gör just det påståendet efter den diskussion vi precis haft. Men det är ungefär lika korkat som att du tror att du bestämmer att jag inte ska få skriva mer om saken, eller är du kanske schizofren?

Som sagt, jag tror vi släpper det här.
Du anser inte att hon är dömd för ett brott, i hennes straffregister står det är hon är dömd för ett brott, rättsväsendet bedömer det som att hon är dömd för ett brott. Naturligtvis står det dig fritt att tycka annorlunda men det betyder inte att din uppfattning är korrekt. Inte heller har det någon relevans för skuldfrågan. Sedan att du invänder att hon inte är dömd för att det saknas en dom saknar helt betydelse för sakfrågan.

Men av intresse, och nu vet jag att jag kommer ångra det här, vad menar du att hon är då?

Ps. Bara så du inte glömmer så är jag fortsatt intresserad av advokaten du nämnde tidigare som uttalat sig i TV. Jag har googlat men hittar inget om det. Nu menar jag inte att ”klämma dit dig” eller liknande utan är genuint intresserad då jag inte alls ser utrymme för en sådan tolkning.
2021-07-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ebbas advokat gjorde det förpliktigat som hennes ombud i frågan innan han meddelade Ebba att hon borde godta strafföreläggandet - ingen annan såvitt jag vet.

Ja jo… Att ens ombud hävdar ens oskuld ska man kanske inte dra på för stora växlar kring. Angav han något resonemang eller var det klassikern ”min klient hävdar att hon är oskyldig”?
2021-07-08, 21:42
Medlem
Citat:

Vill även flika in att det är viss skillnad mellan att politiker kastar skit på varandra och att politiker använder sitt inflytande för att kasta skit på enskilda medborgare.

Du har inga tankar kring hur Binninge använt sitt inflytande för att kasta skita på Ebba? En "enskild medborgare" har ju inte precis Expressen som sin direktkanal. En "enskild medborgare" har ju inte direkt figurerat i pressen tidigare, allra minst i Assange-fallet.

Det är just denna totala blindhet inför det faktum att Ebba var mycket mer utsatt för Binninges smutskastning, än omvänt, som visar hur otroligt förvridna huvudena är på de flesta av er Ebba-hatare. Var och varannan vecka stod i Binninge i Expressen och anklagade Ebba för att luras och det ena med det andra, han påstod att Ebba var medveten om att Esbjörn var dement osv. Han försökte till och med göra gällande att hon skulle ha förfört Esbjörn och talade om en relation dem emellan, och så där höll det på. Binninge gjorde till och med en falsk polisanmälan i Esbjörns namn emot Ebba, och spred det genast till Expressen.
2021-07-08, 21:43
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ja jo… Att ens ombud hävdar ens oskuld ska man kanske inte dra på för stora växlar kring. Angav han något resonemang eller var det klassikern ”min klient hävdar att hon är oskyldig”?
Ja det och så menade han Tomas Olsson att den grovt förtalade hade kapitaliserat på sin dom genom att bilda en organisation som hade att tillvarata oskyldigt dömdas intresse. En organisation som sen 2015 stått helt stilla på tomgång och dessutom varit ideell. Ska se om jag hittar en länk - jodå jag hittade denna som jag faktiskt ej har läst https://www.svd.se/busch-forhors-inte-gjort-nagot-brottsligt-eller-fel/i/senaste/om/sverige

Här på denna sida finns i stort allt i olika länkar....https://omni.se/aklagaren-om-forhoret-jag-maste-fa-in-buschs-version/a/qAjErg
Senast redigerad av kubun 2021-07-08 kl. 21:49. Anledning: kompletteringslänk
2021-07-08, 21:49
Medlem
Citat:
Som sagt, jag tror vi släpper det här.

Vad är det för fel på dig? Du säger ideligen att du ska sluta.
Åsså fortsätter du.

Citat:
Du anser inte att hon är dömd för ett brott,

Det är inte en åsikt, det är ett faktum. Hon är inte dömd. Det finns ingen dom.

Citat:
Men av intresse, och nu vet jag att jag kommer ångra det här, vad menar du att hon är då?

Det är helt otroligt, efter alla gånger jag skrivit det rakt ut, så har du fortfarande inte fattat.
Jag menar att hon är oskyldig. Hon har inte begått det brott hon har erkänt.
Precis som Tomas Quick också var oskyldig till de brott han erkände. Quick dömdes ju dock tyvärr för brotten han erkänt, trots att han var oskyldig. I det fallet mycket beroende just på sitt erkännande, snarare än på någon bevisning, för det fanns det ju i princip ingen i det fallet. Ja, det var en rättsskandal av sällan skådat slag det. Men en intressant jämförelse just avseende erkännanden av en oskyldig, vilket inte alls är så ovanligt som man kan tro.
2021-07-08, 21:55
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Skillnad ja, men är det mer okay att Löfven som statsminister i riksdagstalarstolen kastar falska nazistepitet på en partiledare han inte gillar, än att Ebba berättar om en faktiskt dom hos en offentlig person på sin Facebooksida?

Jag vidhåller att Binninge var den som tog fastighetsaffären till media och drev den där, inte i rätten, för den kom hela tiden i andra hand. Han gjorde sig till en offentlig person. En offentlig person som betedde sig allt annat än klanderfritt.
2021-07-08, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja det och så menade han Tomas Olsson att den grovt förtalade hade kapitaliserat på sin dom genom att bilda en organisation som hade att tillvarata oskyldigt dömdas intresse. En organisation som sen 2015 stått helt stilla på tomgång och dessutom varit ideell. Ska se om jag hittar en länk - jodå jag hittade denna som jag faktiskt ej har läst https://www.svd.se/busch-forhors-inte-gjort-nagot-brottsligt-eller-fel/i/senaste/om/sverige

Här på denna sida finns i stort allt i olika länkar....https://omni.se/aklagaren-om-forhoret-jag-maste-fa-in-buschs-version/a/qAjErg
Rättssäkerhetsorganisationen är registrerad hos bolagsverket och uppgifterna förnyas regelbundet. Annars skulle organisationen falla ur registret. Det har vi redan rett ut tidigare i tråden.

https://www.allabolag.se/8024386107/rattssakerhetsorganisationen-ro

Jag har inget minne av att Olsson sa att Binninge kapitaliserat på organisationen, jag vill minnas att det var på domen. Det är för övrigt sant. Han har varit rättshaverist sedan dess.
2021-07-08, 22:02
Medlem
Citat:
Oaktat vad du anser om min närvaro vid studierna så kan vi ju konstatera att jag kommit till samma slutsats som övriga jurister i landet. Är det ens någon med faktisk sakkunskap som anser att detta inte utgör förtal..?
Har någon ifrågasatt detta? Att du har svårt med läsförståelsen är tydligt. Det är lagstiftningen som ifrågasätts. Av jurister, politiker och andra medborgare. Det är många som anser att sanningen omöjligen kan vara förtal, speciellt inte när det finns en grundlag som säger att domen är en offentlig handling. Att det finns politiker som vill begränsa grundlagarna är ett modernt påfund, om detta finns det fler exempel.
2021-07-08, 22:05
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Rättssäkerhetsorganisationen är registrerad hos bolagsverket och uppgifterna förnyas regelbundet. Annars skulle organisationen falla ur registret. Det har vi redan rett ut tidigare i tråden.

https://www.allabolag.se/8024386107/rattssakerhetsorganisationen-ro

Jag har inget minne av att Olsson sa att Binninge kapitaliserat på organisationen, jag vill minnas att det var på domen. Det är för övrigt sant. Han har varit rättshaverist sedan dess.
Att den finns registrerad är inte det samma som att den är verksam med det den en gång var ämnad till. Som sagt utrett.
Ja kapitaliserat på domen menar TO genom att JB tack vare den kom att starta organisationen vilket han med största sannolikhet inte kommit att göra annars - en organisation som förutom att vara ideell också för flera år sen gått i stå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in