2021-07-08, 13:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Överdödligheten under influensasäsongen korrelerar väl med influensaaktiviteten under året. Att influensa får sköra personer att tippa över är inget nytt. Covid-19 påverkade mer under 2020 och därmed också medellivslängd vilket syns i siffrorna, men det beror dels på en högre dödlighet och att säsongen var dels vårvintern 2020 och höst-vinter 2020. Tillhör inte vanligheterna för influensa där säsongen och dödligheten oftast är koncentrerad till efter årsskiftet.

Som sagt detta är data från SCB, svart på vitt. Varken förstorat eller förminskat.
Jag försökte hitta dessa siffror. Det är en överdödlighets kalkyl som SCB gjort? Den skiljer sig ganska mycket från andra kalkyler jag har sett som t.ex. covidstatistiks. Det är också ett referensår, normalt har jag mest sett kalkyler med inte ett referens år utan med ett tre eller fem års snitt. Kan du inte ge mig länken till SCB överdödlighets kalkyl. Hade varit intressant att läsa mer om den likt se om det finns fler år. Eller är det en överdödlighets kalkyl som du eller någon annan gjort men som bygger på SCB siffror?
En del kalkyler bygger ju även med förväntade siffror. Där man ser till trender över tid och skillnader i folkmängd.

För det framgår inte i ditt inlägg.
Citera
2021-07-08, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag försökte hitta dessa siffror. Det är en överdödlighets kalkyl som SCB gjort? Den skiljer sig ganska mycket från andra kalkyler jag har sett som t.ex. covidstatistiks. Det är också ett referensår, normalt har jag mest sett kalkyler med inte ett referens år utan med ett tre eller fem års snitt. Kan du inte ge mig länken till SCB överdödlighets kalkyl. Hade varit intressant att läsa mer om den likt se om det finns fler år. Eller är det en överdödlighets kalkyl som du eller någon annan gjort men som bygger på SCB siffror?

För det framgår inte i ditt inlägg.

Det är SCBs datafil där all data finns att ta ut:

https://www.scb.se/hitta-statistik/corona/corona-i-statistiken/#Relaterat

En artikel från 2003 som visar överdödlighet i samband med att influensa diagnostiseras. Alltså inget som "hittats på" 2020:

https://www.researchgate.net/profile/Karlis-Pauksens/publication/10813140_Treatment_and_Prevention_of_Influenza_Swe dish_Recommendations/links/53fefcbc0cf283c3583c1332/Treatment-and-Prevention-of-Influenza-Swedish-Recommendations.pdf

I övrigt kan sägas att 1968 var ett år då medellivslängden sjönk något. Ett år som sammanföll med Hong Kong-infuensan.
Citera
2021-07-08, 13:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men hallå nu. Det är antivaxpatraskare som typ inte tror på de riktiga siffrorna. Vi vet redan hur många som dör för varje infekterad här i Sverige (1.34%), men det vill ni inte kännas vid utan menar att siffrorna är fel eller att alla som inte håller med er ljuger eller är typ styrda av "big pharma". Vik nu ihop foliehatten och gå och lägg dig istället för att förneka verkligheten. *hihi*

De som är de äkta foliehattarna verkar mest vara de som är beroende av big pharmas tjänster.

Och det är ju extra illa om det är pga en obefogad rädsla pga avsaknad av kunskap att kunna läsa och tolka statistik på ett nyanserat och nyktert sätt.
Citera
2021-07-08, 13:25
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Men hallå nu. Det är antivaxpatraskare som typ inte tror på de riktiga siffrorna. Vi vet redan hur många som dör för varje infekterad här i Sverige (1.34%), men det vill ni inte kännas vid utan menar att siffrorna är fel eller att alla som inte håller med er ljuger eller är typ styrda av "big pharma". Vik nu ihop foliehatten och gå och lägg dig istället för att förneka verkligheten. *hihi*
Suck, du är värdelös på statistik. Du pratar om CFR, men IFR är mycket lägre. Ca 0.2%. Och du kan själv se hur många som dött i varje åldersgrupp. I min åldersgrupp, 30-39, har 48 dött under ett spann på 16 månader, högst troligt att dom haft andra åkommor sedan tidigare. Och nu är risken ännu lägre när det hela mer eller mindre är över. Så du kan inte ge mig ett vettigt argument för att jag ska vaccinera mig, det finns helt enkelt inga.
Citera
2021-07-08, 13:41
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Man hallå liksom. Om du skall jämföra IFR för avlidna i Covid så måste du göra samma sak med avlidna i influensa. Du kan inte välja att göra typ på ett sätt i ena fallet och ett annat i andra. Men så är det med antivaxare som inte vill kännas vid statistik utan istället typ vrida och vända på fakta för att de behöver slingra sig istället för att erkänna verkligheten liksom. Ni fattar liksom inte att det dör typ 500-600 varje år i influensa och det dog drygt 13000 i Covid på ett år. Och det beror på att ni är så helt körda i hjärnan att det är synd om er. *hihi*
Hur många dog totalt 2020? Ca 98000
Vad var förväntad dödlighet utan covid? Ca 92000
6000 fler döda än förväntat. Så nej det dog inte 13000 av covid förra året.

Hur många dog 1993? 97000. Ett värre år än 2020 eftersom vi var mycket färre då.

Case closed
Citera
2021-07-08, 13:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Man hallå liksom. Om du skall jämföra IFR för avlidna i Covid så måste du göra samma sak med avlidna i influensa. Du kan inte välja att göra typ på ett sätt i ena fallet och ett annat i andra. Men så är det med antivaxare som inte vill kännas vid statistik utan istället typ vrida och vända på fakta för att de behöver slingra sig istället för att erkänna verkligheten liksom. Ni fattar liksom inte att det dör typ 500-600 varje år i influensa och det dog drygt 13000 i Covid på ett år. Och det beror på att ni är så helt körda i hjärnan att det är synd om er. *hihi*

Och hur gamla var dessa 13000? Och hade de andra sjukdomar i botten? Har folk slutar dö av ålder? Man behöver inte vara en ”antivaxxare” för att förstå att du ägnar dig åt alarmism.
Citera
2021-07-08, 13:52
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Det är ju du som är rädd för ett inbillat osynligt hot.

Varför bar tokstollar foliehatt back in the day? För att de var rädda för ett inbillat osynligt hot.

"Virus" är den nya ufostrålningen och munskyddet är den nya foliehatten.

Slutsats: Du är en foliehatt
Citera
2021-07-08, 13:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det tror inte jag, då vi har en helt annan befolkning som bor på ett annorlunda sätt.

Men visst hade vissa saker kunnat gjorts bättre.
Dock har allt inte med strategi att göra som vissa vill tro.

Om allt hänger på strategin, varför vill du inte jämföra med exempelvis Tjeckien då som har mer än dubbelt så många döda per capita som oss? Och varför går det bara att jämföra med Nya Zeeland, Island, Norge, Finland och Taiwan?

Tjeckien gjorde rätt från början, sen sneglade man på Sverige och firade sin seger mot viruset med en stor fest. Sen gick det åt helvete..

Jag jämför med våra nordiska grannländer då vi är liknande folk och vi alltid har jämfört oss. Men vill du känna dig bättre så jämför gärna med en risbonde i Indien.
Citera
2021-07-08, 13:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vi har alla läst till lust och leda på er alarmister i nu ett och ett halvt år. Priset går nog ändå till dåren vars hela gata hade stupat under för denna fruktansvärda pest av minst bibliska proportioner.. jag ger din utsago ungefär samma sannolikhetshalt.
Men om du vill söka tröst så kan du ha i åtanke att jag känner ett hundratal av varierande ålder som genomgått smittan, endast en har behövt uppsöka sjukhus. På Åland har 500+ haft smittan, 7har besökt sjukhus, ingen har behövt läggas in på IVA och ingen har naturligtvis dött. Ungefär så farligt är covid egentligen.

Klantigt att ni fick in smittan överhuvudtaget, det är ju en ö, hur fan lyckas man? Du får givetvis tro vad du vill.
Citera
2021-07-08, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 3
Nya fall: 262

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste torsdagssiffror nya avlidna: 1, 6, [Ingen rapport 17/6], 3.
Senaste torsdagssiffror nya fall: 564, 378, [Ingen rapport 17/6], 835.
Citera
2021-07-08, 14:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tjeckien gjorde rätt från början, sen sneglade man på Sverige och firade sin seger mot viruset med en stor fest. Sen gick det åt helvete..
haha de har dubbelt så många döda och en överdödlighetskurva som stiger medan vår går ner. Men de gjorde rätt? Jojo.. tro det du.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag jämför med våra nordiska grannländer då vi är liknande folk och vi alltid har jämfört oss. Men vill du känna dig bättre så jämför gärna med en risbonde i Indien.

Problemet är vi inte är så lika. Jag bor i ett extremt svenskt område och det är inga alls som farit illa i covid . I stort sett alla jag känner har haft viruset men ingen har blivit särskilt sjuk.

Hade vi jämfört svenska områden (folk med svensk bakgrund) med norska diton så hade vi fått fram helt andra siffror. Fördelen för oss är att vi får en naturlig immunitet på köpet medan norrbaggarna blir vaccinberonde.
Citera
2021-07-08, 14:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
80-90% av de som avlider har underliggande sjukdomar, vanligtvis hjärtproblem eller diabetes. 60% har minst två underliggande sjukdomar. Vad är lämpliga åtgärder för att undvika dessa sjukdomar?

Sedan skulle nog covid plocka en viss andel av de äldsta och sjukaste oavsett innan de yngre generationerna byggt upp naturlig immunitet. Men med en naturlig immunitet och god hälsa i grunden skulle nästa generation gamlingar hantera viruset mycket bättre. Det är givet. Det vi gör nu är en Quick fix för att putsa till siffrorna marginellt och dela ut en jackpot till big pharma.

Som sagt du tittar i backspegeln, vi har en pandemi här och nu. Hjärtproblem kan vara genetiska men även orsakade av dåligt leverne, precis som diabetes. Att komma och babbla om folkhälsa mitt i en pandemi gör varken till eller ifrån nu, men visst till nästa pandemi kommer så är det ju en tanke.

Det blir intressant och se om din naturliga immunitet ger andra effekter på sikt, för en del har det gett tråkiga effekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in