2021-07-08, 17:46
Medlem
spacesubs avatar
Hej!

Tänker ofta o mycket på en tidigare närstående till mig som valde att avsluta sitt liv via skjutvapen.
Kanske makaber fråga…men var är det vanligast att man väljer sätta skottet? Tinning/mun?

Varför väljer man ofta en plats som har känslomässig anknytning? Hur går tankarna generellt?

Förstår att det inte finns ett enkelt och svar som kan appliceras på alla som genomfört suicidförsök.
Citera
2021-07-08, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av spacesub
Hej!

Tänker ofta o mycket på en tidigare närstående till mig som valde att avsluta sitt liv via skjutvapen.
Kanske makaber fråga…men var är det vanligast att man väljer sätta skottet? Tinning/mun?

Varför väljer man ofta en plats som har känslomässig anknytning? Hur går tankarna generellt?

Förstår att det inte finns ett enkelt och svar som kan appliceras på alla som genomfört suicidförsök.

Jag har alltid känt att 90% av alla självmord begås till större delen av impulser.
Citera
2021-07-08, 17:52
Medlem
spacesubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darebuilder
Jag har alltid känt att 90% av alla självmord begås till större delen av impulser.

Tror att många gör det på impuls och ”tillfällighet. Dock finns det ju ett antal som planlägger ganska detaljerat.
Citera
2021-07-08, 17:55
Avslutad
Citat:
Tror att många gör det på impuls och ”tillfällighet. Dock finns det ju ett antal som planlägger ganska detaljerat.

Jo exakt men tror det sker mer vid avtändningar på droger, eventuella mediciner samt impulsiva tankar med ett snedvriden verklighetsförfattning. Men sen sker nog väldigt få "välplanerade" sådana med att skriva brev osv till sina nära.
Citera
2021-07-08, 18:03
Medlem
spacesubs avatar
Citat:
Jo exakt men tror det sker mer vid avtändningar på droger, eventuella mediciner samt impulsiva tankar med ett snedvriden verklighetsförfattning. Men sen sker nog väldigt få "välplanerade" sådana med att skriva brev osv till sina nära.

Personen jag tänker på skrev flera avskedsbrev och tog sig tid att åka till en av sin barndoms favoritplatser för att genomföra. Fattar ej.
Citera
2021-07-08, 18:06
Avslutad
Citat:
Personen jag tänker på skrev flera avskedsbrev och tog sig tid att åka till en av sin barndoms favoritplatser för att genomföra. Fattar ej.

Ah okej, det var la bara där hen kände det lättast att få ett avslut. Men det där med avskedsbrev osv fattar jag mig inte på, kan tycka ibland att det är ännu "taskigare" att skriva ett sådant än att inte skriva.
Citera
2021-07-08, 18:08
Medlem
spacesubs avatar
[quote=darebuilder|76502053]Ah okej, det var la bara där hen kände det lättast att få ett avslut. Men det där med avskedsbrev osv fattar jag mig inte på, kan tycka ibland att det är ännu "taskigare" att skriva ett sådant än att inte skriva.[/QUOTE

Tack för att du svarar. Ja, kanske enklaste avslutet där. Visst är så, att avskedsbrev kan ge mer frågor o skuldkänslor än utan.
Citera
2021-07-08, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ah okej, det var la bara där hen kände det lättast att få ett avslut. Men det där med avskedsbrev osv fattar jag mig inte på, kan tycka ibland att det är ännu "taskigare" att skriva ett sådant än att inte skriva.

tror det även förlänger lidandet för den som skriver , men klart , vissa vill väl kolla om det är rätt tid att genomföra allt , en tvekan med brevet kan då eventuellt avgöra om det ska skjutas upp ett tag till .

beklagar verkligen TS
Citera
2021-07-08, 18:11
Avslutad
[quote=spacesub|76502079]
Citat:
Ah okej, det var la bara där hen kände det lättast att få ett avslut. Men det där med avskedsbrev osv fattar jag mig inte på, kan tycka ibland att det är ännu "taskigare" att skriva ett sådant än att inte skriva.[/QUOTE

Tack för att du svarar. Ja, kanske enklaste avslutet där. Visst är så, att avskedsbrev kan ge mer frågor o skuldkänslor än utan.

Brukar ju vara så, man gör det där det är lättast och där man känner frid. Många väjer ju att förstöra andras liv genom att hoppa framför tåg eller nått, jag tycker det är så jävla fegt att ta självmord men om man nu ska göra det så ska det inte drabba någon oskyldig. Men så jävla fegt är det mot sina anhöriga... Men men alla har det tufft vissa klarar kriga sig igenom det andra pallar bara inte. Det är förståeligt.
Citera
2021-07-08, 18:14
Medlem
Citat:

?
Det är absolut bättre att lämna ett utförligt avskedsbrev, eftersom de efterlevande då åtminstone får en förklaring, enär en av de svåraste efterföljderna för de närstående som inte fick en förklaring just är att ständigt undra varför vederbörande beslutade att taga sig av daga.
Hade en vän som begick självmord för många år sedan och jag undrar än i dag varför han gjorde det, eftersom jag aldrig fick en förklaring.
Citera
2021-07-08, 18:19
Medlem
spacesubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
tror det även förlänger lidandet för den som skriver , men klart , vissa vill väl kolla om det är rätt tid att genomföra allt , en tvekan med brevet kan då eventuellt avgöra om det ska skjutas upp ett tag till .

beklagar verkligen TS

Tack, ingen fara. En person som jag tidigare haft en längre kärleksrelation med. Rent egoistiskt måste jag ju säga att jag är glad att det inte skedde när vi var ett par och att jag hade bearbetat förhållandet någorlunda vid tiden för självmordet.
Han har haft stor inverkan på mig.
Citera
2021-07-08, 18:21
Medlem
spacesubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
?
Det är absolut bättre att lämna ett utförligt avskedsbrev, eftersom de efterlevande då åtminstone får en förklaring, enär en av de svåraste efterföljderna för de närstående som inte fick en förklaring just är att ständigt undra varför vederbörande beslutade att taga sig av daga.
Hade en vän som begick självmord för många år sedan och jag undrar än i dag varför han gjorde det, eftersom jag aldrig fick en förklaring.

Ja du har ju rätt i det…såklart. Sålänge det inte handlar om avskedsbrev med anklagelser o antydningar då.0
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in