Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Det här förstår jag inte.
Bara för att man är förstående till självmordssituationer, så förändrar det inte ett skit. Den som vill ta livet av sig gör det ändå. Inte tänker den personen att "fnirp förstår mig och min situation, så nu låter jag bli att ta livet av mig".
Det som behövs, är att folk i ett modernt samhälle behöver mer nära folk att ventilera med. Det existerar knappt idag, i det ytliga instagram-samhälle vi lever i. Där allt handlar om yta. Folk frågar hur man mår, men förväntar sig bara ett kort "bra" och inte en lång utläggning om hur dåligt man faktiskt mår. I brist på nära folk, måste psykvården ta över och finnas tillgänglig. Långt innan det gått så långt att man funderar på att ta livet av sig.
Jag menar precis som du att det behövs ett skyddsnät som är öppet om sådan problemtik långt innan man kastar sig framför tåget, det försvårar när andra i liknande men mer framskriden situation ställt sig framför tåget. När psykisk sjukdom leder till att arslen kallar dom för hora. Lyckligtvis tillhör inte maternal filicide vanligheterna.