Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag tänker ta min andra dos om 1 1/2 vecka, och sedan får det vara bra om vi inte får hit Sinovac eller något annat vaccin som bygger på hela, riktiga covid19-virus. Då kan jag tänka mig en jab av det också. Men i övrigt får det vara nog med det här nu. Efter dessa två (tre om jag får Sinovac) doser, så tar jag i så fall den riktiga sjukdomen i stället. Jag kommer ändå inte att få den lika hårt, som om jag inte hade tagit några sprutor alls. För det kommer en punkt, där fler sprutor med allt vad det innebär, ger en högre risk än själva sjukdomen.
I värsta fall dyker det upp en variant som är vaccinresistent och du får mer problem som vaccinerad än ovaccinerad. Detta pga det extremt dominanta antikroppssvar som vaccinen ger, som är många många gånger högre än av infektion. Då, i värsta fall, så är ditt immunförsvar för stelbent och oflexibelt för att hantera den nya mutationen. Säkert ganska låg sannolikhet på att det ska hända, men med alla sprutor du kan tänka dig att ta så blir det ju lite som att det enda ditt immunförsvar kan är att bekämpa de mutationer du är vaccinerad mot.
Jag förstår inte att man sätter likhetstecken mellan högt antal antikroppar och starkt skydd. Sannolikt är det ju så att kroppen ger ett hyfsat väl avvägt antikroppssvar på infektion, och det finns inget som säger att mer än så skulle vara bättre. För mycket av vad som helst är dåligt.