2021-07-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 3
Nya fall: 262

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste torsdagssiffror nya avlidna: 1, 6, [Ingen rapport 17/6], 3.
Senaste torsdagssiffror nya fall: 564, 378, [Ingen rapport 17/6], 835.

Idag registrerar Sverige faktiskt färre fall än Finland intressant nog. Det har nog inte skett speciellt många gånger tidigare.
Jag hoppas att den höga andel infektioner gör att möjligheten att uppnå nationell flockimmunitet går snabbt i Sverige. De områden som har låg vaccinationsvilja verkar också vara de som haft högst smittspridning i landet. Kanske betyder det något om man ska nå upp till den där magiska gränsen på 80% som alla spekulerar i.
Citera
2021-07-08, 14:09
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Klantigt att ni fick in smittan överhuvudtaget, det är ju en ö, hur fan lyckas man? Du får givetvis tro vad du vill.

Fast det gjorde ju inte så mycket uppenbarligen. Inte värt det att stänga gränsen för att sju gamlingar ska slippa få influensa.
Citera
2021-07-08, 14:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
haha de har dubbelt så många döda och en överdödlighetskurva som stiger medan vår går ner. Men de gjorde rätt? Jojo.. tro det du.

Problemet är vi inte är så lika. Jag bor i ett extremt svenskt område och det är inga alls som farit illa i covid . I stort sett alla jag känner har haft viruset men ingen har blivit särskilt sjuk.

Hade vi jämfört svenska områden (folk med svensk bakgrund) med norska diton så hade vi fått fram helt andra siffror. Fördelen för oss är att vi får en naturlig immunitet på köpet medan norrbaggarna blir vaccinberonde.

De gjorde rätt från början, sen gick de the swedish way. Du verkar inte kunna läsa en text.

Jag bor också i ett svenskt område, här har vissa farit illa, min granne exempelvis, fast det är väl också en rövarhistoria i dina ögon.

Nä jag vet att du vill påstå att våra nordiska grannar är mer likt eskimåer eller något och att vi svenskar har mer gemensamt med en kindpussande spanjor eller fransman.

Nackdelen för oss är 14600 döda medan norrmännen har 750.
Citera
2021-07-08, 14:11
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Klantigt att ni fick in smittan överhuvudtaget, det är ju en ö, hur fan lyckas man? Du får givetvis tro vad du vill.

Pardon my french men man är en kretin av episka mått om man tror att man helt kan isolera sig från omvärlden. Tyvärr kännetecknas ni alarmister av en både naiv och rakt av barnslig världsbild. Utöver det tycks ni samtliga sitta på alla svar och lösningar vilket kännetecknar en sjukligt narcissistisk självbild.
Citera
2021-07-08, 14:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Fast det gjorde ju inte så mycket uppenbarligen. Inte värt det att stänga gränsen för att sju gamlingar ska slippa få influensa.

Är väl segt virke i de vindpinade ålänningarna, misstänker de äter mycket fisk.
Citera
2021-07-08, 14:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Pardon my french men man är en kretin av episka mått om man tror att man helt kan isolera sig från omvärlden. Tyvärr kännetecknas ni alarmister av en både naiv och rakt av barnslig världsbild. Utöver det tycks ni samtliga sitta på alla svar och lösningar vilket kännetecknar en sjukligt narcissistisk självbild.

Kretin verkar du vara, det tog inte många inlägg innan du körde igång din vanliga jargong. Vad är det för lösningar du tänker på?
Citera
2021-07-08, 14:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
De gjorde rätt från början, sen gick de the swedish way. Du verkar inte kunna läsa en text.
jaha, så om ”the swedish way” är fel, varför har de dubbelt så många döda?

Citat:
Jag bor också i ett svenskt område, här har vissa farit illa, min granne exempelvis, fast det är väl också en rövarhistoria i dina ögon.
du måste jämföra efter socioekonomi. Det går inte bara att jämföra rakt upp och ner.

Citat:
Nä jag vet att du vill påstå att våra nordiska grannar är mer likt eskimåer eller något och att vi svenskar har mer gemensamt med en kindpussande spanjor eller fransman.
om vi inte haft invandring hade vi fått ett annat utfall.

Citat:
Nackdelen för oss är 14600 döda medan norrmännen har 750.
och det här är det stora problemet. Du klarar inte av grundkursen i statistik. Det går inte att jämföra dödssiffror rakt upp och ner och dra slutsatser huruvida bra eller dåligt ett land hanterat en pandemi. Det är många fler aspekter att ta hänsyn till.
Citera
2021-07-08, 14:21
Medlem
Jag har tillfälligt infört dubbla 7 dagars rullande medel för att få ett lugnare beteende när det är så få fall. Detta sker på bekostnad av ytterligare ca 3 dagars fördröjning.

Senaste data från Folkhälsomyndigheten omräknat till dubbla sju dagars rullande medel av antal fall per dag per miljon innevånare.
tidigare7 är för en vecka sedan och senaste7 är för de senaste sju dagarna.
procent anger procent ökning och sedan motsvarande R-värde
Kod:
region               tidigare7  senaste7  procent  R-värde
Norrbotten                 113       141     25.1     1.17
Värmland                   111        80    -28.4     0.80
Kronoberg                   48        35    -28.6     0.79
Halland                     24        33     39.4     1.26
Jönköping                   38        29    -22.9     0.84
Totalt_antal_fall           26        27      3.7     1.03
Örebro                      20        26     30.3     1.20
Västerbotten                20        26     29.9     1.20
Gävleborg                    9        24    164.1     1.95
Västra_Götaland             20        23     19.3     1.13
Stockholm                   19        23     20.1     1.13
Uppsala                     12        22     84.6     1.52
Västernorrland              13        20     52.9     1.34
Skåne                       25        19    -22.5     0.84
Dalarna                     18        19      5.1     1.03
Östergötland                15        18     18.0     1.12
Sörmland                    16        17      7.4     1.05
Blekinge                    31        16    -47.7     0.64
Kalmar                      28        14    -50.4     0.62
Jämtland_Härjedalen          9        14     50.0     1.32
Västmanland                 24        14    -41.6     0.69
Gotland                     23        13    -44.1     0.67
Citera
2021-07-08, 14:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
haha de har dubbelt så många döda och en överdödlighetskurva som stiger medan vår går ner. Men de gjorde rätt? Jojo.. tro det du.

Har lite svårt att se fakta fel och det är ju torsdag!

För alla covid nördar är väl torsdagar euromomo dagar. Det är ju då de normalt sett uppdaterar. Så den senaste säkra dagen hade vi faktiskt ökande dödlighet och placerade oss över baslinjen. Men det är ju inte så att vi har en överdödlighet som på något vis är nämnvärt, vår dödlighet är mycket normal just nu. Men att vi skulle ha överdödlighetskurva som går ner är inte sant i all fall inte i dag. Men rett länge nu har den hoppat upp och ner längst baslinjen och varit sig ytterst normalt.

Men något har skett med Italiens kurva. Kan tänka mig att det kommer att rättas till omgående, för där har det blivit ett fel.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2021-07-08, 14:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
jaha, så om ”the swedish way” är fel, varför har de dubbelt så många döda?

du måste jämföra efter socioekonomi. Det går inte bara att jämföra rakt upp och ner.

om vi inte haft invandring hade vi fått ett annat utfall.

och det här är det stora problemet. Du klarar inte av grundkursen i statistik. Det går inte att jämföra dödssiffror rakt upp och ner och dra slutsatser huruvida bra eller dåligt ett land hanterat en pandemi. Det är många fler aspekter att ta hänsyn till.

Läs det fetade, läs sedan din första mening igen! Du har lite problem med din motsägelser där du gärna använder samma retorik som du senare förbannar, i samma inlägg, inte bra för din trovärdighet. Tror du får gå om kurserna i statistik, svenska och retorik.
Citera
2021-07-08, 14:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Läs det fetade, läs sedan din första mening igen! Du har lite problem med din motsägelser där du gärna använder samma retorik som du senare förbannar, i samma inlägg, inte bra för din trovärdighet. Tror du får gå om kurserna i statistik, svenska och retorik.

Jag försöker bara få dig att förstå att man inte kan dra slutsatsen av hur bra ett land hanterat pandemin genom att titta på dödstalen.

Men eftersom du hänger upp dig på det tog jag Tjeckien som exempel. Och då säger du att de gjorde fel för de kopierade oss. Men hur gör det ihop med din logik att lägst dödstal är bäst?

Vi lyckades ju enligt din logik dubbelt så bra som Tjeckien och ändå gjorde vi ”fel” ?!
Citera
2021-07-08, 14:34
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 3
Nya fall: 262

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste torsdagssiffror nya avlidna: 1, 6, [Ingen rapport 17/6], 3.
Senaste torsdagssiffror nya fall: 564, 378, [Ingen rapport 17/6], 835.
Schysst att det var lägre smitta idag för nya smittade. Lite trist att se de högre siffrorna i tisdags onsdags.

Trenden med att 10-19 år inte längre är den största gruppen ny smittade håller i sig. Jag vet att vi alla är lite oense där, men jag tror det beror på sommarlovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in