Tycker min spaning stod sig ganska bra - har klippt lite i den för läsbarhet:
Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
...
Löfven III kommer krönas inom 1-2 veckor. Låt mig förklara varför:
...
1. Amineh Kakabaveh. ...vad handlar listan om? Personligt varumärkesbyggande. Utnyttja rampljuset. ....
Hon vill göra lite reklam för sig själv så hon får ett gig inom någon intresseorganisation 2022.
2. Emma Carlsson-Löfdahl: ...Hon avstod i misstroendeförklaringen och kommer avstå när det ska röstas om Löfven.
3. Helena Lindahl (C) - har redan piskats till ordning i ledet, kommer inte trycka rött mot Löfven (endast om det är ett slag i luften).
Om vi leker med tanken att Kakabaveh är galen/principfast nog att göra verklighet av sitt hot att trycka rött till Löfven, och Emma Carlsson-Löfdahl mutas att komma in och rösta rött - så finns det fortfarande 19 liberaler som helt saknar intresse av ett extraval just nu. Skulle någon av dem fastna i hissen i ett sådant läge så oppositionen endast skramlar ihop 174 röster skulle Sabuni skälla lite offentligt, men vara nöjd i tysthet.
Så alla ni som drömmer om extraval kan lägga ner. Det blir Löfven som tillträder inom kort.
Får revidera är att Carlsson-Löfdahl tog fasta på sitt löfte att rösta med partiet. Rött. Men efter Kakabavehs lilla show var det ju ett slag i luften. Att Carlsson-Löfdahl följde partilinjen handlade troligen om att hålla sig väl med partiledningen - hon leker snällt och röstar med partiet samt lämnar ifrån sig sitt mandat, L avtackar henne för "lång och trogen tjänst".
Lite mallig över att min förutsägelse om att en liberal skulle avvika från partilinjen också. Det fanns alltså säkerhetsbälte på plats - skulle Kakabaveh säga nej, skulle Nina Lundström släppt fram honom anyway. Blivit politisk vilde i processen. Löfven skulle alltså aldrig få 175 röster emot sig, inte i den här riksdagen.
Så vad händer nu? Var den här charaden helt i onödan? Nej, det tycker jag inte.
Frysens analys:
Detta var jättebra konsumentupplysning inför 2022. Vi vet exakt var vi har de olika partierna.
S - Så länge de regerar är allt till salu. Utnämningsmakten är deras viktigaste politiska fråga.
C - Är S dörrmatta. De kan säga "breda politiska mitten" och "utesluta ytterkanterna" hur många gånger de vill - de är ett socialdemokratiskt stödhjul med usel förhandlingsposition. De har V med i samma båt som har veto mot allt de vill hitta på. Är du C-väljare och ogillar läget? Rösta på någon annan.
V - Har guldläge att stjäla S-väljare. Visat ryggrad, att de är det enda riktigt röda partiet som står upp för sina principer. Är du klassisk arbetare som vill ha stark välfärd är de partiet som kommer driva den politiken. Har fått blodad tand av sitt "hit men inte längre" gällande marknadshyror, de smiskade både S och C i frågan och fick respekt av alla. De är fortfarande skogstokiga, men visade prov på principfasthet och var redo att slåss för det.
Mp - Hakar på S likt en fästing. Kommer bråka med C och V om sidoförslag som strandskydd. Vill fortsatt ingå i en regering så länge de får genomslag i viktiga symbolfrågor som lägga ned Bromma flygplats osv.
M - Har inte vikt sig när det blåst denna gång. Röstade bort Löfven som de sa att de skulle göra, passade över sonderingsuppdraget tidigt för att sätta press på S stödhjul. C och L tvingades visa var de stod när det kom till kritan, C är i alla lägen sossarnas dörrmatta och L är inte att lita på att de kommer stötta Kristersson 2022.
KD - samma här, gjorde som de sagt. Förtalsaffären och husaffären har skadat partiet och sossar kommer fortsätta tjata om detta i ett års tid till 2022 för att sänka KD under spärren. Tror inte de kommer lyckas.
SD - Tog chansen att avsätta S och gillar nog läget inför 2022. De kommer växa, mest troligt.
L - Sabuni försöker piska ordning på partiet, hoppas på stödröster och att en tydligare linje ska göra dem till vågmästare i det konservativa blocket. Kunna sätta stopp för vad de anser är rasistiska förslag, hjälpa M/KD bli större än SD, profilera sig i skolfrågor. Tyvärr för dem tror jag deras interna splittring och Nina Lundström igår visade att de inte alls går att lita på. Jag hoppas de åker ner under 2% för att inte komma tillbaka till svensk riksdag på flera mandatperioder, saknar helt syfte och är endast en bromskloss i dagens läge. Ska låsningarna bort, måste några partier bort. L är först på den listan.
Så vida inget oväntat händer borde M/KD/SD trycka på frågor som migration, trygghet, tuffare straff - så borde de få egen majoritet till 2022 förutsatt att Mp/L åker ut.