2021-07-08, 16:55
Medlem
Utreds och har kontakt med vårdcentral och läkare.

Mina avföringensprover visade ett högt F--Kalprotektin: 946
Jag är livrädd för tjocktarmscancer.

Till saken hör att jag tyvärr behandlat smärtor i ryggen med ipren under några månader, några dagar i veckan har jag intagit detta, dock ej på någon vecka nu.

Vet att förhöjda värden kan ses vid NSAID, men kan det verkligen ge så höga värden?
Min läkare ger inga svar på frågor, ska vidare till endoskopi-enheten, men verkar dröja.
Finns någon läkare eller "labb-människa " som kan svara på förhöjda värden.
Citera
2021-07-08, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87

Till saken hör att jag tyvärr behandlat smärtor i ryggen med ipren under några månader, några dagar i veckan har jag intagit detta, dock ej på någon vecka nu.

Vet att förhöjda värden kan ses vid NSAID, men kan det verkligen ge så höga värden?
Min läkare ger inga svar på frågor, ska vidare till endoskopi-enheten, men verkar dröja.

Det är väldigt högt. Behöver inte vara cancer. Utreds du för inflammatorisk tarmsjukdom?
Citera
2021-07-08, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Det är väldigt högt. Behöver inte vara cancer. Utreds du för inflammatorisk tarmsjukdom?

Ja, men har inte klassiska symptom på inflammatorisk tarmsjukdom.
Cancer är ju vad jag är livrädd för och tror..
Citera
2021-07-08, 18:13
Medlem
Koloskopi är nästa steg för dig, där kommer du få antingen dåliga eller goda nyheter. Vi får hoppas på goda.

Man kan inte diagnostisera cancer utifrån ditt svar, utan du behöver en koloskopi.
Citera
2021-07-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Koloskopi är nästa steg för dig, där kommer du få antingen dåliga eller goda nyheter. Vi får hoppas på goda.

Man kan inte diagnostisera cancer utifrån ditt svar, utan du behöver en koloskopi.

Nej det vet jag att en inte kan.
Däremot undrar jag om det finns andra orsaker till dessa förhöjda värden?
F-hb var negativt trots jag sett blod i samband med avföring
Citera
2021-07-08, 23:20
Medlem
jagnickars avatar
Hade blod enstaka gånger, extrema smärtor både dag och natt till och från. Någon period av dålig avföring men smärtan var mitt största problem.

Hade också väldigt förhöjt. Blev aldrig någon koloskopi då det tog mig ca 6 månader att bara få testa Kalprotektin, och vid nästa läkartid jag också fick vänta en evighet på så hade jag blivit mycket bättre så avböjde undersökningen. Detta var ca 5 år sedan och har inte följt upp värdet (de vill ju inte testa en när man är symptomfri)men det kan antagligen inte vara cancer då det borde ha kommit tillbaka och försämrats.

Problem med tarmarna är väldigt vanligt och mycket vanligare än cancer. Är du rätt ung är chansen liten, men det är väldigt bra att kolla upp. Jag hade ångest varje dag och trodde jag hade cancer.
Citera
2021-07-09, 07:49
Medlem
Ingen läkare eller person som jobbar på labb här inne?
Citera
2021-07-09, 15:10
Medlem
Om ditt forum namn syftar till födelseår är risken att du har en inflammatorisk tarmsjukdom hög. Mycket mindre sannolikt med cancer. Kalprotektin är en markör för just inflammatorisk tarmsjukdom (ibd) och mycket mindre kopplad till tumör. Det blir nog en koloskopi och så får du diagnos efter det. De flesta tarmsjukdomar är fullt behandlingsbara idag. Hoppas du kan sova i natt!
Senast redigerad av Gremmer 2021-07-09 kl. 15:13.
Citera
2021-07-09, 22:46
Medlem
Crohns sjukdom eller ulcerös kolit. Klassiskt att de blir sämre av ex ipren. Man får inte sådana värden av ex. cancer. Som tidigare nämnt, koloskopi och ett vävnadsprov. Efter diagnos finns bra behandling.
Citera
2021-07-10, 19:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87

Du behöver nog inte vara särskilt oroad för cancer. Är du född 87? Då är risken mycket liten för det.

Detta är ett ospecifikt prov som kan vara förhöjt av många anledningar. Varav NSAID är en anledning. Det kan retat upp tarmen och skapat inflammation. Tycker inte du ska vara särskilt orolig. Många ggr i livet kommer tro att du har cancer om du går bananas för det här
Citera
2021-07-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Du behöver nog inte vara särskilt oroad för cancer. Är du född 87? Då är risken mycket liten för det.

Detta är ett ospecifikt prov som kan vara förhöjt av många anledningar. Varav NSAID är en anledning. Det kan retat upp tarmen och skapat inflammation. Tycker inte du ska vara särskilt orolig. Många ggr i livet kommer tro att du har cancer om du går bananas för det här

Cancer kan drabba åldrar men det är inte så troligt i ditt fall givet just åldern.

Bakgrund, indikation och tolkning
Kalprotektin är ett kalcium-bindande protein med bakteriostatiska och fungostatiska egenskaper.
Det tillhör familjen S100 proteiner och produceras huvudsakligen i neutrofila granulocyter där det utgör
ca 60% av totala proteininnehållet i cytosolen. I plasma har Kalprotektin visats öka flerfaldigt vid
infektioner och inflammatoriska tillstånd.
Även i faeces kan Kalprotektin påvisas. Vid inflammatoriska tillstånd i tarmen när granulocyter
migrerar till tarmlumen så ökar Kalprotektin i faeces upp till tusenfaldigt. Ökningen korrelerar till
aktivitetsgraden. Vid Ulcerös Colit samt Mb Crohn ökar således kalprotektin i faeces markant. Även vi
bakteriell gastroenterit, koloncancer, divertikulos och aktiv celiaki kan faeces kalprotektin öka i
varierande grad. Däremot ökar inte Kalprotektin i faeces vid funktionella tillstånd som colon irritabile
(IBS).
Indikationen för faeceskalprotektin är ffa inom utredning av inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) samt för
uppföljning av sjukdomsförlopp och behandlingseffekt av patienter med IBD.
Citera
2023-03-30, 10:35
Medlem
vemedinmas avatar
Har samma väntar på koloskopi. Har läst mig till att medelvärdet ligger runt 350 vid koloncancer. Uppemot och över 1000...eller som jag 2113 är en indikation på inflammatoriskt tillstånd i tarmen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in