2021-07-08, 12:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Folk far illa för att det härjar ett virus i samhället.
härjar och härjar. Du är inte lite alarmistisk du.

Nej alla är inte drabbade och den röda tråden är helt glasklar. Utom för somliga då.

Citat:
Ett virus som vi kunde motat vid gränsen, men istället gjorde vi ingenting. absolut noll och intet medan Tegnell pratade i tv-rutan.
du kan inte stänga ner hur länge som helst. Virus måste man lära sig att leva med. Och i synnerhet covid som är ett relativt ofarligt virus för de allra flesta av oss.

Citat:
Folk lever sina liv som de vill, inte som du dikterar.
precis men då ska de inte tvinga oss andra att låsa in oss och tvångskonka folks familjeföretag osv.

Citat:
Du pratar om fascism vid pandemihantering själv vill du påtvinga folk din hälsofascism, förbjuda socker mm.
nej jag pratar om eget ansvar. Gör vad du vill, men räkna inte med att vi stänger ner en gång till.

Citat:
Det första du borde förbjuda är din egen öl på krogen, om du nu bryr dig om hälsan egentligen.
En öl på krogen är inte det stora problemet. Det är snarare det du gör varje dag som är avgörande.
Citera
2021-07-08, 12:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
härjar och härjar. Du är inte lite alarmistisk du.

Nej alla är inte drabbade och den röda tråden är helt glasklar. Utom för somliga då.

du kan inte stänga ner hur länge som helst. Virus måste man lära sig att leva med. Och i synnerhet covid som är ett relativt ofarligt virus för de allra flesta av oss.

precis men då ska de inte tvinga oss andra att låsa in oss och tvångskonka folks familjeföretag osv.

nej jag pratar om eget ansvar. Gör vad du vill, men räkna inte med att vi stänger ner en gång till.

En öl på krogen är inte det stora problemet. Det är snarare det du gör varje dag som är avgörande.

Stänger ner en gång till? Sverige har aldrig varit stängt! Jag tror att du tittar på omvärlden och ser att de varit nerstängda, sen applicerar du den tanken på dig själv och tror att du varit i lockdown.
Citera
2021-07-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Dom här siffrorna som jag förstår det är överdödlighet?

Ja 2018 som du skriver var det en värmebölja:
En förhöjd dödlighet observerades under sommaren 2018, och Folkhälsomyndigheten uppskattar denna till ungefär 700 fler dödsfall än normalt. Dessa data visar en dödlighet lägre än normalt för början av sommaren, medan veckorna 27–31 uppvisade 750 fler dödsfall än normalt.

I Folkhälsomyndighetens rapport från *december 2018 bedöms att det inte finns tillräcklig information för att kunna avgöra hur stor andel av överdödligheten som kan kopplas till värme [11].
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/originalstudie/2019/05/ovanligt-manga-dodsfall-i-sverige-sommaren-2018/

Jag tog med detta för det är lika bra att vet vad du menade när du skrev "En viss överdödlighet kan dock även ses under värmeböljan 2018".

Man kan ju inte se på överdödligheten om man vil veta hur många som avlidit i Influensan. Då folk dör av fler orsaker en influensan. Men det är inte så du menar heller?

Covid statistik har en "Överdödlighetsanalys 2020 för hela riket".https://covidstatistik.se/overdodlighet#overdodlighet-analys-2020

På inget vis kan den överdödligheten liknas något tidigare år som är med. Ingen influensa skulle kunna ha gjort det avtrycket. Både 2017 och 2018 visar på en överdödlighet men ligger inom den normala variationen. Covid är fullständigt utanför med råge. Jag har lite svårt att förstå hur du menar.

Covid skulle kunna vara resultat av ett värre influensa år avseende överdödlighet? Detta är vad du påpekar?

Vi har ju haft en ökande trend av medellivslängd i så där 100 år, detta bröts 2020 av covid. Så vitt jag vet har ingen influensa klarat det?

Enligt FoHM avled det 1012 personer, där har vi med dessa "av och med inom 30 dagar".
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf Sida 6
Säsong 2016-2017 är också med men då avled de färre.

Vi har den dödlighet vi har och den sjukdom vi har i folket samt det tryck vi haft i sjukvården. Varför ens försöka förstora eller förminska. Covid har drabbats oss värre en en influensa. 3000- 4000 döda i influensa är en myt skapad våren 2020.

Överdödligheten under influensasäsongen korrelerar väl med influensaaktiviteten under året. Att influensa får sköra personer att tippa över är inget nytt. Covid-19 påverkade mer under 2020 och därmed också medellivslängd vilket syns i siffrorna, men det beror dels på en högre dödlighet och att säsongen var dels vårvintern 2020 och höst-vinter 2020. Tillhör inte vanligheterna för influensa där säsongen och dödligheten oftast är koncentrerad till efter årsskiftet.

Som sagt detta är data från SCB, svart på vitt. Varken förstorat eller förminskat.
Citera
2021-07-08, 12:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Stänger ner en gång till? Sverige har aldrig varit stängt! Jag tror att du tittar på omvärlden och ser att de varit nerstängda, sen applicerar du den tanken på dig själv och tror att du varit i lockdown.

Jag pratar inte nödvändigtvis om Sverige. Jag är glad och stolt att vi inte tagit till alarmistiska lösningar, som i efterhand visat sig vara helt verkningslösa och tvärtom mkt skadliga. Både för folkhälsan men också för ekonomin.

Det är ju du som vill ha det som i omvärlden. Inte jag.
Citera
2021-07-08, 12:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag pratar inte nödvändigtvis om Sverige. Jag är glad och stolt att vi inte tagit till alarmistiska lösningar, som i efterhand visat sig vara helt verkningslösa och tvärtom mkt skadliga. Både för folkhälsan men också för ekonomin.

Det är ju du som vill ha det som i omvärlden. Inte jag.

Jag ville ha det i Sverige i början av pandemin, inte nu. Hade vi haft det och gjort som våra nordiska grannar så hade vi haft ett bättre utfall.
Citera
2021-07-08, 12:30
Medlem
Citat:

Enda anledningen att Sverige inte stängde ner är för att Svenskarna i gemen är så kraftigt överbelånade så ett par månader med en lockdown likt den i England hade skickat ut varannan Svensk på gatan som letat politiker att fråga vart fan alla pengarna tog vägen (invandring m.m).

Men det visade också den fullkomliga bluff som detta "virus" med en dödlighet på 0.03% är, folk kunde peka på Sverige och säga "se! de har inga masker eller lockdown och f.f.a inte en massa högar med lik överallt! varför kan inte vi öppna upp våra nationer?"
Citera
2021-07-08, 12:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är skrämmande att vissa skribenter verkar tycka att vissa människors liv är mindre värda än andra människors liv. Då och då gör sig sådana strömningar i samhället dessvärre påminda.

Om man har högt blodtryck, lungskador, diabetes, fetma, etc. eller helt enkelt bara är äldre eller av manligt kön så verkar det vara okej att man dör i covid-19. Det är inte värt att försöka hålla smittspridningen nere för att detta patrask ska leva vidare, man får helt enkelt skylla sig själv om man tillhör slöddret.

Corona/covid har i vissa fall verkligen lockat fram en otäck människosyn.

Man kan tycka att det jag skriver är överdrivet och det är det förhoppningsvis också oftast, men dessvärre inte alltid.

Är det samma människor som står bakom mantrat "allas lika värde"? Det är ofta så att i kriser så kryper den sanna människosynen fram.
Citera
2021-07-08, 12:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det jag reagerar på är att det gått över ett år nu och poletten har inte trillat ner hos alla, varför så många far illa och dör. I synnerhet inte hos er alarmister.

På ett år hinner man långt med sin hälsa om man verkligen tar tag i den.

Eller så kan man fortsätta att förneka hälsans betydelse, fortsätta leva ohälsosamt och hoppas att big pharma kommer som den vita riddaren och räddar ens lilla rumpa.
Du känner uppenbarligen inte till så mycket om kost, hälsa och vikt som du försöker göra sken av.

Läs på ordentligt om överviktsparadoxen.
En länk att börja med, men läs mera innan du fortsätter att upprepa dina tvivelaktiga råd.
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2016/09/fetma-ar-inte-sjalvklart-skadlig-hos-alla-individer/
Citera
2021-07-08, 12:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Enda anledningen att Sverige inte stängde ner är för att Svenskarna i gemen är så kraftigt överbelånade så ett par månader med en lockdown likt den i England hade skickat ut varannan Svensk på gatan som letat politiker att fråga vart fan alla pengarna tog vägen (invandring m.m).

Men det visade också den fullkomliga bluff som detta "virus" med en dödlighet på 0.03% är, folk kunde peka på Sverige och säga "se! de har inga masker eller lockdown och f.f.a inte en massa högar med lik överallt! varför kan inte vi öppna upp våra nationer?"

Det första kan jag hålla med dig om.

Nu svänger du dig med din lilla hittepåsiffra igen, när ska du ge oss en uträkning på den?
Citera
2021-07-08, 12:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag ville ha det i Sverige i början av pandemin, inte nu. Hade vi haft det och gjort som våra nordiska grannar så hade vi haft ett bättre utfall.

Det tror inte jag, då vi har en helt annan befolkning som bor på ett annorlunda sätt.

Men visst hade vissa saker kunnat gjorts bättre.
Dock har allt inte med strategi att göra som vissa vill tro.

Om allt hänger på strategin, varför vill du inte jämföra med exempelvis Tjeckien då som har mer än dubbelt så många döda per capita som oss? Och varför går det bara att jämföra med Nya Zeeland, Island, Norge, Finland och Taiwan?
Citera
2021-07-08, 12:35
Medlem
Hexen666s avatar
Told you so

Citat:
New Zealand children falling ill in high numbers due to Covid ‘immunity debt’

Doctors say children haven’t been exposed to range of bugs due to lockdowns, distancing and sanitiser and their immune systems are suffering

https://www.theguardian.com/world/2021/jul/08/new-zealand-children-falling-ill-in-high-numbers-due-to-covid-immunity-debt
Citera
2021-07-08, 12:36
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Nu håller jag inte reda på andras exakta vikt, men det gör kanske du? Två var överviktiga en hade normal vikt.

Vi har alla läst till lust och leda på er alarmister i nu ett och ett halvt år. Priset går nog ändå till dåren vars hela gata hade stupat under för denna fruktansvärda pest av minst bibliska proportioner.. jag ger din utsago ungefär samma sannolikhetshalt.
Men om du vill söka tröst så kan du ha i åtanke att jag känner ett hundratal av varierande ålder som genomgått smittan, endast en har behövt uppsöka sjukhus. På Åland har 500+ haft smittan, 7har besökt sjukhus, ingen har behövt läggas in på IVA och ingen har naturligtvis dött. Ungefär så farligt är covid egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in